Hvordan bruke css og ikke table?

halvors

New Member
Hei!

Jeg driver på med en hjemmeside, er ganske fersk i css.

Er det i det hele tatt mulig og bruke css for og angi posisjonen slik at det ser likt ut som om jeg hadde brukt table?

Hvordan gjøre det?

Halvor.

Helge

Profesjonell Googlesøker
Alt er mulig med CSS.

Men du bør beskrive det du lurer på litt bedre.

Eneste jeg kan svare nå er: Ja, det er mulig :p

Det kommer helt an på hva du ville ha brukt tabellen til.

XHTML har to tags det er greit å kunne når du skal fikse sidene med CSS: <div> og <span>.

<div></div> er en slags boks som du kan putte masse HTML-kode (tekst, bilder, skjema osv.) inni, og så bruker du CSS for å få den boksen til å se ut som du vil.

<span> brukes for tekst og vil være en god erstatning for den deprecated <font>-taggen.

Bruk <div> til å skille de ulike delene av sidene dine, og så bruker du CSS til å gi disse det utseendet du har lyst på. Om du for eksempel vil ha en sidebar til venstre, kan du gjøre noe slikt:

HTML-kode:
Kode:
<!-- Sidebar -->

<div class="sidebar">
<p>
<strong>Meny:</strong>
<ul>
<li>Start</li>
<li>Kontakt</li>
</ul>
</div>

<!-- Hovedfelt -->

<div class="hovedfelt">
<h1>Velkommen til min hjemmeside</h1>
<p>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Mauris non consequat magna. Nulla massa quam, imperdiet ac commodo volutpat, consectetur vitae lectus. In eleifend, massa ut posuere condimentum, ligula magna viverra risus, at ornare tellus neque at enim. Quisque diam nibh, dictum ut euismod ut, dignissim luctus felis. Aliquam condimentum lorem eget dolor dictum non pulvinar risus consectetur. Fusce eu ligula id purus vulputate condimentum. Praesent et lorem quam. In ut nunc tortor, quis lobortis felis. Nunc tincidunt feugiat erat, non pretium tortor rutrum in. Quisque nec felis lacus. Etiam turpis ipsum, porta non venenatis tempus, adipiscing sit amet felis. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus.</p>
</div>

Og så, i CSS-fila di skriver du for eksempel noe slikt som dette:
Kode:
div.sidebar {float: left; width: 150px; background: #007deb; border: solid 1px #000080;}
div.hovedfelt {float: left; width: 550px;}

Går ut fra at all denne koden er ganske selvforklarende, kanskje bortsett fra float, som rett og slett betyr at div-en er venstrestilt i stedet for å ta opp et helt avsnitt.

Skal du lage vanlige tabeller for å presentere statistikk og slike ting, anbefaler jeg på det sterkeste at du fortsetter med vanlige tabeller. Men for design og slikt kan du gjøre det aller meste som du kan gjøre med tabeller med CSS også.

Helge

Profesjonell Googlesøker
det kan også være smart å legge alt inn i en wrapper. Det blir på en måte <table> og de andre som olafmoriarty nevner her blir som <td>

peterandrej

pensjonert moderator
det er mange som tror det er en dødssynd å bruke tabeller. Det er det jo ikke. Tabeller både kan og skal brukes på ulike typer lister, ja, kall det gjerne tabeller. Skulle man publisert tabellen for Premier League for eksempel, ville det jo vært tullete å ikke bruke tables.

Men for å bygge opp siden og plassere de ulike elementene som topp, sidebars, content og footer vil det jo være galt, feil og en synd å bruke tables. HER skal man bruke CSS.

Topp