Hvilke tilbakemeldinger får du fra dine kunder (annonsører)?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har hatt en del annonsører på nettsiden min og fått en del tilbakemeldinger fra disse. Noen av de er fornøyd (kjøper ny annonseperiode) uten at jeg egentlig får noen spesifikk tilbakemelding, noen er godt fornøyd og merker god trafikk fra mine sier, mens noen sier bare at de ikke er interessert i en ny periode uten å si noe mer enn det. Men så er det de som "klager" på resultatet av annonseringen og det sliter jeg litt med å skjønne noen ganger. La meg ta et eksempel:

I høst lå jeg på ca 6000 unike besøk i måneden. Ikke fantastisk høyt, men helt greit. Den beste annonseplassen kostet da 1000,- (728 x 90 på toppen av alle sider) og jeg hadde også noen andre bannerplasseringer til lavere priser. Flere ganger har en eller annen forhandler kjøpt annonsering i én måned og lagt opp en veldig enkel (og lite tiltrekkende) banner, og når annonseperioden er ute tar jeg kontakt med de for å høre hva de syntes og om de vil annonsere videre. Da har jeg flere ganger fått til svar at "Vi har ikke merket noen økning i omsetningen så vi venter litt vi". Eller "Det har ikke vært stor nok trafikk til våre nettsider utifra forventningene så vi er ikke interessert i fortsette å annonsere".

Det er helt greit å ikke være fornøyd, men når man annonserer på et nettsted som mitt (som ikke er spesielt stort) og bruker 5-600,- på en annonse så kan man vel ikke akkurat forvente at omsetningen skal stige voldsomt som følge av dette? Dette er da snakk om relativt store fohandlere (også musikkkjeder) som bruker hundretusenvis av kroner hvert år på annonsering. Med andre ord er en annonse hos meg en dråpe i markedsføringsbudsjetthavet.

Det er tydelig at antall klikk også er veldig viktig og at mange ikke ser verdien "kun" i at banneren ligger godt synlig og at folk legger merke til dette selvom de nødvendigvis ikke klikker seg inn dit. Mange er veldig opptatt av antall klikk og ser kun på dette når de vurderer å annonsere videre eller ikke.

Ofte legger forhandlerene opp enkle annonser ute spesielle tilbud, men kun butikknavn, url og litt til, men da syntes jeg ikke det er så rart at dette ikke gjør utslag på omsetningen.

Forventer de for mye eller er det jeg som er litt ute å kjøre her? :)

picxx

WF 09
Personlig sammenligner jeg i dag det å annonsere med bannere med det samme som å kjøpe seg en plakatplass plassert ved siden av en motorvei.
Hvor mange som ser den plakaten vil sporenstreks snu bilen og styrte rett inn i butikken?

Bannerannonsering handler vel i dag for en stor del om kun branding, derfor oppfordrer jeg også de aller fleste jeg snakker med til å bruke evt. bannerplasseringer for egen annonsering (vise frem eget navn/logo mest mulig) og annonsere for annonsører med tekstlinker evt. annen annonsering.

Dette tror jeg i mitt stille sinn er ganske riktig, og tror også mange markedsansvarlige sliter med å skjønne dette.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
På en måte kan det være litt vanskelig å svare på om dine annonsører forventer mye uten at vi vet noe om hva du faktisk har brukt som "lokkemiddel" når du har solgt annonseplass til dem. Har du fortalt at de kan forvente mer enn det de har fått - vel, da ville også jeg trukket meg, og gjerne heller ventet til et senere tidspunkt før jeg muligens prøvde meg igjen.

Selv om en annonse hos deg er en dråpe i havet i deres markedsføringsbudsjett så koster den for all del penger. Det er kanskje ikke så mye penger for bedriften med en annonse hos deg, men det er jo klart at bedriften vil ha mest mulig igjen for pengene sine, og dersom de kan få mer igjen et annet sted går de jo helt klart et annet sted.

Samtidig kan det jo også være at disse annonsørene som trekker seg rett og slett har hatt en meget lite attraktiv bannerannonse. Det er jo mange som har mindre pene annonser, og da kan man jo ikke akkurat forvente 10.000% økning i omsetninga.

Om bedriftene også bruker hundretusenvis av kroner i markedsføring hvert eneste år, da vil jeg også så absolutt tro at bedriften etterhvert har meget god erfaring på hva som fungerer og ikke fungerer. Dersom de har funnet ut at en annonse hos deg ikke er det de leter etter, da ville jeg nok tenkt at dette er noe de har kommet frem til pga mye erfaring.

Sånn tullete til slutt, så er det faktisk ikke så lett og kunne fortelle om det er du eller annonsør som er ute og kjøre uten at vi vet hvor høy CTR det er på annonsene.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hva med å tjene ekstra penger på å hjelpe annonsøren?

1. Rådgivning i hvordan de kan annonsere mest mulig effektivt på nett innenfor din bransjen.
2. Produksjon av annonseringsmaterielle.
3. Konsulenttjenester innen tracking og webanalyse.

Om du ikke selv har noe erfaring med dette, så kan du jo finne en partner som har det (*vinkvink*). Selv om du da selv ikke ender opp med alle kronene, så kan du jo fortsatt tilby merverdi til kundene dine.

Tonny Kluften

Administrator
Om du ikke selv har noe erfaring med dette, så kan du jo finne en partner som har det (*vinkvink*).

:D
Jeg er helt enig. Har jeg en kunde som sliter så er sjansen for at han sier opp ganske mye større enn hvis han føler at alt går på skinner. Derfor hjelper jeg alle kundene mine til å mest mulig ut av produktet jeg selger. Det er en vinn/vinn situasjon.

Dag Frogner

Supermedlem
På en måte kan det være litt vanskelig å svare på om dine annonsører forventer mye uten at vi vet noe om hva du faktisk har brukt som "lokkemiddel" når du har solgt annonseplass til dem. Har du fortalt at de kan forvente mer enn det de har fått - vel, da ville også jeg trukket meg, og gjerne heller ventet til et senere tidspunkt før jeg muligens prøvde meg igjen.

Når jeg skal selge annonseplass så pleier jeg å sende ut en mail til en del importører/forhandlere hvor jeg skriver kort om siden min, besøksstatistikk og viser til vedlagt .pdf-fil hvor det står mer om siden, annonsepriser, plasseringer, mer detaljert besøksstatistikk osv osv...

Jeg sier ingenting om hva de kan forvente seg forsåvidt. De ser jo selv prisene og besøkene og burde da vite sånn ca hva de kan forvente. Noen spør f.eks om hvordan andre annonsører har opplved en annonse hos oss, og da sier jeg som det er, at noen kun vil ha annonse i en måned, mens andre tegner avtaler på 6 eller 12 måneder og kommer tilbake flere ganger.

Samtidig kan det jo også være at disse annonsørene som trekker seg rett og slett har hatt en meget lite attraktiv bannerannonse. Det er jo mange som har mindre pene annonser, og da kan man jo ikke akkurat forvente 10.000% økning i omsetninga.

Dette er jo tilfellet altfor ofte. Noen bruker en veldig enkel banner (som de gjerne har i 5-6 mnd før de skifter etter at jeg har tipset dem om det) og det er klart at utseende på banneren har veldig mye å si. Man dømmer tross alt stort sett alltid en bok etter omslaget. :)

Sånn tullete til slutt, så er det faktisk ikke så lett og kunne fortelle om det er du eller annonsør som er ute og kjøre uten at vi vet hvor høy CTR det er på annonsene.

Jeg har kun operert med fastpris pr måned hvor det er et ubegrenset antall visninger og klikk inkludert. Mest fordi jeg ikke har satt meg nok inn i dette til å kunne vite hva som er greit å sette som pris.

Kenneth & Tonny: Jeg strekker meg veldig langt for å hjelpe kunden min mest mulig. Jeg har sagt til flere som ikke har annonse klar at om de vil annonsere 3mnd eller mer så kan jeg lage en banner til dem uten kostnad. Jeg er ingen grafisk designer så de blir ikke veldig fancy, men så betaler de heller ingenting for den. Andre ganger har jeg hatt kunder som leverer banner uten link i (som de har fått fra et ekstern firma (!!)) og da har jeg holdt på ganske lenge for å prøve å få ut denne bannerene slik at den fungerer slik den skal. Dette tar mye av min tid, men jeg ser verdien i det ved å få fornøyde kunder og håper at kundene mine også setter pris på slik service. For min del er service veldig avgjørende når jeg skal kjøpe en tjeneste et sted og jeg kommer lett tilbake om servicen var god.

De fleste som annonserer hos meg har egen statistikk for antall besøk fra min side, men jeg kan også hoste opp antall visninger og antall klikk så lenge annonsen ligger på min server.

I tillegg til å ha annonsen på nettsiden, har jeg en egen kategori på forumet kun for de som har aktiv annonse hos oss hvor de kan reklamere så mye de vil for sine produkter. Det er jo ikke dumt i et forum med 1300+ brukere (en butikk solgte et relativt stort, nytt trommesett kun pga dette), men dette er det veldig veldig få som benytter seg av. De kan også bytte annonse så ofte de vil under perioden.

Som sagt er jeg veldig opptatt av å ha fornøyde kunder og svarer raskt på mail (alltid under 24t) og hjelper til med det jeg kan om de har noen spørsmål. F.eks sendte jeg mail til et firma her om dagen som hadde hatt samme annonse ute i over seks måneder. Det er jo klart at da det ikke mye effekt i den.

Jeg sitter altså igjen med intrykk av at noen av dem gjør relativt lite ut av annonsen sin, men forventer å få gull og grønne skoger tilbake.

Du får PM litt senere Kenneth. :D

Topp