Hvordan få flest mulig deltagere i en konkurranse

Fredrik_GDX

New Member
Hei.

Jeg har laget en konkurranse med et DOD LS430W Bilkamera som premie og vil gjerne ha tips til hvordan jeg kan få flest mulig deltakere til denne konkurransen uten å bruke massivt med penger på markedsføring.

Om jeg kan få deltakere for en kostnad på 1 kr pr skt, så er det greit, men skal man opp i 50 kr på deltakelseskonvertering blir det for dyrt.

Selve konkurransen foregår på Facebook, så de som skal delta må like siden vår og når de deltar blir det delt en melding på veggen dems. For hver person som klikker på lenken som ble delt på veggen dems, får de 1 poeng.

Så her er jo en del av planen å oppmuntre deltakerne til å være med å spre ordet om konkurransen for å øke sine vinnersjanser.

Har selvfølgelig lagt konkurransen ut på det som finnes av konkurransesider, egen sider på sosiale medier, i eget nyhetsbrev. Men det er sikkert enda flere smarte ting vi kan gjøre, så jeg er spent på å se hva dere kommer med av forslag.

Dere kan se konkurransen her: Vinn et DOD LS430W Bilkamera

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Lite sidespor kanskje, men som "erfaren" konkurransemann synes jeg ikke denne var særlig interessant. Komplisert, mye å lese gjennom.

"lagt ut konkurransen på det som finnes av konkurransesider" har du sikkert prøvd, men du er ikke oppført over alt i alle fall ;)

Og siden det er ditt første innlegg her på WF, virker det like gjerne som om du leter etter litt SEO-boost i samme slengen. Men bevares, du har jo legitime spørsmål - men å bringe noe fasitsvar er ikke lett.

Generelt vil jeg si at man ikke kan forvente all verdens av en slik premie. Et bilkamera er ikke noe folk går og "hungrer" etter a la iPhone eller PS4. Folk flest liker heller ikke å "måtte" dele en melding på sin egen vegg. Det er mye bedre å oppfordre dem til det...

Fredrik_GDX

New Member
Takk for svar Rune, velger å ta det som konstruktiv kritikk, selv om jeg føler at det konstruktive kanskje er litt kryptisk. Men man skal vel få bevise noe også når man kommer inn her som fersking.

Komplisert, mye å lese gjennom.
Noen konkrete tips til hvordan jeg kan gjøre det enklere? Tips til andre konkurranser som er bra satt opp er jo også fint.

"lagt ut konkurransen på det som finnes av konkurransesider" har du sikkert prøvd, men du er ikke oppført over alt i alle fall

Kanskje du kan peke ut et par steder jeg burde ha fått konkurransen listet.

Et bilkamera er ikke noe folk går og "hungrer" etter a la iPhone eller PS4
Min plan var å velge ut en premie som er interessant for de personene som jeg ønsker å ha som kunder. Er klar over at målgruppen er mindre, men tenker jeg har mer igjen for det på sikt.

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Var absolutt ment konstruktivt.

Det viktigste skriver du jo selv i siste avsnitt - målgruppen er smal, men premien er interessant for nettopp disse. Da hjelper det jo fint lite å "spre" markedsføringen tynt utover via f.eks. konkurransesider hvor "konkurransefreaks" ferdes mer enn dem du ønsker å nå. Spørsmålet er derfor - hvordan kan du nå din målgruppe best mulig? Her må jeg melde pass med hjelp.

Hvordan gjøre ting enklere? Vel, særlig call to action er ikke akkurat nettsiden du viser til. Jeg gikk i alle fall i baret og scrollet for harde livet nedover for å se noe om konkurransen. Til slutt skjønte jeg at jeg skulle klikke på teksten "Se Konkurransen Her" (hvorfor store bokstaver? Det får en n00b til å tro at det er utenlandsk jallakonkurranse) som ikke på noen måte er markert som en lenke.

Både på siden du linker til og FB-siden virker det som om du prioriterer teknisk informasjon fremfor konkurransehjelp (Vær tydelig på hva folk skal gjøre).

Forøvrig kommenterte du jo ikke mitt poeng når det gjelder hvor smart det er å "tvinge" folk til å dele.

Pharax

Medlem
Dette har ingenting med konkurransen å gjøre, men for søkemotoroptimaliseringens del kan det være lurt å droppe alle disse bildene og heller gå for ren tekst. Du burde også korrekturlese, for det florerer av skrivefeil.

Fredrik_GDX

New Member
Takk. Nå har jeg litt å jobbe med.

Skal se om jeg kan komme opp med en løsning der deltakerne ikke må dele en melding på veggen sin, men kan velge om de vil dette. Er jo mulig å takke nei til dette under veis i konkurransen slik den er nå, men ser om det kan løses bedre.

Skal også jobbe litt med "call to action" på landissiden for selve konkurransen og se om jeg får skutt noen trykkleifer.

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Gedigen forbedring. KISS.

Forresten bør du vel ha med ordet bilkamera et sted på siden (ikke bare i bildet...), er vel kanskje flere som søker på det enn på dashbordkamera?

Edit: Får forresten fortsatt ikke lov til å delta i konkurransen dersom jeg ikke gir tillatelse til å poste på veggen. Det kommer jo til og med opp en feilmelding, den kan hende skremmer unna folk.

Sist redigert:

Fredrik_GDX

New Member
Teksten er oppdatert.

Tvangsdeling får jeg nesten ta en vurdering på etter denne runden er over.
Kan ikke endre for mye på ting nå mens den kjører, blir litt feil for de som alt har deltatt også.

Takk for alle tips folkens!

Om noen også har bra tips til hvor jeg kan spre ordet om at konkurransen finnes setter jeg pris på det.

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Tja, jeg vet om en gjerrig side (!), men synes ikke premien var attraktiv nok til å ta konkurransen inn på goodwill.

Topp