Hva slags informasjon mangler du og din bedrift?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Hva slags informasjon føler du at du mangler i forbindelse med din bedrift? Vi kan jo stort sett finne det meste på internett, men det er fortsatt veldig mye man ikke finner av å søke seg rundt. Hva slags informasjon synes du mangler?

(PS: Hold det gjerne relevant for oss internettentreprenører)

Noen eksempler:

- Hvordan kan en finne potensielle klienter?
- Hvordan kan man behandle kunden best mulig, uten å bruke for mye penger?
- Hva kan man gjøre for å beholde kundene?
- Hvordan kan man selge mer til eksisterende kunder?
- Regnskap som er forståelig for en frilanser, som ikke vil lese gjennom en 800-siders øk.grunnkurs bok?
- Hvordan tar man steget fra frilans, til å ansette sin første ansatt?
- Når er riktig tidspunkt for å ansette sin første ansatt?
- Hvor finner man gode ansatte?

Mange av disse tingene er veldig vanskelig å finne svarene på. Mange av tingene finnes det gode svar på, men for totalt forskjellige bransjer. Mange av tingene finnes svaret på, men det er alt for knapt og gir lite lærdom fra seg. Dette er noen av tingene jeg synes det er for lite fokus på selv. Hva synes du det er for lite fokus på?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Tja - jeg leste innlegget, men kom ikke på noe akkurat nå.
Jeg tar det når det kommer.

Det som jeg *kan* tenke meg derimot er et slags mentor-opplegg.. Noen som hører på hva jeg tenker og gjør, stiller kritiske spørsmål og følger det opp litt...

kongen

kongemedlem
Hvordan føre enkelt regnskap?
Hvordan føre bilag fra Paypal?
Hvordan føre bilag fra affiliatenettverk som en affiliate?
Hvordan føre bilag fra affiliatenettverk som en merchant?
Hvordan føre bilag for beløp innbetalt til bankkonto?
Hva skal man gjøre når folk fra Svalbard sier de har krav på å trekke fra momsen og ikke skal betale denne?
Hva skal man gjøre når skatteetaten krever forskuddsskatt som ikke står i henhold til inntekten?

Hvor finner man informasjon om det som forventes av det offentlige og som er ENKELT å forstå for en som ikke jobber i det offentlige?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Ser ut til at etterspørselen for god informasjon om regnskap er stor. Hva er det folk vil ha for å løse disse problemene? Et mentor-program innen regnskap? Eller foretrekker dere helst å sette det bort, men har bare ikke fått ut fingern enda?

Det som jeg *kan* tenke meg derimot er et slags mentor-opplegg.. Noen som hører på hva jeg tenker og gjør, stiller kritiske spørsmål og følger det opp litt...

Mentor innen hva? Internettmarkedsføring?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Mentor om hvordan jeg utvikler bedriften og utvikler meg selv. Hvordan jeg tar beslutninger, ting jeg bør og ikke bør gjøre/bruke tid på.
Jeg jobber sammen med noen og det hjelper veldig - han har litt av samme profil (alder, tankegangen, etikk) - men noen som er 60+ hadde vært noe. En som har kjørt samme løp (bare andre detaljer såklart).

Expert-help innenfor et område kan også være interessant (f.eks. en lenk i en applikasjon eller nettside til en slags markedsplass med folk som har kompetanse...). Trenger ikke begrense seg til css eller vba eller seo, men f.eks. lover, bokføring, startups, import ...

Alle disse eksemplene her er jo noe som de aller fleste lurer på - noen mer enn andre, men sjeldent at man blir virkelig utlært og de aller fleste kan jo alltids lære mer om det meste...

• Hvordan finne potensielle klienter?
  • Hvordan behandle kunden best og rimeligst mulig?
  • Hva kan man gjøre for å beholde kunder?
  • Hvordan selge mer til eksisterende kunder?
  • Regnskap som er forståelig for alle?
  • Hvordan ansette, når burde man ansette?
  • Hvor finner man gode ansatte?

Regnskap for menigmann er vel i alle fall aktuelt, da dette ikke er lett å sette seg inn i om man ikke er utdannet innen feltet. Ergo setter antagelig flere dette bort enn de som faktisk må det.

Hvordan ansette? Går jo alltids an å bruke noe som har en enkeltpersonforetak og la de fakturere deg, så slipper man alt dette med registrering i aa-registeret etc. Men hvordan man ansetter på vanlig måte kunne vært svært interessant å fått vite mer om. Dessuten, når er burde man ansatte, når er riktig tidspunkt, hva bør man ha klart mm.

Hvordan få flere kunder, hvordan få større kunder, hvordan behandle de en har best mulig, programmer man kan bruke for å automatisere noe av dette, kanskje kundebehandlingen spesielt - er jo også alltid interessant. De aller fleste ønsker enten flere kunder eller større kunder enn man har.

Topp