Hva SEO-arbeid består av. Er dere enig?

Epsilon

Medlem
Jeg fant denne:



seo-inndeling.jpg





Vil dere si det er en riktig oppdeling i hvor mye tid man bruker på de forskjellige aktivitetene?
 

i-net

WF 09
tja, syns den så ganske fornuftig ut. Ville hatt enda mer på off-site delen og mindre på det andre (for de andre er i dag strengt tatt veldig enkelt).
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det finnes ingen fasit på dette! Det er avhengig av type nettsted man driver!

Skulle eksempelvis jeg fulgt den planen du skisserer her for mitt handballmagasinet.no ville det vært helt på jordet!

Tror det er viktigere å holde kontinuiteten opp med det arbeidet man gjør på de forskjellige områder og ikke minst at innholdet er godt og relevant.
 

Skallen

Medlem
Jeg tror at om man er nyetablert, i en kategori med en del eksisterende konkurranse, kan den kakegrafen være veldig grei å ha som et utgangspunkt for hva man bør fokusere tidsbruken sin på.

Er ellers enig med de som sier at det vil variere fra nettsted til nettsted.
Behovene vil være veldig individuelle og ting som kan ha betydning er f.eks kategori, type nettsted, eksisterende trafikkmønster og finansiell modell.

Driver man f.eks innenfor en snevert fokusert nisje, er det som regel lite konkurranse om søkeordene.

Mitt synspunkt er at linkbygging i hovedsak bør gjøres for å få bedre plassering på søkeordene sine. Med lite konkurranse er det ikke så viktig med fokus på linkbygging for rankingen sin skyld, man kommer likevel enkelt høyt opp, uten mange linker.

Det finnes selvfølgelig unntak. Eksempel: Har man en så snever nisje at søkeordene svært sjelden brukes, kan man få mer igjen for å satse på linker fra andre nettsteder som hovedkilde til gratis trafikk.

----litt off-web----
Når det gjelder veldig lavt trafikkvolum og sære nisjer, har jeg noen ganger fått overraskende hyggelige resultater ved å henge opp reklameplakater på oppslagstavler i større kjøpesentre, f.eks ved dørene ut til parkeringshuset eller der man setter fra seg handlevognene. Nederst på plakaten er det lapper å rive av, med kort salgstekst og nettadresse. Dette kan gjøres når man likevel er der for å handle for helgen, og tar ikke mye ekstra tid og krefter.
-------------------


Vokser man seg stor, kan fokus på stadig ferskt innhold ha vesentlig større betydning, fordi dette hjelper med å få besøkende til å bokmerke og komme innom regelmessig, helt av seg selv :)


For å ta utgangspunkt i de nettsidene jeg er involvert i, vil jeg vurdere behovene omtrent som dette:

Med ca 250.000 unike/mnd er stadig nytt innhold hovedprioritet. Dette får en viktig prosentandel til å komme tilbake på eget initiativ via bokmerking. Det er innholdet i seg selv som tiltrekker seg trafikken. Vi finnes på mange tusen søkeord, og det kommer hele tiden til nye sider og søkeord som man kan finne nettsidene via.

Det tekniske har blitt pusset og polert i mange år, og det vil ikke være så mye å hente på å bruke mye tid der. Navigasjonssystem og backend er rimelig godt optimalisert og standardisert på de forskjellige nettstedene. Så den biten har absolutt laveste prioritet hos oss.

Jeg vet at jeg kan få en del igjen på å fokusere på å komme høyere på søkeresultatene på de mest trafikerte søkeordene, så om jeg skulle føle behov for mer trafikk på spesifikke søkeord, ville jeg ha brukt mer tid og krefter på linkbygging.
 

Epsilon

Medlem
Når man har opprettet et nettsted, og hatt det i noen år. Vil det ikke da være naturlig at man er ferdig med "site architecture/tekninsk" delen av kakegrafen?

Jeg går utfra at det er hvordan koden på nettstedet er, hvordan menyene er oppbygd o.l. som ligger i det begrepet.
 
Topp