Hvordan fører du regnskap når du samarbeider med utlendinger?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Hvis du f.eks betaler en person i utlandet for å gjøre noe webrelatert arbeid, hvordan fører du det opp i regnskapet? Må jeg få dem til å sende meg en kvittering? Og hva skal til for at det er en godkjent kvittering?

Ståle

Medlem
Hei,

Hvis du f.eks betaler en person i utlandet for å gjøre noe webrelatert arbeid, hvordan fører du det opp i regnskapet? Må jeg få dem til å sende meg en kvittering? Og hva skal til for at det er en godkjent kvittering?

Dette er et spørsmål jeg også lurer på. Har ikke hatt noen større utgifter til utlandet enda, og har vel heller ikke vært så flink til å føre regnskap. Men det begynner jo å bli noen summer etterhvert, så planen var å registrere seg i moms registeret over nyttår, og føre et oversiktlig regnskap. Men det kommer nok til å vise seg heller vanskelig når man driver nettsider. For det første betaler jeg ofte via PayPal og for det andre så går mye til enkeltpersoner hvor summene er små.

Hadde vært greit å fått igang en tråd hvor erfaringer om å føre regnskap blir diskutert generelt også. :)

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Vi har jo en egen business kategori her.. hehe! Bare å opprette trådene deres det!

Jeg eier domenet firmaforumet.no også! Kanskje jeg skal fyre opp et mer generelt business forum der? Blir alt for mye om vi skal pakke inn alle de nye kategoriene er!

Man kunne brukt det til å diskutere reise, eiendom, aksjer osv. Det er vel egentlig ingen gode business forum? Toppselger er jo døende, hengar henger igjen i 1995 og det er vel ingen andre?

Gomlers

Member
Må jeg få dem til å sende meg en kvittering? Og hva skal til for at det er en godkjent kvittering?

Hvis du betaler over PayPal eller nettbank e.l. så får du jo en grei kvittering derfra.. Og inngående faktura kan du vel muligens få per e-post? hvis de bare lager en som er digital.

Det er en grei mal de kunne brukt her:
PHP Invoice Creator Online Demo

og så bare lagre "processed invoice" som en html-fil eller .pdf, og sendt den til deg.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg eier domenet firmaforumet.no også! Kanskje jeg skal fyre opp et mer generelt business forum der? Blir alt for mye om vi skal pakke inn alle de nye kategoriene er!

Litt nostalgi her nå. Hadde helt glemt at jeg faktisk eide dette domenet selv før. Synd jeg glemte helt av det og lot det slette seg selv. Hadde jeg enda bare holdt det, så hadde jeg hatt et 3 år gammelt domene jeg kunne starte med nå!

Living Glad

Brukertittel
Utland og arbeid

Hei,

Du ber de om en kvittering/faktura. Regner ut hvilket beløp det er i NOK feks gjennom å bruke XE - The World's Favorite Currency and Foreign Exchange Site, så fører du den som hver annen faktura du har i regnskapet ditt. Det som du ikke kan føre er hvis de har fakturert deg med moms.

Du må be de å fakturere deg uten moms og da må du oppgi mva/org nummeret ditt til de.

Hvis du blir fakturert med moms da kan du kontakte feks. momsPartner
og be de om å hjelpe deg ved å få momsen tilbake. De tar ca. 15% provisjon av beløpet du får tilbakebetalt.

Det som er enkelt å gjøre med slike momsfakturaer er å føre momsdelen av faktuaen på en midlertidig konto for å holde styr på hva du skal få tilbake. Så i årsslutt tar du alle de fakturaene du har med moms på, kopierer de (alle ark) stempler de med en stempel du får tildelt fra Momspartner og sender originalen til Momspartner, tar så kopiene og legger de i egen mappe (du trenger strengt tatt ikke ha de sammen med andre bilag) - for å kunne holde styr på hva som Momspartner får gjort og ikke gjort.

Det kan ta opptill et år før du får pengene tilbake, men det sier seg selv at det kan være verdt det.

Jeg har på 1 dag tjent 600.000 for et selskap som ikke tok hånd om dette, men gjorde det når en påpekte at dette var penger ikke innhentet.

Topp