Hvordan føre en bilag mest organisert??

Britta

stoffdronning
Okay, bilagene levde 2011 i skoeska og sånn. :-/
Havnet nå endelig med e-conomics, der jeg fører selv, pluss en lokal regnskapsfører som kontrollerer meg og tar årsoppgjøret.

Har alt sortert, kunder og leverandører ligger inne i e-conomic pluss alle utgående faktura som kredit.

Nå skal jeg legge inn alle innkommne fakturaer og finansbilag. (alt er sortert etter dato).

Som jeg ser det har jeg jo flere transaksjoner per bilag - både debet og kredit.
Legger jeg det inn samtidig eller først kredit og så senere debet?

På utgående faktura (eller kontant noe pga forhåndsbetaling) har jeg alle inn som kredit nå, men jeg har ikke ført innbetaling på konto som debet.

Skjønner dere?

Egentlig synes jeg at det er enkelt og oversiktlig (vet hva som skal føres på hvilken konto), men mister likevel bestandig oversikt fordi det er så mye samtidig med debet og kredit og jeg MÅ bli ferdig innen 2 uker fordi jeg trenger en ny telefon og den har jeg selv lovet meg som 'belønnning' når regnskapet 2011 er ferdig. Hehe.

Skulle bruke hele helgen på det, men stopper akkurat litt opp, fordi jeg er for redd for å ikke gjøre det riktig med en gang.

Takk og hilsen,
Britta

hendrix

Medlem
Som jeg ser det har jeg jo flere transaksjoner per bilag - både debet og kredit.
Legger jeg det inn samtidig eller først kredit og så senere debet?
Du skal føre debet og kredit samtidig.

På utgående faktura (eller kontant noe pga forhåndsbetaling) har jeg alle inn som kredit nå, men jeg har ikke ført innbetaling på konto som debet.
Hvis du sender ut faktura blir føringen debet kundefordring og kredit salgsinntekt. Når betalingen kommer inn på konto fører du debet bank og kredit kundefordringer.

Smbinfo

Medlem
Føre bilag

Heisann Britta!

1. Bilagsnummer: Dette er spesielt viktig i det du har papirbilag. Da bør hver faktura ha ett bilagsnummer.

Det er ikke noe i veien med å samle flere fakturaer på ett bilag, men det vil kunne bli noe uoversiktlig.

Husk å legg bilagene etter bilagsnummer i permen du bruker.

Mange regnskapsførere bruker egne permer/skilleark for forskjellige typer bilag. Det er spesielt nyttig ved større regnskap, men det er altså intet krav fra myndigheter eller andre.

2. Antall linjer debet og kredit har ingen ting å si, bare at sum på debet og kredit er lik.

Du må ikke føre debet og kredit samtidig, men du må ha sum alle debet linjer lik sum alle kreditlinjer. Det er imidlertid tidsbesparende å føre mot debet og kredit samtidig så lenge du uansett kun skal ha en sum på debet og en på kredit.

3. Konto for inntekt. Her kan du bruke 3000 på alle kontoer, men et regnskapsprogram har som regel egne kontoer for avgiftsfrie salg. Denne er som oftest 3100. Så er det moms på fakturaen, bruk konto 3000. Er det salgs til utland, eller før du går over 50 000,- i omsetning, før det på 3100.

Spør gjerne mer om det er mer du lurer på.

Britta

stoffdronning
Takk takk, jeg fant endelig ut at jeg fører faktisk debet/kredit samtidig, jobber jo med e-conomics og slet litt med å forstå feltene.
Kan ikke engang skylde på sen klokka eller noe sant, hehe.

Men alt dere skriver hjelper meg veldig, det gir ofte svar på ting jeg ikke hadde spurt etter.
Noen ganger setter allerede ett ord en tankekjede i gang som gjør at jeg blir klokere av det :)

Takk altså, hjertelig.

Topp