Hvordan få indeksert alle undersidene?

Web2000

Medlem
Jeg har et lite problem som dere kanskje kan hjelpe meg med.
Jeg vil ikke gi så mye info om selve siden min men skal ta et eksempel.

Si at jeg har en side som dreier seg om Hunder.
Denne siden har jeg optimalisert mot ordet "hund" i google. Jeg har ingen problemer med å få 1 plassen på google på søk på "hund".

Men så kommer problemet. Jeg har også en rekke under sider som går på de ulike rasene.
Og da vil jeg også ranke høyt på søk ved f.eks Hund labrador, hund puddel, hund dalmatiner osv.

Men det klarer jeg ikke selv om jeg følger samme oppskrift som på selve hovedsiden og på ordet "hund".

Så spørmålet mitt er egentlig hvordan kan jeg få frem alle undersidene mine i google.

picxx

WF 09
Men det klarer jeg ikke selv om jeg følger samme oppskrift som på selve hovedsiden og på ordet "hund".

Så spørmålet mitt er egentlig hvordan kan jeg få frem alle undersidene mine i google.

Fordi:
- alle linkbytter vil gå til hovedsiden "hund"
- Når du gjør andre linkbytter fovireserer du hovedsiden "hund".
- Skriver du noe andre steder vil det være hovedsiden "hund" du linker til...

Ser du relevansen?
Du kan ikke kun linke til forsiden og tro alle undersider får det samme... du må jobbe for hver og en side på ditt domene... slik er det bare.

Web2000

Medlem
Jeg bruker google sitemap så det skal være OK.
Nei jeg bruker ikke wordpress. Lager sidene mine fra scratch.

OK, så jeg må aktivt gå inn for å bygge linker til alle undersidene også. Hvordan pleier dere å gjøre dette i praksis?
Jeg ser ikke for meg at det er like enkelt som å bygge linker til hovedsiden. Du får vel ikke akkurat indeksering hos f.eks startsiden.no for alle undersidene dine. Så lenge du ikke driver en blogg f.eks hvor du omtaler mange ulike emner så ser jeg ikke helt for meg hvordan jeg kan få bygget så mange innlinker til alle undersidene..
Noen tips?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Som picxx sier, så er dette et ganske så vanlig problem, spesielt for nettsider som må ha et dytt bak med inngående lenker når naturlig vekst ikke er nok. Om 95% av lenkene dine går til forsiden, så gjør dette sjeldent ikke så mye for undersidene dine, så fremt du ikke gjør en knalljobb med on-site optimaliseringen.

Jeg har skrevet litt om lenkebyggingsstrategi her:
7 ting du MÅ vite om lenkebygging | Nettoptimalisering.no

Har ikke tatt opp temaet om det å spre lenkene utover forsiden, så kanskje det skal bli neste innlegg?

Web2000

Medlem
Jeg ser fremdeles ikke helt for meg hvordan jeg skal klare å bygge innlenker til undersidene mine når dette ikke gjelder en "god informasjonsside" med masse unike artikler.

Dette ville kanskje ikke vært et problem hvis du f.eks hadde en side om reiser og for hver underside så hadde du artikler om ulike land/byer osv.. Da ser jeg for meg at det ville vært mulig å få masse innlinker til hver og enkelt underside/land/by.

Men se f.eks for deg at du har en webshop da og selger masse ulike duppeditter.

For å gjøre eksempelet helt banalt, masse ulike fiskekroker.

Hvordan skal du da klare å få innlinker til de ulike undersidene med de ulike fiskekrokene.. Jeg kan ikke helt se for meg at så mange sider vil linke til slike undersider. Men allikevel så kan du se andre som kommer opp ved søk på f.eks " sølvkroken jensen pirken 16gram" (dette var bare et eksempel :)

Kan du si noe mer on onsite linking?

Topp