Hvor viktig er sentral lokalisjon for et markedsføringsbyrå?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Hvor viktig vil dere si det er for en markedsføringsbyrå å ha kontorene sine i byer som Oslo og Trondheim? Jeg vet at det ikke er noe stort problem for mindre bedrifter og for frilansere, men om man har en målsetning om å bygge opp en markedsføringsbyrå av betydelig størrelse - hvor viktig vil det være at man er i en av de store byene?

kongen

kongemedlem
Hei,

Hvor viktig vil dere si det er for en markedsføringsbyrå å ha kontorene sine i byer som Oslo og Trondheim? Jeg vet at det ikke er noe stort problem for mindre bedrifter og for frilansere, men om man har en målsetning om å bygge opp en markedsføringsbyrå av betydelig størrelse - hvor viktig vil det være at man er i en av de store byene?

Jeg tviler på at det er noe viktig. Men hvis du absolutt skal ha kontoradresse i større byer så kan jo et virtuelt kontor være løsningen i begynnelsen for å få lavere kostnader, og eventuelt skaffe et ordentlig kontor senere.

peterandrej

pensjonert moderator
Studerer ikke du markedsføring da....? Da har dere kanskje kommet til det punktet der service gjennomgås. Som du da sikkert vet er en sentral del av service og forbrukerkontakt den fysiske tilretteleggingen. Ingen gidder å besøke en cafe som ligger vanskelig tilgjengelig. Ingen gidder å fly til Vadsø for å møte Kenneth Dreyer.

Så ja. Jeg vil si at det er strategisk helt avgjørende at lokalene er fysisk enkelt tilgjengelige hvis du skal gjøre deg noen forhåpninger om å bygge et selskap av en viss størrelse.

Unntak: Firmaer som er HELT ENESTÅENDE kan med fordel legge sine lokaler i svært sære omgivelser, type Lynges i Troms, for å gi kundene en "ekstra opplevelse". Uten sammenligning forøvrig; så hadde jeg et knippe kunder som fløy til Tromsø for å møte meg - og de syntes det var VELDIG gøy å se Nord-Norge.

---

Men du bør jo sette opp en skikkelig strategi for selskapet. Hvem er vi? Hva skal vi gjøre? Hvilken opplevelse skal vi gi kundene våre? Osv.

Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Praktisk er det helt klart å ha et kontor i Oslo som er den største fordelen. Men, jeg mener bestemt at det er mer tilgjengeligheten både fysisk og elektronisk/telefonisk som er viktigere enn selve kontoradressen.

Men, tror nok du må gjøre en god vurdering av selskapets behov, kundenes behov og så se på hvor du skal legge kontor(ene).
Det kan jo fort hende at du kan legge noe av kontoret i Oslo, noe annet i indre øvre Hedmark og noe annet igjen et annet sted ;)

Det viktige er at ting ikke er som de engang var - selv om mange gjerne vil tro det. I Norge er alle så langt fremme kommunikasjonsmessig at det er mer vanlig å handle på tvers av kommune- og fylkesgrenser enn det var før tiden.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Peteandrej: Du nevner jo det litt mer ekstremme tilfellet - Når det er snakk om så langt unna som Tromsø så er man jo laaaangt unna der alt det store skjer.

Msites: Praktisk sett er det jo helt klart en fordel med Oslo. Men når man starter fra scratch, er det verdt det?

For å relatere tilfellet inn mot meg selv, så har jeg nå under 1 år igjen i Australia og det er ikke lenge til jeg må ta en avgjørelse for hvor jeg må starte opp. Jeg ser for meg enten Hamar eller Oslo, men klarer ikke helt bestemme meg for hvor.

Fordeler med Hamar:

- Litt over en time med tog til/fra Oslo. Tog går direkte.
- MYE billigere med kontorleie
- Billigere å leie privat.
- Litt lavere lønn.

Til tross for at jeg har drevet frilans i mange år, så vil jeg jo igrunn starte fra "scratch" som bedrift neste år, med meg og en ansatt. Når man er så liten så tror jeg ikke man har så gode muligheter for å konkurrere om de store kontraktene mot "de store" i Oslo uansett.

Hva er lettest?

1. Å få fotfeste i Hamar, deretter flytte til Oslo.
2. Starte fra Oslo.

Jeg personlig tror nummer 2 vil være lettere!

Jeg tror faktisk det kan være vel så bra eller "lett" å da starte i Hamar; mindre sted, lettere å bli synlig og når man først er i gang så tror jeg det kan gjøre det desto enklere å starte opp også i Oslo (etter X antall år i Hamar) for man har da allerede mange eksisterende kunder som "finansierer" en tøffere start i en større by.

Msites Ltd

Livsnyter
Det er vel liten tvil om at det kan lønne seg å etablere seg der man har planer om å være. Hvis du har behov eller planer om å nettverke mye, så vil Oslo lønne seg.

Skal du skaffe deg et navn og få presse kan det nok være enklere på Hamar. Det er enklere å få spalte/artikkelplass i lokale medier enn i de store i Oslo.

Det er mulig å få rimelige kontorer i Oslo også, eller leie sammen med andre slik at pris pr arbeidsplass blir mindre!

Kommer helt an på tjenestene du tilbyr. Jeg bor på et mindre sted nå, og ser at det er et markedsføringsbyrå her som gjør det veldig bra. Men grunnen til dette er at de har satset på utstrakt salg mot lokale bedrifter i et marked med lite konkurranse og ikke all verden kompetanse innenfor de bedriftene som kjøper tjenestene. I tillegg til lavere lønns- og leiekostnader er det nok greie vilkår for å etablere seg. Men altså, da mot lokale kunder. Om du ikke ser for deg at det er lokale småkunder eller ett par hjørnesteinsbedrifter du vil jobbe opp mot, så er svaret enkelt..Oslo. Problemet der er at konkurransen også er mye større. Og kundene vil nok stille høyere krav. For å få gode priser handler det om å skape relasjoner og mye møtevirksomhet...du må nok servere en del høye smørbrød for å komme deg inn hos de store aktørene i Oslo i alle fall..Men det er også der pengene er og det er der potensialet til å skape storhet er. Ute på småstedene kan du maks bli en liten bedrift med to-tre ansatte, om du er heldig.

Uansett hvor du skal etablere deg må du ha en veldig konkret plan for hvordan du skal selge inn produktene. I litt nervøst marked som nå er det få som ringer deg for å kjøpe tjenestene dine. Så må du bestemme deg hva du egentlig vil med din bedrift og hvor mye du er villig til å satse.

Lykke til :)

Msites Ltd

Livsnyter
Litt svart-hvitt tolkning der Tony Soprano. Det er helt klart mulig å bygge opp større bedrifter ute i distriktene i dagens samfunn. Det er mer et valg man tar som bedriftsleder.

Ofte er det jo også slik at mindre bedrifter er mer lønnsomme enn en mellomstor bedrift i nedre sjiktet. Der for tar mange valget med å forbli små...

Jeg sier ikke at det ikke er mulig. Men i en stor by kan man ha salgsmøter med et veldig stort antall kunder. Og det er mye lettere å få kunder på kroken om man møter de ansikt til ansikt. Man kan også bruke samme salgsfremstøt på mindre steder. Problemet er at markedet er mindre og det rett og slett ikke er så mange kunder. Vekstpotensialet er begrenset etter man når et visst nivå. Og dette er snakk om et markedsføringsbyrå, og da er rammebetingelsene litt spesielle.

Men jeg er helt enig i at det trolig er lettere å drive lønnsomt på mindre steder på grunn av lavere utgifter.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Vekstpotensialet er begrenset etter man når et visst nivå.

Er vel kanskje når man nærmer seg dette nivået man kan begynne å tenke på utvidelse til de større byene (Oslo)? For da har man allerede fotfeste, økonomi, litt mer erfaring, ansatte og prosesser i gang. Uten dette er det vanskeligere å starte i Oslo tror jeg, i forhold til f.eks Hamar (som vil være mest relevant i mitt tilfelle).

Msites Ltd

Livsnyter
Hamar er så tett på Oslo i dag at det ikke vil gjøre noen forskjell om du ligger der eller om du ligger utenfor sentrum et sted.

Med kun 1,5 time å kjøre er ikke det verre enn at man kan klare å reise inn til Oslo i møter mer eller mindre daglig om det skulle være nødvendig.

Har veldig lyst å dra en parallell her nå. Se på Thomas Moen som har bygget seg opp et godt rykte gjennom å få masse presse i fedrelandsvennen (Kr.sand) og nå er blitt en nasjonal aktør innen sosiale medier og er i Oslo 3-4 dager i uken nå fordi det har mer eller mindre presset seg frem.
Ta en telefon til han og hør hva han mener har funket bra og hva som har funket mindre bra ved å ikke sitte midt i sentrum av hva som skjer.

Topp