Hvordan finne en "feil" på en webside som fungerer?

R@ge

Kverulant
Jeg har et par sider jeg har satt opp og ser på meg selv litt over snittet nå det gjelder webdesign, men nå sliter jeg litt

Finner ikke helt ut hva i all verden jeg har gjort og lurer egentlig på om det finnes noen enkel måte å finne en feil på en webside.

attachment.php

Altså, siden fungerer den, men får da denne meldingen i bunnen av browseren i IE. Tror ikke dette eret issue i FF eller Crome for der kommer det ingen melding.

Men hvordan skal jeg finne feilen da?

Vedlegg

• feil-paa-siden.jpg
    feil-paa-siden.jpg
    5,3 KB · Sett: 85

Bjørnar

Gründer
Bruk FireFox og to uvurderlige extensions: Firebug og Webdeveloper. Da bør du klare å finne feilene ;)

picxx

WF 09
Altså, siden fungerer den, men får da denne meldingen i bunnen av browseren i IE. Tror ikke dette eret issue i FF eller Crome for der kommer det ingen melding.

Da er det vel ingen feil :D
Fiks en stor melding som vises til alle IE brukere:
Om du IKKE vil ha feil på siden. Skift nettleser!

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Holder på se på denne:
ie7-js - Google Code

<!--[if lt IE 7]>
<script src="http://ie7-js.googlecode.com/svn/version/2.0(beta3)/IE7.js" type="text/javascript"></script>
<![endif]-->

Får ie5 og 6 til å oppføre seg som 7.
Rimelig kult hvis det funker.

Ellers: FF with Firebug!
Joe Hewitt har nok spart industrien for milliarder.

R@ge

Kverulant
Holder på se på denne:
ie7-js - Google Code

<!--[if lt IE 7]>
<script src="http://ie7-js.googlecode.com/svn/version/2.0(beta3)/IE7.js" type="text/javascript"></script>
<![endif]-->

Får ie5 og 6 til å oppføre seg som 7.
Rimelig kult hvis det funker.

Ellers: FF with Firebug!
Joe Hewitt har nok spart industrien for milliarder.

Skal teste det der i kveld Pong.. formoder den der skal i Head på siden..

Vel.. angående Firebug så har jeg brukt den en del, men Web developer har jeg ikke brukt før så den skal testes.

Det er vel et lite men i denne sammenhengen da, for hvis feilen ikke oppstår i FF, hvordan vil jeg da se feilen?

Bjørnar

Gründer
dersom det er en feil der, vil firebug / webdeveloper finne det, selv om ikke firefox gir uttrykk for at det er noe feil. kanskje ikke det er en feil en gang, men explorers noe kreative måte å lese ting på.

peterandrej

pensjonert moderator
Mitt profesjonelle råd: sørg for at koden validerer i forhold til W3C, bygg siden opp på en måte som ikke krever for "mye" av nettleseren og drit i om brukere av IE5.5 får et litt "rart" inntrykk av siden.

Legg eventuelt inn en "siden er bygget for brukbare nettlesere, så hvis du sitter med en forhistorisk utgave av IE så er det trist, leit, synd - men ikke noe vi bryr oss om."

Helt seriøst må utviklere slutte å danse etter microsofts pipe og tvinge dem til å lage bedre produkter som følger standarder alle andre nettlesere har fulgt siden 1892.

peterandrej

pensjonert moderator
dersom det er en feil der, vil firebug / webdeveloper finne det, selv om ikke firefox gir uttrykk for at det er noe feil. kanskje ikke det er en feil en gang, men explorers noe kreative måte å lese ting på.

Nei de vil ikke finne feilen HVIS det er en IE-spesifikk feil. Disse pluggene sjekker bare siden opp mot standarder - og guess what? IE følger ikke standarder.

Forøvrig, det at IE indikerer at "det er feil på siden" kan like godt være at man har Outlook kjørende samtidig. For så teit er faktisk dette systemet.

Helt seriøst må utviklere slutte å danse etter microsofts pipe og tvinge dem til å lage bedre produkter som følger standarder alle andre nettlesere har fulgt siden 1892.

Jeg er, selvfølgelig, ganske enig med deg. Men det er vanskelig å helt kutte ut støtten for IE6. Hos FINN.no er tallet på IE6-brukere falt ned til 17.1%. Relativt lite, men fortsatt nok til at man må ta de på alvor. Nettleserstatistikken for FINN.no januar 2009 - FINN labs

Man må også se på hvorfor folk bruker IE6, og hva slags folk det er. Min teori er at det er folk ikke vet bedre, og folk som ikke vil oppgradere av diverse årsaker. Men jeg mistenker at det helt klart er overvekt av folk som ikke vet bedre.

Å fortelle disse at "du må oppdatere nettleseren din!" vil nok ikke hjelpe stort.
Å ha en nettside som ikke støtter IE6 vil neppe få de til å tenke "jeg må oppdatere nettleseren min!", men heller at "det her fungerer ikke, da går jeg til en annen side".

Men! Med litt hell fortsetter kurven å falle, og etter sommeren kan man seriøst begynne å vurdere å drite i IE6.

Når alt det er sagt. IE8 virker, i følge hva jeg har lest, som bra greier.

peterandrej

pensjonert moderator
Joda, jeg er enig med deg Magne. Man må kjenne sitt publikum. Derfor kan man (litt røft) drite mer i IE på teknoblogger enn hva man kan eksempelvis på finn.no - det sier seg egentlig selv.

Selv løser jeg problemet ved å kode sammen siden slik at jeg unngår IE-problematikk, utenom IE5.5 som jo ikke funker til noe som helst. Ved å bruke "idiotsikre" løsninger der man tar forbehold om at IE ikke takler paddings og margins på samme måte som bedre nettlesere unngår man (i stor grad) å lage IE-hacks.

Men først og fremst driter jeg i å kode rundt IE-problematikk.

tyr897

Medlem
Jeg går som regel for å designe i henhold til standarder, og det ser som regel likt ut i IE7, FX, Opera og Safari. Så debugger jeg for IE 6, og gir beng i resten.

On topic: For å finne feilen dobbeklikker (eller kanskje bare klikker) du på meldingen i statusbaren. Explorer vil da gi deg en javascript feilmelding.
Eller, så kan du som tidligere foreslått, innstallere firebug og faktisk få en vettug feilmelding.

R@ge

Kverulant
On topic: For å finne feilen dobbeklikker (eller kanskje bare klikker) du på meldingen i statusbaren. Explorer vil da gi deg en javascript feilmelding.
Eller, så kan du som tidligere foreslått, innstallere firebug og faktisk få en vettug feilmelding.

HAHAHHAHAHA.... Latterlig å enkelt det skulle være da... LMAO

Dette føyer seg jo bare inn i ordtaket "det enkleste er som regel det beste" osv...

Det var forresen mye snakk im IE6 her, og for å være helt ærlig så tester jeg aldri på eldre versjoner av IE enn den jeg her selv. Jeg har IE7.

Det ser ut til at det er Google som lager krøll og heng på siden..

attachment.php

Siden henger litt lenge også ja, men hva i all verden skal jeg gjøre her da mon tro

Vedlegg

• image011371.jpg
    image011371.jpg
    30,9 KB · Sett: 43
Topp