Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan finne tema å skrive om

sten

Medlem
Har startet en webside hvor planen var å lage innhold rettet mot tyske lesere som har lyst til å lese hva som skjer i Finnmark.
Det er en reiseside som skal bidra til at tyske personer kan finne ut mer om Finnmark, og jeg håper på at websiden kan bidra til at flere tyske personer velger Finnmark som reisemål.
Vet ikke om jeg skal inkludere en reiseguide med oversikt over hoteller, spisesteder og lignende.
Men jeg trenger en liten plan for hva jeg skal skrive om.
Skal jeg skrive personlige meninger"Subjektivt", eller skal jeg skrive litt mer objektivt?
Har ingen erfaring med å lage innhold på nettet, så trenger litt starthjelp.
 

spikre

peterhamre.no
Du må i hvert fall velge. En subjektiv side passer for noen målgrupper, mens andre vil synes et informativ ("objektiv") vinkling er mer troverdig. Jeg ville valgt å holde være minst mulig subjektiv.
At midnattsol er spesielt, at det er kaldt, at det er vakker natur osv... det regnes ikke her som subjektivt.
 

sten

Medlem
Fiske. Fiske. Fiske. Nordlys. Snø. Reinsdyr. Fiske. Fiske.

Objektivt stort sett, men enig med Spikre, å rose natur, nordlys etc er lov :)

Fiske blir det garantert, siden det er en av mine større hobbyer :)
Blir litt kjedelig å sitte inne å skrive om hva jeg mener om fiske, noen tips til hvordan jeg kan gjøre det spennende, og hvordan kan jeg inkludere reiselivet på en spennende måte i artiklene??
Dra ut å gjøre intervjuer, ta bilder å skrive når man er ferdig med dagen?

Burde jeg skrive "jeg" eller, "vi/oss" etc.

Takker så mye for all hjelp, tar imot med stor takknemlighet :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Om man skal skrive VI eller JEG kommer jo mye an på om det er VI eller JEG som skal være autoriteten her.

Eksempel:
JEG er håndballeksperten, men VI (timeoutmag.com) leverer de beste håndballnyhetene.

Skal jeg skrive som person må jeg også kunne stå inne for det jeg leverer, og det bør være MINE meninger. Det krever at jeg har en viss kredibilitet ovenfor leserne på en eller annen måte.

Skal man levere anbefalinger av steder bør man ha vært der hvis man skal være troverdig. Hvis man kun skal basere seg på kunnskap fanget gjennom andre kilder enn seg selv, eller mest andre kilder, så bør man absolutt skrive som vi.

Håper det hjalp litt på vei.....
 

sten

Medlem
Ser det er litt forskjellige meninger her :)
Er ikke det slik at hvis man blogger så skriver man jeg, men hvis det for eksempel er en nyhetside så skriver man vi?
Dette er en liten problemstilling for meg, ettersom jeg egentlig ikke er sikker på om det jeg skal gjøre regnes som blogg eller nyhetside.
Er det mulig at det er lettere å få sponsorer hvis man presenterer som vi, ettersom "jeg" kanskje ikke virker så profesjonelt?
 

basicus

SEO Eggspert
Om man skal ta utgangspunkt i hva trendene er ute i den store verden, går det mer i retning av jeg enn vi etter min erfaring. Det avhenger jo selvsagt av målgruppen og hvordan artiklene er skrevet (subjektivt eller objektivt), men generelt går det mer i retning av å tørre å mene enn å bare rapportere.

Glenn Greenwald som sto bak Snowden avsløringene hadde en lang diskusjon for ikke så lenge siden med en av journalistene i New York Times, og argumenterte for hvorfor det er å fortetrekke at skribenten ytrer meningen og ikke forsøker å være mest mulig nøytral til enhver tid i det man skriver.

Det krever mer mot å ytre sine meninger, men det enderer også fiskeartikkelen til å få personlighet om det er gjort riktig.
 

Tonny Kluften

Administrator
Når det gjelder "jeg" eller "vi" formen så liker jeg mer og mer "jeg". Men jeg sliter med å skrive i jeg-form. Jeg har kjøpt, fått, lånt og oversatt 1000-vis av nettartikler og alltid er de skrevet i en upersonlig form. Nå sliter jeg med å skrive i jeg-form.

F.eks. Hong Kong House – Horten overrasker på kinafronten | Mitt Horten, en helt vanlig bloggpost om et spisested i Horten hvor jeg spiser en del. Det må skrives i jeg-form ellers blir det dumt, pretensiøst eller fremstår som reklame.
Prøv å les den artiklen i vi-form og se om du tar den like seriøst? Jeg ville ikke gjort det.

Litt det samme med denne: Fisk og hat og sånn » », den kan skrives på en upersonlig måte, men snerten iden og påvirkningen den gjør på deg med ville forsvunnet.
 
Topp