Hva skjer om en registrar går dukken?

zapotek

Medlem
Sett at en registrar går konkurs eller av andre årsaker plutselig legger ned driften. Hva skjer da med alle domenene som er registert gjennom denne?

Hvor enkelt er det å skifte leverandør og gjør krav på disse i etterkant? Jeg tenker først og fremst på andre TLD enn .no (vil tro det er en realtivt grei sak å ordre dette med Norid).

picxx

WF 09
Har akkurat overført 15 domener fra en registrar som gikk MIA.
For min del var dette kun en reseller under onlinenic, så det var i grunn en smal sak å få overført domenene til egen konto hos onlinenic.

Er det en hovedregistrar regner jeg med du kan kontakte icann for å få overført domenene.

einaro

New Member
Er det en hovedregistrar regner jeg med du kan kontakte icann for å få overført domenene.

Du kan dessverre ikke regne med å få noe hjelp fra ICANN. Det eneste ICANN gjør hvis du forsøker å kontakte dem er å videresende forespørselen til den aktuelle registraren, selv hvis denne har gått konkurs eller på andre måter har gjort seg utilgjengelig. Men dersom du står som eier og admin-kontakt på domenet vil du enkelt kunne flytte domenet til en annen registrar uten hjelp fra verken ICANN eller registraren.

Tonny Kluften

Administrator
Men dersom du står som eier og admin-kontakt på domenet vil du enkelt kunne flytte domenet til en annen registrar uten hjelp fra verken ICANN eller registraren.

Det kan du ikke hvis ikke kunkursboet gir deg auth-koden du trenger for å flytte.
Søk Registerfly på Google så finner du masse om et slikt tilfelle. Eller les RegisterFly - Wikipedia, the free encyclopedia

einaro

New Member
Det kan du ikke hvis ikke kunkursboet gir deg auth-koden du trenger for å flytte.

Hvis det er en reseller som går konkurs (som jo de fleste "registrarer" er når det gjelder de generiske toppnivåene), kan du hente ut auth-koden selv forutsatt at du står oppført som eier og admin-kontakt (da forutsetter jeg at du er registrert med din egen e-postadresse).

Hvis en registrar som er akkreditert hos ICANN går konkurs vil ICANN iverksette tiltak som skal ivareta kundens interesser. Det dreier seg i første rekke om å fryse domener som er utløpt eller står i fare for å gjøre det, slik at domenene ikke blir fristilt. Ettersom en akkreditering termineres når en registrar går konkurs, vil ICANN i neste rekke være involvert i prosessen med å selge eller på andre måter overlate domeneporteføljen til en annen registrar (konkursboet kan jo ikke gjøre dette på egen hånd, ettersom en domeneportefølje uten akkreditering ikke er salgbar). Problemer kan likevel oppstå for dem som har domenenavn som utløper i perioden mellom tidspunktet hvor selskapet ble insolvent og tidspunktet for når ICANN griper inn.

Jeg kjenner ikke til hva som skjedde i Registerfly og er egentlig ikke så interessert i å lese meg opp på det, men jeg har vært borti noen andre tilfeller hvor dette har blitt håndtert veldig greit av ICANN. Hvis du som kunde derimot ikke har passet på å holde kontaktinformasjonen din oppdatert (spesielt viktig at e-postadressen du er registrert med stemmer), vil du kunne få store problemer med å få gjort endringer på domenet ditt.

ICANN vil ikke besvare mail fra domeneeiere, og tar heller ikke imot henvendelser fra andre enn sine akkrediterte registrarer. Fyller du ut et klageskjema på ICANNs nettsider vil informasjonen bli automatisk videresendt til registraren, og slike henvendelser blir aldri lest av folk i ICANN. Dette gjelder selv om registraren har gått konkurs. ICANN har egne metoder for å oppdage problemer hos en registrar, og når det oppstår avvik kan du som regel likevel føle deg rimelig trygg på at ICANN jobber i kulissene. :)

einaro

New Member
Så med andre ord kan det fort bli trøbbel?

Ja, det kan bli trøbbel. Hvis du er bekymret for at registraren din skal velte over ende kan du gjøre noen tiltak for å "forsikre" deg mot problemer. Først og fremst, pass på at eier og admin-kontakt for domenene er registrert med en e-postadresse du disponerer. Dernest kan du fornye domenene for noen år fram i tid. Da unngår du at du kommer i en situasjon hvor domenet er i ferd med å løpe ut og du ikke har mulighet til å gjøre endringer på domenet.

Hvis du har kjøpt domenene hos en reseller, og du er redd for at denne skal gå konkurs, tror jeg ikke du trenger å være bekymret. Men du bør sjekke at e-postadressene i domeneinformasjonen stemmer. Imidlertid tillater en del registrarer at du fornyer domener som ligger hos dem uten at du faktisk er innlogget som reseller eller eier. :)

zapotek

Medlem
Bruker ingen registrarer jeg "tror vil gå dukken" nei, men er jo smart å tenke seg alle mulige scenarioer hvis noe skulle skje.

Topp