Hvordan finne eier av nettside?

Martin R

Medlem
Hvordan kan man finne eier av en nettside?
Hvordan kan man finne verdi hvor mye en nettside er verdt?

clinton4

Medlem
For .no domener -> norid.no
For .com .net domener -> whois.net

Verdien er umulig å si noe om, men noen mener 3, 4 eller 5 års fortjeneste.

Sist redigert:

Nextri

Rebel
For .no domener -> norid.no
For .com .net domener -> whois.net

Verdien er umulig å si noe om, men noen mener 3, 4 eller 5 års fortjeneste.

mens andre mener 6-12 måneders fortjeneste.

et domene kan og ha mye verdi uten å ha noe fortjeneste som helst.

Kassimaja

Geocacher
Og med fortjeneste mener man overskudd. Ikke inntekt.
Eks. Hvis du jobber 1 dag i uka med et nettsted som har 2000 kr i uka i inntekt så har du ikke overskudd, du har bare nok inntekt til lønn til deg selv og kan ikke vente å få noe særlig ved salg.

Det blir litt feil å si det egentlig. Har du mange nok sider av den typen kan det brødfø deg og din familie og det har en verdi. Eller?

Tonny Kluften

Administrator
Ja, det kan brødfø mange og er fint hvis du har bygget opp sidene selv. Men vil du betale for å få lov til å jobbe? Du kan ikke brødfø familien før det blir overskudd ikke sant?

Eks.
- Du har 500.000 kr i banken, det brødfør familien i 1 år.
- Du kjøper et nettsted til 500.000 (2 års inntekt), du har ingen penger til å brødfø familien, men du har et nettsted som gir deg 250.000 i året i inntekt.
- Nettstedet krever 50% stilling og du tjener 250.000 i året, ikke nok til brødføding. Du må ta en jobb til 250.000 i tillegg.

Fortell meg hvorfor det er lønnsomt... Og fortell meg hvorfor en investor ville gitt 2 X årsinntekt for et nettsted hvor lønnskostnadene er lik inntektene.

Kassimaja

Geocacher
Som investor vet jeg ikke hvorfor jeg skulle betale 500.000 for noe som helst.

Det jeg vil framtil kan summeres på denne måten. Jeg har 1.000.000 i banken og er arbeidsledig. Jeg bruker pengene på et nettsted som, kan betale meg 1 mill i lønn i året hvis jeg legger ned 150 arbeidstimer pr. mnd. Etter tre år har jeg fått 3 mill. I lønn, men ikke noe mer overskudd utover dette. Slik jeg ser det har ikke firmaet tjent noe, men jeg har tjent noe siden jeg har lagt ned egen arbeidsinnsats

Tonny Kluften

Administrator
Hvem vil selge et slikt nettsted for 1 mill. hvis det ikke var noe risiko for at nettstedets inntekter skulle falle?

Men hvis du får kjøpt, da har du betalt 1 mill. for en høyst usikker arbeidsplass.
Og hadde du ikke kjøpt ville du uansett ha tjent penger i en annen fast jobb, uten risiko og fortsatt hatt millionen i banken.

Poenget er at når man skal kjøpe et nettsted må man også trekke fra egen eller innleid arbeidsinnsats av prisen.

Kassimaja

Geocacher
Nå var det ikke risiko vi diskuterte, men hvordan man skal beregne fortjeneste/overskudd på et prosjekt du selv legger ned arbeidsinnsats

Tonny Kluften

Administrator
Ok, da må du ta utgangspunkt i realistiske tall. Uten risiko blir det ihvertfall slik at du ikke får kjøpt det nettstedet med 1 million i inntekt for 1 mill. Overskudddet i det tilfelle er jo på 500.000 pr år og et slikt firma uten risiko selges ihvertfall ikke for 2 års overskudd. Realistisk er 7 -10 års overskudd. Så du må da gi min. 3,5 mill for å få en inntekt på 1 mill. i året. Som er helt greit.
Men med nettsider fungerer det ikke slik, de eies ikke uten risiko.

Topp