Hvordan gå frem for å ta en freelance programmeringsjobb? Er helt nytt for meg.

Inez

New Member
Jeg jobbet som programmerer for et firma i Spania tidligere. Bor nå i Norge, og nylig kontaktet de meg for å høre om jeg kan jobbe litt freelance for dem. Jeg har aldri jobbet freelance før, og aner ikke hvor jeg skal begynne. Må jeg registrere meg noe sted, og koster det noe? Hva er normale satser per time for freelance programmeringsjobber? Jeg skatter vel til Norge så lenge jeg bor her? Er utrolig takknemlig om noen kan gi meg råd om hvor jeg skal begynne :)

Nextri

Rebel
Du må nok mest sannsynlig starte et enkeltmannsforetak. Skatte til norge må du nok også ja. bedin.no har mye info

hansson

Langveisfarende
Hvis du bare tror det blir noen få oppdrag i ny og ne trenger du ikke stifte firma, du bare oppgir inntektene på selvangivelsen til neste år. Du kan også spørre om du kan få utbetalt honoraret som lønn, så slipper du å stresse med papirene.

Hvis du satser på frilans kan du like godt gå til altinn.no og registrere enkeltpersonforetak med en gang. Det er gratis.

Timelønna til en programmerer vil jeg anta ligger et sted mellom 500 og 1500 kroner i timen - som næringsinntekt. Lønnsinntekt en del lavere. Avhenger selvsagt av erfaring og type oppdrag.

Topp