Hva er lov ang kataloger/lenkesamlinger?

Kristine B

Medlem
Dette blir fiktivt, men jeg tenker på noe liknende innen en annen nisje.
Jeg er blank på lovverket så mulig dette blir litt "dumme" spørsmål, menmen.

Sett at jeg har domenet skobutikkene.no og ønsker å lage en oversikt over alle nettbutikker som selger sko. Jeg går innom alle skonettbutikker jeg vet om, finner ut hvilke merker de selger, om de evt selger produkter som er vanskelig å få tak i, samt "om"-teksten til butikken, tar skjermbilde av nettbutikken - legger dette så inn på skobutikkene.no med en oppføring per butikk. Brukerne skal ha mulighet til å vurdere butikkene med stjerner/poeng, samt legge inn kommentarer.

Er dette lov?
Hva må jeg evt gjøre for å kunne ha lov til noe slikt?

Her spiller nok ytringsfriheten vi alle kjenner og er så glade i inn.
Så lenge du ikke kopierer innhold (tekst) som de har skrevet, trademarks eller annen copyrighted materiale så er du nok safe :)

Kristine B

Medlem
Flotters, da er det jo bare å kjøre på.

Hva med den "om"-teksten da? Er det ok/ikke ok å kopiere en kort "om butikken"-tekst eller slagordet til butikken og legge inn som forklarende tekst på min side?

Jeg tror det blir et gråområde, men for å sikre deg mot masse bortkastet tid skulle noen ønske å krangle på det der så ville jeg omformulert ting litt.

Ikke kopier\lim inn direkte det som står, uten og referere til at dette er materiale de har publisert, ikke du.

Slagord kan du nok bruke, så lenge det kommer frem at det er deres slagord, og ikke ditt.

Jeg skal ikke si det er slik ting er for man vet aldri hva folk motsetter seg, men dette er måten jeg ville gjort det på i tilfelle.
Kort og godt, gi tekster din egen vri. Hvis ikke, skriv tydelig at dette materiale som er publisert av noen andre, nevn også hvem.

Om du senere må bruke 10 minutter eller 10 timer på og krangle med nettredaktører o.l, så er det tid du aldri vil få igjen. Da er det ikke verdt det for slike småting.

Men som sagt er dette bare min mening, ingen fasit :)

Topp