Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor mange er pålogget akkurat nå? Mulig å manipulere?

TorsteinO

Art Director & grunder
Det høres ikke ut som at det er hverken Norsk Filminstitutt eller Innovasjon Norge som støtter den/de den siden trådstarter irriterer seg over, så hvorfor er de relevante? Pressestøtte er jo kanskje en mulighet, og selv om det ikke er slik at "høyere besøkstall = mer støtte" der, så tror jeg nok du bør kunne dokumentere noe besøk/lesere (spesielt siden det er et krav at du tar betalt for innholdet) hvis du skal ha sjanse til å få støtte.

Ser det var litt dårlig ordlagt av meg i det forrige innlegget, men poenget var altså som utdypet over.

En annen mulighet er jo også Fritt Ord, som på noen måter kan være aktuelt, men det er vel heller ikke offentlig, det er en stiftelse, uten at jeg har sjekket noe nærmere hvem som står bak den. Der antar jeg at publikasjonens opplag/besøkstall kan ha litt å si, selv om jeg også vet at de har støttet helt nye prosjekter i oppstartsfasen. Men jeg tror nok det skal mer til for å få støtte til noe uten lesere enn noe som har lesere.

Det finnes helt sikkert også andre muligheter hvis man sjekker litt nøyere.

Uansett er det litt vanskelig å si noe som helst siden trådstarter ikke vil si hvilken side det dreier seg om, og vi dermed heller ikke aner hva slags støtte det er snakk om.
 

adeneo

Medlem
Det gies da ikke pressestøtte til nettaviser Torstein, kun papirutgivelser!

Det har vært foreslått av sittende regjering å endre dette, og det er mulig de allerede har gjort det uten at jeg har fått det med meg, men det vil uansett kreve redaksjonelt innhold og betalende abonnementer, også på nett, og det er derfor man nå ser VG+ og lignende tjenester ettersom de kvalifiserer til pressestøtte etter de nye reglene som er foreslått.

Norsk Filminstitutt står for den offentlige støtten til alle typer interaktive produkter, slik som dataspill og apper, mens Innovasjon Norge støtter det meste dersom det er nyskapende, og dette var noen av de svært få jeg kunne komme på som gir støtte til nettsider, men ingen av de har krav til besøkstall, så jeg lurer derfor på hvem det er som gir offentlig støtte basert på antall besøkende en nettside har ?
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Pressestøtte også til nettaviser ble vel innført for et års tid siden eller så? Men som sagt - med noen ekstra betingelser.

Har vel ikke sagt at noen gir ut støtte basert på antall besøkende tror jeg? Derimot - som sagt - tror jeg nok mulighetene for å få pressestøtte er veldig mye større for en publikasjon med mange besøkende enn en UTEN besøkende.

Norsk filmfond og innovasjon norge - gir ikke de bare "engangs"-støtte da? Jeg har ihvertfall alltid trodd det, og her høres det jo både ut som om det er noe mer fast/årlig, og med et slags journalistisk/redaksjonelt (dette kan jo også være så enkelt som en blogg) tilsnitt, og det høres da heller kkke helt ut som noe for NFF eller IN?

Men må jo si at det hadde vært veldig kjekt om trådstarter kunne avsløre hvilken nettside det er han irriterer seg sånn over.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
En annen mulighet er jo også Fritt Ord, som på noen måter kan være aktuelt, men det er vel heller ikke offentlig, det er en stiftelse, uten at jeg har sjekket noe nærmere hvem som står bak den. Der antar jeg at publikasjonens opplag/besøkstall kan ha litt å si, selv om jeg også vet at de har støttet helt nye prosjekter i oppstartsfasen.

Sist jeg leste om Fritt Ord sine tildelinger til nettprosjekter, dvs. bloggere, gikk de største bevilgningene til blogger som ikke eksisterte da det ble søkt penger til dem. De aller fleste støtteordninger innen kulturlivet og pressen har andre kriterier enn popularitet/besøkstall. De små avisene som distribueres nasjonalt (Dagen, Nationen, Klassekampen osv.) har jo langt høyere pressestøtte enn storavisene, og det er et politisk virkemiddel.

Fritt Ords bloggstipend
 

NilsF

Medlem
Pressestøtte også til nettaviser ble vel innført for et års tid siden eller så? Men som sagt - med noen ekstra betingelser.

Nok en gang ser vi løse antakelser uten rot i virkeligheten fra TorsteinO. Hvis TorsteinO virkelig mener at pressestøtte til nettaviser ble innført for ca. ett år siden, så foreslår jeg at han ringer til Nettavisen og meddeler det glade budskap. Redaksjonen og ledelsen blir trolig kjempeglade og nyheten er nesten garantert toppoppslag hos Nettavisen, da forutsatt at nyheten har rot i virkeligheten, noe den altså ikke har...

Det er Medietilsynet som håndterer ordningen med pressestøtte, og følgende kan siteres fra tilsynets nettsider:

"Produksjonstilskudd
Produksjonstilskudd til dagsaviser (pressestøtten) skal bidra til et mangfold av aviser over hele landet. Tilskuddet er rettet mot økonomisk vanskeligstilte aviser og aviser med små opplag.

Hvilke aviser kan få produksjonstilskudd?
De viktigste kriteriene for å motta produksjonstilskudd er at publikasjonen har dagspressekarakter, har en ansvarlig redaktør, tar betalt fra leseren og selger mesteparten av opplaget til abonnenter. Videre settes det krav til opplagets størrelse og hvor ofte avisen kommer ut. Ordningen gjelder kun papiraviser."


(Siste setning er uthevet av meg).

Les mer
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Uten rot i virkeligheten? Så et forslag fra regjeringen er... ikke noen som helst rot i virkeligheten? Vet du hva et spørsmålstegn er NilsF? Det antyder vanligvis noe som kalles et "spørsmål" som f.ex. kan bety at man er usikker på noe.

Men det er tydeligvis mye du ikke har fått med deg.

For det er faktisk endringer på gang, nettopp i forhold til nettaviser. Og det jeg var usikker på var (som spørsmålstegnet kanskje antydet for de fleste andre enn deg?) om det var innført, men det som var for et års tid siden var bare et forslag fra regjeringen, som har fått noen justeringer nå i februar, men tydeligvis ikke innført enda.

Nettavisen vil nok uansett kunne se langt etter noe støtte med mindre de endrer modellen sin TOTALT, hvis du sjekker både hva som er kriterier for pressestøtte pr i dag og de foreslåtte ekstra betingelsene for nettaviser.

Les mer her og her

Men - det var kanskje egentlig noe sånt som dette du egentlig mente å skrive:

"TorsteinO - det ble ikke innført for et år siden, bare foreslått fra regjeringen, men det er nok på vei".
 
Sist redigert:
Det er jo derfor aviser som i dag mottar tilskudd faktisk har papirutgaver enda.
Men det at noen får støtte kun for å ha en nettside har jeg aldri hørt om. Men at han kan få støtte til selve prosjektet og bruker nettside som kanal ut til folket stemmer nok bedre.
 

adeneo

Medlem
Det er klart en side med mye besøk vil få mer enn en side uten besøk....

Pressestøtte er jo kanskje en mulighet, og selv om det ikke er slik at "høyere besøkstall = mer støtte" der, så tror jeg nok du bør kunne dokumentere noe besøk/lesere (spesielt siden det er et krav at du tar betalt for innholdet) hvis du skal ha sjanse til å få støtte.

Pressestøtte også til nettaviser ble vel innført for et års tid siden eller så? Men som sagt - med noen ekstra betingelser.

For det er faktisk endringer på gang, nettopp i forhold til nettaviser. Og det jeg var usikker på var (som spørsmålstegnet kanskje antydet for de fleste andre enn deg?) om det var innført, men det som var for et års tid siden var bare et forslag fra regjeringen, som har fått noen justeringer nå i februar, men tydeligvis ikke innført enda.

Det er lov å endre oppfatning og innrømme at man har tatt feil ?
 

NilsF

Medlem
I kjent stil forsøker TorsteinO å "ro seg i land" med bortforklaringer, når han har tatt skammelig feil, så takk til adeno for å sette skapet på plass.

Pressestøtte også til nettaviser ble vel innført for et års tid siden eller så? Men som sagt - med noen ekstra betingelser.

(min utheving)

TorsteinO har i flere innlegg fortalt at nettaviser får pressestøtte (hvilket er feil), og leser man rekken av innlegg fra TorsteinO i sammenheng, vil man se at spørsmålet i sitatet ovenfor ikke gjaldt hvorvidt nettaviser får pressestøtte, men derimot om det var for ca et års tid siden at ordningen med pressestøtte til nettaviser ble innført.

Uten rot i virkeligheten? Så et forslag fra regjeringen er... ikke noen som helst rot i virkeligheten? Vet du hva et spørsmålstegn er NilsF? Det antyder vanligvis noe som kalles et "spørsmål" som f.ex. kan bety at man er usikker på noe.

Påstanden fra TorsteinO om at nettaviser får pressestøtte er uten rot i virkeligheten når det så langt bare er et forslag som utredes, og ikke noe som er vedtatt.

For øvrig er innlegget fra TorsteinO ganske så selvmotsigende, ved at han først går til angrep mot meg for å ha sagt at hans påstand er uten rot i virkeligheten, for så tilsynelatende å benekte at han har kommet med en påstand om at pressestøtte for nettaviser er innført (han har jo bare reist spørsmål - må vite).
 

zapotek

Medlem
duty_calls.png
 
Topp