Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor går grensen på utsending av markedsføringsmail?

Stoppet

Banned
Caset er dette:
  • Man kjøper én vare én gang.
  • Kommunikasjonen for handelen foregår elektronisk via nettet (ikke email)
  • Fakturaen er stilet til et firma, men mottas via Conta-faktura til privat e-mailadresse (det er samtykket til at dette kan gjøres for utsendingen av denne fakturaen).
  • Man får ikke noen mulighet til å bekrefte/avkrefte at man vil motta mail i fremtiden fra firmaet.
  • Man blir ikke varslet om at man kommer til å motta noen mail i fremtiden.
Har selger etter dette anledning til å sende ut mail med tilbud om nye kjøp til denne private epost adressen? Så vidt jeg kan se ut fra forbrukerrådets tolkning av Markedsføringslovens §15, så er der flere punkter som skulle tilsi at dette er ulovlig.

Noen med tanker rundt dette? Skal man akseptere slikt?
Jeg opplever at det for tiden kommer mer og mer av mail med tvilsomme forutsetninger.

Et annet spørsmål vil også være: Vil man i sosiale media og/eller på forum kunne gjengi en skjermdump av slike henvendelser fra et firma?
 

Tonny Kluften

Administrator
Vanskelig å si uten å kunne alle reglene, mulig reglene er klare.
Har f.eks. Komplett lov til å sende meg info/tilbud om lignende varer etter at jeg har kjøpt noe der?
Men hvis fakturaen er stilet til et firma som har oppgitt en epostadresse så har vel selgeren en grunn til å tro at epostadressen er firmaet sin?

Jeg tror at det er lovlig å gjengi slike eposter i det offentlige, men det kommer vel an på reglene til det offentlige mediet om det blir godtatt på aktuelle medier.
 

Stoppet

Banned
Har f.eks. Komplett lov til å sende meg info/tilbud om lignende varer etter at jeg har kjøpt noe der?

Loven er vel nokså klar akkurat der:
«Når den elektroniske adressen samles inn, og eventuelt ved hver enkelt senere markedsføringshenvendelse, skal kunden enkelt og gebyrfritt gis anledning til å reservere seg mot slike henvendelser.»
 

Stoppet

Banned
Så send en epost.

I de fleste tilfeller der man mottar spam er ikke dette å anbefale. En gang da jeg var så naiv og prøvde det, så eksploderte både innboksen og spamboksen med spam. Og i flere tilfeller er ikke avmeldingslinken noen avmeldingslink i det hele tatt.

Noen ganger går det naturligvis å sende en epost og melde seg av en mailingliste, men det føles litt som å ringe en innbruddstyf for å be han slutte å gjøre innbrudd hos meg. Jeg ønsker derimot å forhindre innbruddet før det skjer ;)

Derfor føler jeg at dette ikke er en diskusjon som kan avblåses med et så enkelt svar. Spam er et økende problem som bør tas tak i. Hvor rapporterer man slikt? Til google, Microsoft, datatilsynet, forbrukerrådet eller andre?
 
Topp