Utland og arbeid
Hei,
Hvis du f.eks betaler en person i utlandet for å gjøre noe webrelatert arbeid, hvordan fører du det opp i regnskapet? Må jeg få dem til å sende meg en kvittering? Og hva skal til for at det er en godkjent kvittering?
Du ber de om en kvittering/faktura. Regner ut hvilket beløp det er i NOK feks gjennom å bruke
XE - The World's Favorite Currency and Foreign Exchange Site, så fører du den som hver annen faktura du har i regnskapet ditt. Det som du ikke kan føre er hvis de har fakturert deg med moms.
Du må be de å fakturere deg uten moms og da må du oppgi mva/org nummeret ditt til de.
Hvis du blir fakturert med moms da kan du kontakte feks.
momsPartner
og be de om å hjelpe deg ved å få momsen tilbake. De tar ca. 15% provisjon av beløpet du får tilbakebetalt.
Det som er enkelt å gjøre med slike momsfakturaer er å føre momsdelen av faktuaen på en midlertidig konto for å holde styr på hva du skal få tilbake. Så i årsslutt tar du alle de fakturaene du har med moms på, kopierer de (alle ark) stempler de med en stempel du får tildelt fra Momspartner og sender originalen til Momspartner, tar så kopiene og legger de i egen mappe (du trenger strengt tatt ikke ha de sammen med andre bilag) - for å kunne holde styr på hva som Momspartner får gjort og ikke gjort.
Det kan ta opptill et år før du får pengene tilbake, men det sier seg selv at det kan være verdt det.
Jeg har på 1 dag tjent 600.000 for et selskap som ikke tok hånd om dette, men gjorde det når en påpekte at dette var penger ikke innhentet.