Hvordan jobber dere..

Sjefskoder

Sjefskoder
Synes det er på tide at vi begynner å dele hverandres innerste hemligheter ;)

Hvordan går dere frem?
Hvilke programmer bruker dere?

Selv så begyner jeg alltid med å besvare meg selv følgende punkter:

• Hva skal gjøres
  • Hvordan skal det fungere
  • Hvordan skal det løses

Til dette bruker jeg blyant og papir ;)

Så er det å begynne å planlegge selve systemet

• Hvordan skal det struktureres og "flettes sammen"

Til dette bruker jeg FreeMind - MindMapping

Først når det er ferdig og kunden er med på løsningen, så sender jeg over en kontrakt som signeres før jeg begynner å programmere.

Så smeller jeg igang med å hardkode (alltid fra null), og da bruker jeg Zend Studio

Trenger jeg å designe noe så bruker jeg Gimp
Eller leier inn noen til å gjøre den biten da jeg virkelig ikke er en designer ;)

Og jeg benytter meg av Linux Ubuntu vers. 9.10, på mine maskiner ;)

Så hvordan gjør DU det?
Hvordan går du frem og hva bruker du for programmer?

Bjørn Andersen

Webmaster
planlegger websiden i notepad , jobber så opp mot en utenlandsk designer , skal det progges, jobber jeg opp mot utvikler etterpå . Burde kanskje fått tak i noe bedre setup for selve planleggingen hehe

Tonny Kluften

Administrator
- Kunden kommer til meg
- Jeg snakker med kunden og finner ut nøyaktig hva han/hun trenger av design og funksjonaliteter. Hvis jeg kan møte kunden fysisk så tegner jeg på papir et forslag til layout.
- I Photoshop lager jeg så ett design- og funksjonalitet-forslag som jeg sender kunden, dette er en jpg-fil.
- Når utkastet er godtatt koder jeg det direkte i en Wordpress theme fil. Så finner jeg evt. plugins som trengs til kontaktskjemaer, quizer, gallerier og annet og installerer de.
- Jeg ber kunden sende meg tekst og bilder som skal inn på sidene, setter så inn dette.
- Så er det å sette opp alt på en server og evt. bygge litt innlenker for å gi en kickstart.
- Til slutt sender jeg kundene enmanual slik at de lærer å oppdatere sidene sine selv.
- Når kunden er fornøyd med alt sender jeg faktura.

En ting er viktig, jeg prøver hele tiden å utvikle metodene slik at alt blir enklest mulig både for kunden og meg, da er vi begge mest effektive og begge mest fornøyde :)

Gaasehud

Medlem
Planlegger, i likhet med Sjefskoder, med blyant på skisseblokka. Hender jeg starter rett med sketching i Photoshop, men vet innerst inne at det blir best om jeg starter med steinalderverktøyene først, har en tendens til å bli litt surring om jeg jobber fra scratch i Photoshop. ;)

Annen planlegging skjer via todolist-appen Things på iPhone.

Deretter designer jeg skissen videre i Photoshop, dette er utkastet jeg sender til kunden. Til slutt kodes det, da bruker jeg Dreamweaver CS5 (japp, faktisk siste versjon ;)).

Og så kommer evt. tilpasninger etter feedback fra kunden og SEO- og innholds-biten.

Topp