Hvor langt går sitatretten?

zapotek

Medlem
Finner innimellom tekst jeg selv har skrevet gjengitt i aviser og magasiner. Det er ofte en artikkel rundt et tema, hvor journalisten selv har skrevet artikkelen mens det f.eks. i en separat faktaboks er klippet inn 10 tips om temaet ordrett ut fra en av mine nettsider med en kildehenvisning under.

Finnes det noen grense på hvor mye som kan kopieres på denne måten uten å ha spurt om tillatelse på forhånd?

Steve Cash

Medlem
Jeg er ingen jurist, men jeg tror ikke det finnes noen regel om hvor mye i betydningen antall ord. f.eks. Sitatretten er hjemlet i åndsverkloven § 22, uten at en blir så mye klokere av å lese det.
Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger.
Men det som er viktigst er at den som siterer oppgir kilde. Og det kan du forlange, såfremt det er ditt originalverk som brukes.

A

aabbcc

Guest
Var på et kurs i opphavsrett for en stund tilbake. Husker foreleseren sa noe sånt som:
Ikke siter mer enn 10 % fra ett verk. Ikke ha mer enn 10% sitater i ditt eget verk.

Ikke noen regel, men han sa at om man levde etter den huskeregelen så burde det gå greit.

Steve Cash

Medlem
Høres ut som en grei tommelfingerregel, men igjen, det aller viktigste er at en oppgir kilde. Og det virker som det er det som er trådstarters innsigelse, så det bør han påpeke overfor den som har brukt teksten hans.

Off topic: Det er påfallende ofte at "faktaboksene" som avisene bruker sammen med sine artikler er kopiert rett fra Wikipedia, men så er vel det som står der også regnet som offentlig eiendom, tror jeg.

A

aabbcc

Guest
Det er vel i utgangspunktet ingen opphavsrett til ren fakta. Da er det vel mer troverdigheten til fakta som understrekes med kildehenvisninger.

Offtopicet til steve: Det aller meste på wikipedia kan man bruke - se under punkt 7: Terms of Use - Wikimedia Foundation

creative commons sharealike attribution for all tekst.