Hvordan er lovene og reglene mot og ta bilder offentlige steder?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg har fundert på det i lenger tid. Dersom jeg har med meg kameraet f.eks en tur til byen eller gjerne en tur på kjøpesenteret. Hvordan er lovene og reglene rundt og ta bilder slike steder?

På internett finner vi jo en hel del forkjellige bilder som er tatt på kjøpesenter. Bildene inneholder mennesker som ikke vet at de er med på bildene også. Nå prater jeg altså om bilder som selges på slike nettsider som selger bilder. Hvordan er det med dette? Har jeg lov og ta en tur innom Oslo S og fotografere en benk, for deretter og selge bildet av denne benken på internett? Hva om det sitter mennesker på benken? Har jeg da lov til og selge bildet?

Dette er svært godt beskrevet i åndsverkloven. Mener å huske at det er tillatt å legge ut bilder av folkemengder uten å innhente tillatelse fra hver enkelt. Dobbeltsjekk det gjerne på lovdata.no, åndsverkloven er svært oversiktlig og lettlest.

fabbz

Medlem
§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når
a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.

Så dette burde være greit.

Ref: <dato>LOV-1961-05-12-2</dato> Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven).

hansvh

Medlem
EDIT: Sent ute, lar denne likevel stå.

Her er en oppsummering av loven og paragrafene som regulerer dette.

Å ta bilder er aldri problematisk eller ulovlig. Du kan ta bilder av hvem du vil, hvor du vil. (Så fremt du ikke bryter en annen lov f.eks. ved å bryte deg inn eller lignende.)

Å publisere bilder av personer er derimot ikke alltid ok. Det er regulert av "Åndsverksloven", særlig §45c.

Du MÅ ha samtykke for å "gjøre verket tilgjengelig for allmenheten", hvis ikke minst et av punktene under er oppfylt. (Å gjøre verket tilgjengelig for allmenheten er salg, utleie, utlån, annen spredning til allmennheten, offentlig fremvisning.)

"
a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
"
d) og e) er ikke relevant for dine eksempler.

Sist redigert:
Topp