Hvordan fungerer hotell-booking sider?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Først av alt, har ingen planer om å lage en slik side - er bare nyskjerrig.

Hvordan fungerer egentlig disse hotellsøkeportalene som booking.com, wofit.com, lastminute.com osv - altså de som lar deg booke hotellrom i siste liten til en lav pris, overskuddsrommene til hotellene med andre ord!

Hvordan kan de innhente siste hotellrom prisene? Hvordan vet de hva som er fullt og ikke? Hvordan fungerer hele greia? hehe..

Jeg nekter å tro at de har ansatte som sitter å oppdaterer hver bidige minutt, på alle de tusen hotellene mange av de har!

sta

Medlem
Nå er jeg på ingen måte noen ekspert på dette, men de få hotellene jeg har vært borte i har alle brukt en og samme leverandør på booking-software. Dette er en applikasjon som kjører lokalt hos hotellet men som synkroniserer mot en sentral database. I tillegg har systemet vært koplet opp mot et par store sentrale europeiske booking-databaser der det kjøres en synk mot den lokale databasen noen ganger i døgnet.

For booking-sitene er det sikkert bare et spørsmål om å sjekke mot en eller et par store sentrale databaser som inneholder en rimelig fersk synk av bookingsituasjonen ved det aktuelle hotellet. For de store hotell-kjedene finnes det kanskje også egne API'er som gir direkte tilgang til deres bookingsystemer, ikke vet jeg.

Sider som hotels.com er langt fra 100% oppdaterte heller. Det skjer ganske ofte at man ikke får rommet man har bestilt eller at det ikke er noe ledig rom allikevel. SPesielt i USA har jeg opplevd dette ganske ofte.

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Jeg nekter å tro at de har ansatte som sitter å oppdaterer hver bidige minutt, på alle de tusen hotellene mange av de har!

Nesten korrekt :)

Hotellene har satt ut x % av rommene til booking.com x% til hotels.com osv.
Mener de selv administrerer allotment på de forskjellige sitene de ønsker å være tilgjengelig på.
Som en følge av denne grunnen har jeg ofte fått høre følgende når jeg ringer hotellet, "Beklager det er fullt". Men det er fortsatt mulig å bestille rimlige rom på booking.com

Jeg kjenner ikke til at de flytter data til noe "sentralt system" slik som det er i flybransjen.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Kona mi (ikke spill-produsenten konami, men hun som jeg er gift med) fant et billig hotellrom i Lisboa via hotels.com eller noe, og bestilte dette. De var ikke særlig begeistret, men tok imot oss osv uten problem. Men det var tydelig at de ikke viste at det lå noe på hotels.com
Så i virkeligheten er det mye som ikke oppdateres - jeg tror at det er et sånn "vi legger ut et testrom eller to i en periode og ser om det fungerer" - og synes ellers at det Yngve skriver høres riktig ut.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har ikke noe erfaring med hotels.com selv, aldri bestilt derifra. Har de slike lastminute bookinger? Jeg har selv booket flere ganger fra wotif.com og prisen har alltid vært herlig. Faktisk har det kommet til et punkt hvor jeg ikke lengre bestiller hoteller god tid i forhold, så lenge jeg ikke vet det vil være en stor pågang av folk på den destinasjonen.

Noen som har peiling på hva slags APIer det er snakk om her, for hotellbransjen?

Knut

Medlem
Jeg har hatt problemer med Hotels.com 3 ganger. Noe av det samme som Pong, men jeg har ikke fått noe rom i det hele tatt da hotellene ikke hadde noe med hotels.com å gjøre. De viste rett og slett ikke at det gikk an å bestille der i hele tatt. 2 av gangene fikk jeg ikke rom da det ikke var plass, 3 gangen fikk jeg rom "på nåde". Alle 3 gangene var hotell i danmark. Så jeg tviler på om hotellene og hotels.com er helt oppdatert til enhver tid.

Topp