Jeg tror at om man er nyetablert, i en kategori med en del eksisterende konkurranse, kan den kakegrafen være veldig grei å ha som et utgangspunkt for hva man bør fokusere tidsbruken sin på.
Er ellers enig med de som sier at det vil variere fra nettsted til nettsted.
Behovene vil være veldig individuelle og ting som kan ha betydning er f.eks kategori, type nettsted, eksisterende trafikkmønster og finansiell modell.
Driver man f.eks innenfor en snevert fokusert nisje, er det som regel lite konkurranse om søkeordene.
Mitt synspunkt er at linkbygging i hovedsak bør gjøres for å få bedre plassering på søkeordene sine. Med lite konkurranse er det ikke så viktig med fokus på linkbygging for rankingen sin skyld, man kommer likevel enkelt høyt opp, uten mange linker.
Det finnes selvfølgelig unntak. Eksempel: Har man en så snever nisje at søkeordene svært sjelden brukes, kan man få mer igjen for å satse på linker fra andre nettsteder som hovedkilde til gratis trafikk.
----litt off-web----
Når det gjelder veldig lavt trafikkvolum og sære nisjer, har jeg noen ganger fått overraskende hyggelige resultater ved å henge opp reklameplakater på oppslagstavler i større kjøpesentre, f.eks ved dørene ut til parkeringshuset eller der man setter fra seg handlevognene. Nederst på plakaten er det lapper å rive av, med kort salgstekst og nettadresse. Dette kan gjøres når man likevel er der for å handle for helgen, og tar ikke mye ekstra tid og krefter.
-------------------
Vokser man seg stor, kan fokus på stadig ferskt innhold ha vesentlig større betydning, fordi dette hjelper med å få besøkende til å bokmerke og komme innom regelmessig, helt av seg selv
For å ta utgangspunkt i de nettsidene jeg er involvert i, vil jeg vurdere behovene omtrent som dette:
Med ca 250.000 unike/mnd er stadig nytt innhold hovedprioritet. Dette får en viktig prosentandel til å komme tilbake på eget initiativ via bokmerking. Det er innholdet i seg selv som tiltrekker seg trafikken. Vi finnes på mange tusen søkeord, og det kommer hele tiden til nye sider og søkeord som man kan finne nettsidene via.
Det tekniske har blitt pusset og polert i mange år, og det vil ikke være så mye å hente på å bruke mye tid der. Navigasjonssystem og backend er rimelig godt optimalisert og standardisert på de forskjellige nettstedene. Så den biten har absolutt laveste prioritet hos oss.
Jeg vet at jeg kan få en del igjen på å fokusere på å komme høyere på søkeresultatene på de mest trafikerte søkeordene, så om jeg skulle føle behov for mer trafikk på spesifikke søkeord, ville jeg ha brukt mer tid og krefter på linkbygging.