Hvor kan jeg selge bildene mine?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg tenkte jeg skulle bli verdens beste fotograf. Kan dere hjelpe meg og finne ut hvor jeg kan selge mine mesterverker? Erfaringer? :)

Tonny Kluften

Administrator
Sist redigert:

picxx

WF 09
Drit i disse stockphoto sidene og gjør heller penger på å selge bildene selv.
Som Tonny sier må du ha på tusenvis av bilder på slike sider, i meget god kvalitet, om du vil se noen avkastning.

Sett deg opp en egen side og selg illustrasjonsfoto til bloggere og andre i norge.
Lag små "pakker2 (f.eks. vinternorge, sommernorge, sjøliv etc. etc.) og selg pakkene på non-exclusive lisens til brukere. Ikke overpris deg, da du kan selge hver pakke ubegrensede ganger.
Kan også lage "exclusive" pakker, om du har noen bilder som er virkelig bra, men disse kan du da selge kun en gang.

Kassimaja

Geocacher
Drit i disse stockphoto sidene og gjør heller penger på å selge bildene selv.
Som Tonny sier må du ha på tusenvis av bilder på slike sider, i meget god kvalitet, om du vil se noen avkastning.

Sett deg opp en egen side og selg illustrasjonsfoto til bloggere og andre i norge.
Lag små "pakker2 (f.eks. vinternorge, sommernorge, sjøliv etc. etc.) og selg pakkene på non-exclusive lisens til brukere. Ikke overpris deg, da du kan selge hver pakke ubegrensede ganger.
Kan også lage "exclusive" pakker, om du har noen bilder som er virkelig bra, men disse kan du da selge kun en gang.

Nå er det rimelig mye jobb i det å selge bilder selv og det er mulig å tjene gode penger på microstock (jeg vet det er farlig å si akkurat det, men drapstrusler biter ikke på meg lenger)

Alikevell likte jeg ideen om å selge bildepakker til bloggere til overkommelige priser. Finnes det er CMS system som kan automatisere denne jobben? Alt fra innlegging til salg og betalingssystem.

picxx

WF 09

clinton4

Medlem
Synes ikke du bør drite i sider som istockphoto, kjør heller en kombinasjon av alt nevnt ovenfor.

Kassimaja

Geocacher
iStock er en sikkervinner for meg. Har ikke lagt ut nytt materiale de siste årene, men pengene drypper jevnt inn på konto

Fredrik

Medlem
Naboen er fotograf og tar en del sinnsyke bilder innimellom. De selger han til alt fra VG til NY Times og lignende. På en bilde serie drar han fort inn mange ti tusener. Problemet han har er at noen faktisk stjeler bildene innimellom og publiserer de uten hans tillatelse. Dermed kan det være greit å sikre bildene sine. Har ikke anelse på hvordan det foregår dog.

picxx

WF 09
iStock er en sikkervinner for meg. Har ikke lagt ut nytt materiale de siste årene, men pengene drypper jevnt inn på konto

Kan du si noe om hvor mange bilder du har ute, og hvor mye penger som drypper inn hver mnd. ?

Kassimaja

Geocacher
Det finnes desverre ingen annen sikker måte å hindre at bildene blir stjålet enn å unngå å publisere dem noe sted. Det at noen stjeler bilder og utgir/selger videre er ikke mulig å unngå, bare se på musikkbransjen.

Dette med microstock rettet mot bloggere med bildepakker høres litt spennende ut. Si i fra hvis noen starter et prosjekt det kan gå ann å henge seg på.

Kassimaja

Geocacher
Kan du si noe om hvor mange bilder du har ute, og hvor mye penger som drypper inn hver mnd. ?

Jeg er ikke bare på iStock, men også på en 3 til 4 andre sider og på en god måned kan jeg dra inn 2-300 dollar uten å løfte fingeren annet enn til utbetal knappen. Antallet bilder varierer også fra byrå til byrå, men et sted mellom 500 og 1000 bilder ligger nok der.

Har som sagt ikke lagt ut nye bilder eller gjort noe annet med saken de siste årene, så jeg vil i aller høyeste grad kalle min inntekt og mitt engasjement for passiv.

Kassimaja

Geocacher
Det er overfullt av naturbilder, så å gjøre det på den måten er kanskje ikke veien å gå. Detaljbilder kan være veien å gå, men finn noe annet enn naturbilder. Hva med en skole, tatoo sjappe eller en stor serverhall. Det finnes ingen enkle svar, men se hva andre har gjort og finn noe annet som ikke er så oppbrukt.

Kanskje jeg skulle fyre opp kameraet og oppdatere bildedatabasen min i sommer....

Topp