Dag Frogner
Supermedlem
Jeg har hatt en del annonsører på nettsiden min og fått en del tilbakemeldinger fra disse. Noen av de er fornøyd (kjøper ny annonseperiode) uten at jeg egentlig får noen spesifikk tilbakemelding, noen er godt fornøyd og merker god trafikk fra mine sier, mens noen sier bare at de ikke er interessert i en ny periode uten å si noe mer enn det. Men så er det de som "klager" på resultatet av annonseringen og det sliter jeg litt med å skjønne noen ganger. La meg ta et eksempel:
I høst lå jeg på ca 6000 unike besøk i måneden. Ikke fantastisk høyt, men helt greit. Den beste annonseplassen kostet da 1000,- (728 x 90 på toppen av alle sider) og jeg hadde også noen andre bannerplasseringer til lavere priser. Flere ganger har en eller annen forhandler kjøpt annonsering i én måned og lagt opp en veldig enkel (og lite tiltrekkende) banner, og når annonseperioden er ute tar jeg kontakt med de for å høre hva de syntes og om de vil annonsere videre. Da har jeg flere ganger fått til svar at "Vi har ikke merket noen økning i omsetningen så vi venter litt vi". Eller "Det har ikke vært stor nok trafikk til våre nettsider utifra forventningene så vi er ikke interessert i fortsette å annonsere".
Det er helt greit å ikke være fornøyd, men når man annonserer på et nettsted som mitt (som ikke er spesielt stort) og bruker 5-600,- på en annonse så kan man vel ikke akkurat forvente at omsetningen skal stige voldsomt som følge av dette? Dette er da snakk om relativt store fohandlere (også musikkkjeder) som bruker hundretusenvis av kroner hvert år på annonsering. Med andre ord er en annonse hos meg en dråpe i markedsføringsbudsjetthavet.
Det er tydelig at antall klikk også er veldig viktig og at mange ikke ser verdien "kun" i at banneren ligger godt synlig og at folk legger merke til dette selvom de nødvendigvis ikke klikker seg inn dit. Mange er veldig opptatt av antall klikk og ser kun på dette når de vurderer å annonsere videre eller ikke.
Ofte legger forhandlerene opp enkle annonser ute spesielle tilbud, men kun butikknavn, url og litt til, men da syntes jeg ikke det er så rart at dette ikke gjør utslag på omsetningen.
Forventer de for mye eller er det jeg som er litt ute å kjøre her?
I høst lå jeg på ca 6000 unike besøk i måneden. Ikke fantastisk høyt, men helt greit. Den beste annonseplassen kostet da 1000,- (728 x 90 på toppen av alle sider) og jeg hadde også noen andre bannerplasseringer til lavere priser. Flere ganger har en eller annen forhandler kjøpt annonsering i én måned og lagt opp en veldig enkel (og lite tiltrekkende) banner, og når annonseperioden er ute tar jeg kontakt med de for å høre hva de syntes og om de vil annonsere videre. Da har jeg flere ganger fått til svar at "Vi har ikke merket noen økning i omsetningen så vi venter litt vi". Eller "Det har ikke vært stor nok trafikk til våre nettsider utifra forventningene så vi er ikke interessert i fortsette å annonsere".
Det er helt greit å ikke være fornøyd, men når man annonserer på et nettsted som mitt (som ikke er spesielt stort) og bruker 5-600,- på en annonse så kan man vel ikke akkurat forvente at omsetningen skal stige voldsomt som følge av dette? Dette er da snakk om relativt store fohandlere (også musikkkjeder) som bruker hundretusenvis av kroner hvert år på annonsering. Med andre ord er en annonse hos meg en dråpe i markedsføringsbudsjetthavet.
Det er tydelig at antall klikk også er veldig viktig og at mange ikke ser verdien "kun" i at banneren ligger godt synlig og at folk legger merke til dette selvom de nødvendigvis ikke klikker seg inn dit. Mange er veldig opptatt av antall klikk og ser kun på dette når de vurderer å annonsere videre eller ikke.
Ofte legger forhandlerene opp enkle annonser ute spesielle tilbud, men kun butikknavn, url og litt til, men da syntes jeg ikke det er så rart at dette ikke gjør utslag på omsetningen.
Forventer de for mye eller er det jeg som er litt ute å kjøre her?