Hms

Kassimaja

Geocacher
Hva er reglene rundt dette. Snakket med noen som påsto at hvis firmaet hadde mer enn en ansatt var daglig leder pliktig til å vise til at de kunne så og så mye om hms

Fredrik

Medlem
Sikkert mulig det. Når jeg blir oppringt av selgere, LO, sommerpatrulje etc så svarer jeg bare at vi bruker sunn fornuft som HMS og alt det andre tullet med verneombud og osv.

I praksis betyr dette at hvis jeg har en ansatt som har høydeskrekk (har nemlig 1) så gjør jeg slike jobber selv. Kunne sikkert kjøpt inn sikringsutstyr godkjent av det norske veritas og laget en egen HMS perm med et kapitel som omhandler rutiner ved høydearbeider med varslingsplan ved uhell, dokumentert opplæring utført av fag person osv. Men jeg tror man kommer lengre med sunn fornuft.

Boo

Medlem
Er det mer en 1 ansatt så skal det være en hms ansvarlig, kan da og vær daglig leder så lenge bedriften holder seg under et viss antall ansatte. hvis jeg ikke tar heilt feil er hms/verneombudet lovpålagt å ta et 40/- timers kurs..

Tok det selv sist uke og kostet ca 6000 / 7000 ink lunch

Kassimaja

Geocacher
Har lett litt rundt, men finner ikke noe skrevet om kravet til dette kurset konkret, vet du noe mer om dette?

Boo

Medlem
tok litt feil ser jeg nå ja, vi er mer enn 10 ansatte LOV 2005-06-17 nr 62: Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven).

§ 6-1. Plikt til å velge verneombud

(1) Ved hver virksomhet som går inn under loven skal det velges verneombud. Ved virksomhet med mindre enn 10 arbeidstakere kan partene skriftlig avtale en annen ordning, herunder at det ikke skal være verneombud ved virksomheten. Hvis ikke annet er fastsatt om tiden for avtalens gyldighet, anses den som sluttet for 2 år, regnet fra den dagen den ble underskrevet. Direktoratet for arbeidstilsynet kan, etter en konkret vurdering av forholdene i virksomheten, fastsette at den likevel skal ha verneombud. Ved virksomhet med mer enn 10 arbeidstakere kan det velges flere verneombud.

Sist redigert:

Fredrik

Medlem
Hmmm. Da må nok jeg endre dette i mine arbeidskontrakter til: Ved signering av denne avtale bekrefter partene at HMS og verneombud utgår til fordel for sunn fornuft. Dersom arbeidstaker ikke har sunn fornuft så skal det brukes bondevett eller annen relevant logikk.

@ Boo - Hvor tar man et slikt kurs?

Fredrik

Medlem
He he - Kan være enig i det Tonny. Og hadde jeg hatt en større bedrift med xx ansatte så ville man selvfølgelig gjort ting på en annen måte. Men hittil funker det fint for meg med sunn fornuft samt jeg har også forsikret meg mot eventuelle feil jeg påfører en kunde på opptil 10 millioner.

peterandrej

pensjonert moderator
Hmmm. Da må nok jeg endre dette i mine arbeidskontrakter til: Ved signering av denne avtale bekrefter partene at HMS og verneombud utgår til fordel for sunn fornuft. Dersom arbeidstaker ikke har sunn fornuft så skal det brukes bondevett eller annen relevant logikk.

Men du hadde altså fortsatt ansatt denne personen som ikke eier sunn fornuft...? Vent litt... vent... er det DU som driver NAV...?!

Topp