Hva synes dere om dette forslaget

Janpetter02

New Member
Hei,

Jeg har tenkt å utvikle en ny hjemmeside, siden jeg ikke finner noen passende på nettet. Idéen er at vanlige forbrukere kan fortelle om hvor fornøyd eller misfornøyde de var med en tjeneste eller vare de har kjøpt. Det skal være lav terskel slik at hvem som helst kan skrive om egentlig hva som helst, så lenge det er innforbi meningen med siden. Og meningen med siden er at forbrukere lettere kan foreta valg når de planlegger å kjøpe en vare eller tjeneste, basert på erfaringen fra andre. Det finnes lignende for hoteller (tripadvisor), sykkeldeler (mtbr.com) etc. men ingen som er rettet mot norske forbrukere.

Noen som har kommentarer / tips???

clinton4

Medlem
Har vært inne på ideen selv, men lot være av følgende grunner:

1. Useriøse bedrifter kommer til å bruke tjenesten til å uriktig sette sine konkurrenter i dårlig lys.
2. Du kommer til å bli nedringt av sinte bedrifter og advokater som ønsker at du fjerner det de mener er "falske" vurderingene.

andhalsa

New Member
terskel, tilgjengelighet og verifisering

Jeg synes idéen din er god men det er som det blir nevnt her viktig å være legitim.

Statistisk sett så tror jeg det finnes et forhold som er noe sånn som at hvis du er fornøyd med noe så sier du det til tre, men hvis du er missfornøyd med noe så sier du det til ti, så det ligger i vår natur å fremheve negative opplevelser.

Jeg tror folk nå er vandt med å like ting på Facebook, og det fine der er at du bare kan LIKE, men ikke IKKE LIKE. Den trenden tror jeg du i såfall bør ha fokus på, hvis ikke vil du nok ha en side med dårlig karma, statistisk sett.

Det neste er terskel og tilgjengelighet. Jeg husker ikke hvilken kjede det var, men en kleskjede plasserte en qr-kode sammen med varene i butikken, slik at du kunne gi thumbsup hvis du likte plagget. det gjør en fysisk vare delbar i digitale medier, uten at jeg kan si noe om hvor suksessfull kampanjen var.

Forslag:
De fleste produkter har strekkoder, så hvis du utvikler en app som scanner en strekkode og så har en stjernerekke fra én til fem og et lite kommentarfelt, så er det enkelt for brukerne å dele sin opplevelse direkte til din side. Strekkode-nummeret samler selvfølgelig hver anmeldelse under samme produkt. På den andre måten kan brukerne også scanne koden for å se om noen på din nettside har anmeldt produktet før.

Lav terskel, tilgjengelig og hvis du i tillegg logger inn med facebook for å verifisere hvem du er, så tror jeg du eliminerer mye spam.

Mvh Andreas

Topp