Hvordan gå fram for å få freelanceoppdrag?

muffins

Medlem
Lurer litt på hvordan folk som jobber som freelancere går frem for å få oppdrag? Tenker spesielt på design/webdesign.

Vil det være best å besøke bedriften du ønsker å tilby dine tjenester? Og hvordan er det best å gjøre dette? Ta med referanser, kontrakt, prisoverslag og slike ting?

Folk som har gjort masse oppdrag blir kanskje bare kontaktet av interesserte, så de har oppdrag så og si hele tiden, men for oss som er ganske ferske i faget, så blir det fort litt verre.

Så hvordan bør man egentlig gå frem når man ikke har så mange referanser og ting å vise til? Hadde satt pris på noen tips :)

Og en liten ting til. Hvilke priser vil være vanlige å ha når du er helt fersk i gamet?

Sist redigert:

Gaasehud

Medlem
Har du en portefølje på nett? Da slipper du å skrive en mail med referanser, hva du kan, osv. hver gang. Er faktisk en del som kontakter meg via siden min, men finner også kunder som jeg har oppdaga (ofte tilfeldig) at trenger (en ny) nettside. :) Ellers går det sikkert fint å bare vise fram et par referanser via epost, men er jo greit å ha det på nett, mener jeg.

muffins

Medlem
Har du en portefølje på nett? Da slipper du å skrive en mail med referanser, hva du kan, osv. hver gang. Er faktisk en del som kontakter meg via siden min, men finner også kunder som jeg har oppdaga (ofte tilfeldig) at trenger (en ny) nettside. :) Ellers går det sikkert fint å bare vise fram et par referanser via epost, men er jo greit å ha det på nett, mener jeg.

Har ingen portefølje på nett nei, men må vel få fikset det. Litt av problemet er vel at jeg ikke har så skrekkelig mye å vise til enda.

Har en bedrift ikke så langt unna her jeg bor som kunne trengt et helt nytt design på nettsiden sin. Vil det ikke gi et mer positivt inntrykk å møte opp face to face og kunne tilby sine tjenester? Eller tar de fleste slikt via mail?

Tonny; Har lest innlegget ditt, good stuff. Er vel kanskje best å bare legge meg på en litt høyere pris enn det jeg strengt tatt vil, selvom jeg er ganske fersk.

peterandrej

pensjonert moderator
Som en som ALDRI har betalt for annonser eller "solgt meg inn" i et oppdrag, så har jeg sikkert ikke så mye å fare med. Kort fortalt har jeg utviklet et par brukbare blogger som rangerer brukbart i Google på "bloggdesign" og "design" og "wordpress", skaffet meg en del brukere, gjort en hel del oppdrag og egentlig aldri hatt mangel på oppdrag.

Jeg har fullstendig null peiling på hvor kundene mine finner meg. Vanligvis får jeg enten en telefon eller en epost faktisk.

Men ett tips har jeg, som også er den eneste gangen jeg har "solgt" et oppdrag.
- Jeg tok kontakt med en kjent politiker på Twitter som hadde en litt utdatert nettside og fortalte vedkommende at siden var utdatert. Så sendte vi noen eposter fram og tilbake og snart skal siden lanseres. Verre var det ikke.

muffins

Medlem
Høres bra ut Peter. Det gjelder vel å ha noe smashing å vise til, så kommer nok kundene mer eller mindre av seg selv :)

Har du noe fysisk kontakt med kundene dine foresten? Eller går all kommunikasjon via telefon/email?

peterandrej

pensjonert moderator
@muffins: nei i den siste tiden har jeg faktisk blitt "kjent" i lokalmiljøet også, "alle" skal visst ha en wp-website virker det som, så da jeg har jeg f.eks. i denne uken vært på et møte på en ungdomsklubb og hatt et møte med en ungdomsavis. Og i begynnelsen av august reiser 7-8 stykker fra et reklamebyrå opp for å møte meg, siden jeg ikke kan reise til Oslo pga flyskrekken.

Men vanligvis er det epost og telefon ja. Overraskende lite telefon egentlig.

Sist redigert av en moderator:

br2

Medlem
utifra personlige erfaringer, så burde du holde øynene åpne, samt "spread the word" om at du holder på med design og er interisert i oppdrag, en annen mulighet også er og lage gratis for venner bekjente i startfasen for å spre ryktet om hvor god du er samt bygge en solid portefølje.

peterandrej

pensjonert moderator
enig, skrot å lage ting gratis til venner og kjente. Lag heller gode wp-themes og post dem til wordpress dot orgs galleri. Det kan gi deg en del utenlandske oppdrag faktisk. Jeg begynte faktisk der for maaaaange år siden.

Litt stolt, men ikke blærete, kan jeg si at jeg er den eneste nordmann med et theme på wordpress dot com - verdens største bloggtjeneste. Det er en fire-kolonner med navnet "fjords".

muffins

Medlem
Det står det respekt av :)

Men er det ikke litt vanskelig å få sitt theme inn på wordpress.org? Er jo ikke skremmende mange themes som ligger der i skrivende stund.

peterandrej

pensjonert moderator
wordpress.org er det lett å få et theme på. Opprett en konto -> last opp. Verre er det ikke. Wordpress.com derimot, er en egen tjeneste som drives av automattic. Den har 3-4 millioner brukere, og er wordpress-varianten av blogg.no, blogspot, etc.

Og HER er det nok kun folka i automattic som velger themes. Så å få noe hit er ganske vanskelig ja.

picxx

WF 09
Det finnes jo ekstremt mange theme directories, så det er jo bare å poste themet til så mange som mulig når det først er laget. Personlig bruker jeg aldri wordpress.org eget theme bibliotek, da de har så masse skrot (les: veldig enkle theme), men bruker sider som har litt mere spesielle themes.

Topp