Hvordan gå fram for å få freelanceoppdrag?

muffins

Medlem
Lurer litt på hvordan folk som jobber som freelancere går frem for å få oppdrag? Tenker spesielt på design/webdesign.

Vil det være best å besøke bedriften du ønsker å tilby dine tjenester? Og hvordan er det best å gjøre dette? Ta med referanser, kontrakt, prisoverslag og slike ting?

Folk som har gjort masse oppdrag blir kanskje bare kontaktet av interesserte, så de har oppdrag så og si hele tiden, men for oss som er ganske ferske i faget, så blir det fort litt verre.

Så hvordan bør man egentlig gå frem når man ikke har så mange referanser og ting å vise til? Hadde satt pris på noen tips :)

Og en liten ting til. Hvilke priser vil være vanlige å ha når du er helt fersk i gamet?

Sist redigert:

Gaasehud

Medlem
Har du en portefølje på nett? Da slipper du å skrive en mail med referanser, hva du kan, osv. hver gang. Er faktisk en del som kontakter meg via siden min, men finner også kunder som jeg har oppdaga (ofte tilfeldig) at trenger (en ny) nettside. :) Ellers går det sikkert fint å bare vise fram et par referanser via epost, men er jo greit å ha det på nett, mener jeg.

muffins

Medlem
Har du en portefølje på nett? Da slipper du å skrive en mail med referanser, hva du kan, osv. hver gang. Er faktisk en del som kontakter meg via siden min, men finner også kunder som jeg har oppdaga (ofte tilfeldig) at trenger (en ny) nettside. :) Ellers går det sikkert fint å bare vise fram et par referanser via epost, men er jo greit å ha det på nett, mener jeg.

Har ingen portefølje på nett nei, men må vel få fikset det. Litt av problemet er vel at jeg ikke har så skrekkelig mye å vise til enda.

Har en bedrift ikke så langt unna her jeg bor som kunne trengt et helt nytt design på nettsiden sin. Vil det ikke gi et mer positivt inntrykk å møte opp face to face og kunne tilby sine tjenester? Eller tar de fleste slikt via mail?