Hvordan føres 3-delt faktura (varer, frakt, fortolling)?

Britta

stoffdronning
Hei,

siden jeg er ett år i etterslep med regnskap (hele 2011) og endelig skal ta tak i dette (prøver e-conomic for tiden), har jeg nå printet ut og sortert det meste i rekke og rad.

Kjøper i USA og hver bestilling består av vare-fakturaen (betaler med kredittkort i forskudd), frakt-fakturaen (kommer etter at varen er sendt, også kredittkortbelastning) og moms-fakturaen fra Fed-Ex (kommer rundt 4 uker etter varen kommer).

Skal hver fakturadel bokføres for seg selv, selv om den ene bare er momsen? Kommer alle under samme konto 4005 varekostnad??

Takk for hjelp,

Britta (som gleder seg å bli kvitt 2011-regnskap og starter på ordentlig med 2012 :))

Smbinfo

Medlem
Hei,

siden jeg er ett år i etterslep med regnskap (hele 2011) og endelig skal ta tak i dette (prøver e-conomic for tiden), har jeg nå printet ut og sortert det meste i rekke og rad.

Kjøper i USA og hver bestilling består av vare-fakturaen (betaler med kredittkort i forskudd), frakt-fakturaen (kommer etter at varen er sendt, også kredittkortbelastning) og moms-fakturaen fra Fed-Ex (kommer rundt 4 uker etter varen kommer).

Skal hver fakturadel bokføres for seg selv, selv om den ene bare er momsen? Kommer alle under samme konto 4005 varekostnad??

Takk for hjelp,

Britta (som gleder seg å bli kvitt 2011-regnskap og starter på ordentlig med 2012 :))

Dette er i praksis tre fakturaer og føres derfor som tre enkeltstående fakturaer:)

Momsfakturaen er svært spesiell da deler av fakturalinjene er mva belagt, mens andre er det ikke. Så her må du være sikker på å dele dem opp i regnskapskontoene 2700(konto for mva, men husk at det ofte er en egen mvakode i regnskapssystemet for importmoms. Det kan også være en egen konto i systemet, annen enn 2700 man skal bruke.), så vil det ofte være to kontoer til, en for momsfrie gebyrer fra FedEx og en for momsbelagte gebyrer.

Hvilke kontoer du bruker for gebyrene er ikke kjempenøye, og du kan også bruke den samme. Men du må huske å påføre rett mva kode. Men det bør være i 6xxx konto.

Er det noe spesielt du ønsker å ha oversikt over, husk og opprette konto for dette.

Britta

stoffdronning
Takk for utfyllende hjelp, spesielt den biten med Fedex sin MVA og ansvarsgebyr-delen var bra. Har faktisk aldri lagd merke til at det var moms på selve gebyret ;-)

Men @smbinfo: Jeg mener at selve gebyret skulle ligge på 4060 (frakt, toll spedisjon) siden det er en varekostand. Under 6xxx finner jeg bare 61xx som passer litt, men den gjelder vareforsendelse og ikke varekjøp.

@Pong: godt at du sa det med flere poster, det måtte jeg nemlig undersøke litt ;-)

Smbinfo

Medlem
Men @smbinfo: Jeg mener at selve gebyret skulle ligge på 4060 (frakt, toll spedisjon) siden det er en varekostand. Under 6xxx finner jeg bare 61xx som passer litt, men den gjelder vareforsendelse og ikke varekjøp.

Det er helt korrekt Brittta. Er det frakt på varer for videresalg så skal det naturligvis på 4060. Gikk litt fort.

Husk at direkteføringen på 2700 kun skal gjøres for momsen FEDex har lagt ut for(antakelig med en egen mvakode). Dette bør du sjekke ut mot leverandør av regnskapsprogrammet da det føres forskjellig fra program til program. Det er viktig at det blirt gjort rett, om ikke kan du riskere å betale for mye/lite i moms.

Andre momskostnader, eks på gebyrer bør man ALDRI føres mot 2700. Det skal alltid føres med bruttobeløp på kostnadskonto(4xxx og oppover) med tilhørende momskode for eks 25% mva.

Topp