Hvem er ansvarlig for sikkerhet på pcen?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Dette er egentlig noe jeg har tenkt på en liten stund, men jeg blir ikke helt enig med meg selv. Det gjelder da altså dette med sikkerhet på pcen.

Ofte ser vi at Firefox kommer med oppdateringer fordi det er oppdaget sikkerhetshull i nettleseren. Greit nok, men Firefox er da ikke et antivirusprogram.

Ofte får vi høre at det er anbefalt med antivirusprogram. F.eks Noron Antivirus. Antivirusprogrammene inneholder som regel en brannmur som skal beskytte oss mot trusler på internett. Derimot er jo dette programmet utviklet for og beskytte meg mot virus, og er det da riktig at et antivirusprogram skal legge seg opp i min internettaktivitet? Kunne ikke heller bare antivirusprogrammet fikset virus dersom de kom, og ikke brydd seg om å sperre tilgang til alt mulig?

Når vi kjøper en router i en butikk, da er det søren meg også aktivert en brannmur som standard på disse. Hvorfor det? Vi har da allerede en brannmur i antivirusprogrammet vårt. Dersom vi ikke bruker router, men kopler direkte til adsl-modemet, da sitter vi jo uten brannmur. Det beviser jo at brannmuren i en router bare er unødvendig tull..

Så, er du enig i at ETT enkelt program burde ta seg av sikkerheten på din PC, og ikke flere forkjellige? Er det Mozilla sitt ansvar at ikke jeg skal få virus på min pc dersom jeg bruker Firefox?

Knut

Medlem
De fleste programmer sender ut oppdateringer når det blir oppdaget sikkerhetshull. det har ingenting med virus å gjøre, det har med at det er feil i programvaren. Volvo oppdaget at det var en feil i bremsene på x antall biler og vil da ha de inn på verksted. De fikser det.

når du kjøper f.eks Norton så har du valget om du vil ha med kun A/V eller om du vil ha med alt annet også. Kjøper komplett så har du valget om du vil installere alt eller deler av det.

Til syvende og sist er det du som er ansvarlig for det som blir installert på din pc. Alt ( det meste) er valgfritt.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det blir jo feil og sammenligne det hele med en bil. Bremser er en del av en bil. Skal sikkerhet være en del av en nettleser er delvis det jeg spør om. Hvorfor forsøker Mozilla og legge inn sikkerhet i nettleseren? Burde det ikke være de som produserer antivirusprogrammer som tar seg av det?, så kunne Mozilla fokusert på og lage en nettleser som gjør det en nettleser skal gjøre?

Jeg ser ikke noen valg når jeg installerer Firefox om jeg vil ha med sikkerheten eller ikke.

Knut

Medlem
Som med en bil eller MC så har enhver produsent ansvaret for sikkerheten i sitt produkt. sikkerhet er mye mer enn virus på en pc. Ett virus er noe alle og enhver kan unngå helt uten noe A/V av noe slag. Ett sikkerhetshull i ett program kan brukes til mye rart, f.eks å bruke pc'n din til å surfe på bar n e porr

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Neida, hehe, denne tråden her er bare en del av mine rare øyeblikk. Jeg har en god del av dem.

Det er ikke noe direkte problem at sikkerheten ligger spredt utover forkjellige programmer på min PC, for all del, det er jo greit og være sikker. Årsaken til at jeg funderer på dette kan f.eks i Firefox være at nettleseren selv søker gjennom virus i filene jeg laster ned. Med tanke på at Mozilla i utgangspunktet ikke jobber aktivt med virus ser jeg på en slik prosess som unødvendig. Firefox vil jo ikke på min maskin kunne sikre meg mot siste virus der ute uansett, så ofte oppdateres jo ikke nettleseren. Det er delvis hvorfor jeg undrer meg på om sikkerheten har noe i nettleseren og gjøre.

Videre har man jo også Msn Messenger, en klient for sending av direktemeldinger over internett som krever antivirusprogram for at jeg skal få lov til å overføre filer. Jeg vet ikke om det er mulig å deaktivere, men jeg finner ikke en slik funksjon i programmet. Burde ikke jeg få lov til å overføre filer over msn, uten at programmet selv skal legge seg opp i om jeg har et antivirusprogram eller ikke? En advarsel ville vært greit nok, men ikke total sperre for overføring av filer.

Jeg har altså fått høre at sikkerhetshull tettes fordi de kan brukes til å ta kontroll over pcen dersom det er alvorlig nok. Vel, jeg må innrømme jeg ikke trodde det var så enkelt, men om det nå er så enkelt kan jeg forstå at det er nødvendig å fikse slike hull i en nettleser. Det forklarer allikevel ikke virussjekk ved nedlasting av filer i Firefox.

Når det gjelder mitt forhold til antivirus så er jeg lite imponert av dem. Jeg syns hele behovet for slik programvare er oppskrytt, og lever i den tro (og nei, jeg går ikke i kirken på Søndager) at en bruker helt fint klarer seg uten antivirus dersom brukeren faktisk forstår noe av hva brukeren selv gjør på maskinen. At det kan være bra for bestemor og de 8 ungene langt der ute på landet er greit, men nei. Jeg vil ikke påstå at antivirus er så enormt nødvendig for dem som kan litt med data. Vi er jo en god del av dem i verden.

Jeg pratet også med Telenor i telefonen her om dagen. Veldig grei samtale, og han spurte meg faktisk hva for antivirus-programvare jeg brukte. Jeg tror det må være en av de mest sjokkerte mennesker jeg har pratet med jeg fikk høre i andre enden. Jeg måtte jo omtrent være gal som ikke brukte antivirus. - Og hvorfor i alle dager jeg ikke brukte det når Norton Internet Security attpåtil fulgte gratis med internettabonnementet.

Vel, etter den samtalen var også jeg sjokkert. At en mann som jobber med data & internett ble så sjokkert fordi jeg ikke brukte antivirus. Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at mannen selv aldri har brukt en PC uten antivirus installert. Det funker da bra for meg. Hvorfor skulle det ikke fungere bra for andre? Jeg har ikke noe spesielt mer peiling på data og internett enn det gjennomsnittlige Homo sapien.

Fredrik

Medlem
Jeg ser hva du mener Atle. Jeg har feks aldri hatt virus og heller ikke systemkrasj eller noe annet alvorlig. Den laptopen jeg sitter på nå har jeg ikke formatert på over tre år. Den funker fortsatt som en drøm.

Altså. Dette kommer i stor grad an på deg som bruker hvorvidt du får problemer eller ikke.

Alf

Medlem
Det første jeg gjør når jeg kjøper pc er å lempe ut Norton. Norton har jeg bare problemer med.

Jeg bruker windows brannmur
AVG virusprogram
windows defender
Spybot - Search & Destroy.

Har ikke hatt noen problemer etter at jeg kuttet ut Norton for 4 år siden

Topp