Hvilken kunnskap må man ha for å kjøpe dedikert webserver?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg vurderer å gå over til dedikert server for min nettside. Men siden jeg ikke vet så altfor mye om dette, så lurer jeg litt på hvor mye kunnskap jeg må ha for å kunne sette opp dette. Kan man få serveren fiks ferdig eller må den i alle tilfeller settes opp selv? Hva med drifting? Er dette ofte inni prisen på leien, eller må man også her ordne slikt selv? Er også nyskjerrig på hvilke leverandører som anbefales (både norske og utenlandske), og er det mye hastighetstap med å f.eks velge en aktør i USA? Ser at f.eks HostGator har noen gode servere (i mine øyne) til en relativt rimelig penge.

Ole Avranden

utvandret
Hvis du velger en administrert server trenger du ikke å kunne mye om serverdrifting.

Server i Norge kontra det store utland... Min erfaring er at det ikke har så mye å si. Selv velger jeg allikevel norske leverandører da det er greiere å ha kommunikasjonen på norsk.

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Hei,

Om du ikke betaler for driften må du ha rimelig god peiling på drift av det OS'et du velger på serveren. Mange leverandører tilbyr greie driftspakker som et tillegg på en DS. Selv har vi hatt alt utstyr de siste 6-7 årene i Norge. Valget er enkelt da vi har kundene i Europa. Om du har målgrupper i f.eks. USA kan det lønne seg å hoste der. Noe tregere repons må en regne med fra andre siden. Du finner veldig mange gode leverandører der ute. Lykke til med valget!

Dag Frogner

Supermedlem
Glemte å legge til at siden min er utelukkende tenkt til nordmenn. Det er nok folk fra sverige og danmark innom også, men ikke noe særlig utenfor skandinavia. Jeg kommuniserer nesten like bra på engelsk som på norsk så det er ikke et stort problem. Men vil/må ha en leverandør som har god, rask support, helst 24/7 og det er vel ikke så vanlig her til lands?

Så om jeg kjøper en driftet server så trenger jeg ikke kunne mer enn det jeg kan i dag? Har webhotell hos Domeneshop, og bortsett fra basickunnskap i phpmyadmin så kan jeg ca ingenting om databaser og php. Men vil påstå at datakunnskapen min på et generelt grunnlag er god.

Og gratulerer som nm-mestere i kjapt svar. :D

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Om du ikke har mye kunnskaper rundt det og få installert operativsystem, apache og mer til på en server du leier er det nok best at du velger en såkalt "managed dedikert server" hvor da altså noen står for driften av serveren mens alt du gjør er å bruke den. En "managed dedikert server" koster litt mer enn en vanlig dedikert server, men da trenger du altså ikke alle kunnskapene som det å f.eks legge inn operativsystem.

Når du har en dedikert løsning er det meste egentlig ikke så forkjellig fra et vanlig webhotell. Det eneste er at du får litt mer kontroll hvor du da må opprette webhoteller til de forkjellige nettsidene du vil legge på serveren. Dersom du skal legge inn nettsiden, apekatt.no på servern må du opprette webhotell for apekatt.no. Straks du har opprettet webhotellet kan du logge deg inn via ftp på samme måte som du gjør med et lite webhotell i dag.

Dette er mine erfaringer basert på server som kjører Linux, WHM og cPanel. Linux er operativsystemet, WHM er stedet hvor vi kan opprette webhoteller og ellers administrere saker og ting, mens cPanel vet du jo hva er regner jeg med. :)

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Nja, cPanel i seg selv er vel egentlig ikke et kontrollpanel for en server. WHM er et kontrollpanel for serveren, og cPanel er en liten del av WHM som da funker som kontrollpanel for webhotellene du har på serveren.

Dag Frogner

Supermedlem
Trenger og trenger fru blom. Har domeneshop i dag og vet jo at de har noen begrensninger som jeg (forhåpentligvis, må jeg jo si) vil møte på. Vet ikke hvordan jeg ligger ann i dag, men tror ikke det er så altfor lenge til jeg burde vurdere dedikert. Liker uansett å være ute i god tid slik at jeg vet hva jeg går til.

VPS blir vel noe av det samme som jeg har i dag? Noen hundre, tusen brukere på samme server?

Santo

Active Member
VPS blir vel noe av det samme som jeg har i dag? Noen hundre, tusen brukere på samme server?

Jeg vet ikke eksakt hvor mange VPS-brukere de legger inn på en server, det varierer vel også fra tilbyder til tilbyder, men på en VPS får du en på forhånd avtalt del av ressursene på serveren. Du vil dermed ikke påvirkes av om "naboens hjemmeside" plutselig får en kjempemasse trafikk eller bruk av prosessor.

Du bør forøvrig ha kunnskaper for å drifte en VPS på samme måte som en dedikert server, men du får også her "managed"-tjenester, men det koster selvfølgelig mer.

Ta også en titt på Webhuset, de satser en del på VPS om dagen.

mkander

Medlem
Kan anbefale Linode - Xen VPS Hosting for alle som er på utkikk etter VPS. Velg Newark, NJ for best pingtider til Norge. Aldri opplevd mangel på ressurser og communitiet er veldig bra. De får mye skryt rundt om på nettet. OG - de er forholdsvis billige. (fra 19.95$ pr mnd)

Dette er dog ikke managed. Hvis du trenger en til å manage serveren din så send meg en PM så kan vi få til en grei avtale:)

Topp