Hvor kan jeg få tak i matoppskrifter?

appelsin

Medlem
Er matoppskrifter opphavsbeskyttet? Kan man ta patent på dette, eller er det fritt frem å kopiere matoppskrifter fra andre nettsider/kokebøker?

zapotek

Medlem
Selve mengdene av de ulike ingredisene i en oppskrift er det ikke opphavsrett på. F.eks.:

10 gram sukker
50 gram mel
2 egg

Det betyr ikke at du kan kopiere en oppskrift direkte. Selve ordlyden i fremgangsmåten ER det opphavsrett på.

picxx

WF 09
....eller "skrive om"...

Leser du oppskriften og siden skriver for frihånd burde det holde i lange baner.

Sist redigert av en moderator:

Msites Ltd

Livsnyter
Alt innhold har i utgangspunktet opphavesbeskyttelse, men så er det noe innhold som faktisk ikke kan fremstilles på så mange måter. Oppskrifter må sies å være en av dem.

Selve fremgangsmåten skal også ha en veldig spesiell formulering før den blir av såpass egenart at den har beskyttelse i ordets rette forstand.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Samtidig så tenker jeg at fremgangsmåten *er* en spesiell formulering i for seg :p.
Det er f.ek.s ikke feil å si at 'Caesar's Salad' - oppskriften altså - er et åndsverk. Videre så er måten vi fremstiller te på en oppfinnelse (det tok faktisk lang tid før noen kom på ideen).
Men det er nok å betrakte som (interessante) spesielle tilfeller.

Topp