Hmm...: Byte-Order Mark found in UTF-8 File

hansson

Langveisfarende
Ingen feil i html-en min men stadig vekk en irriterende advarsel om dette Byte Order Mark som er funnet i dokumentet. Har ingen praktisk betydning vil jeg tro, men likevel... Noen som veit hvordan jeg kan finne det? Ser det ihvertfall ikke med det blotte øye.

Bruker notepad ++ til å kode. Ecoding er korrekt satt til utf-8.

Bjørnar

Gründer
åpne fila i noteplad, standardversjonen - tipper du finner BOM der. lagre på nytt med UTF8 og du er kvitt problemet tipper jeg.

muffins

Medlem
Eller du kan velge Format > Encode in UTF-8 without BOM i Notepad++. Nå vil du mest sannsynligvis finne "BOM" i dokumentet ditt som du kan slette, og så lagre dokumentet igjen.

Har ihvertfall fungert hver gang jeg får noe lignende feil :)

hansson

Langveisfarende
Hei og takk for svar. Prøvde begge deler men fant ikke noe unormalt og da jeg lagret fila igjen var meldinga fra validatoren den samme. Spørsmålet er vel nå om jeg vet hva jeg leter etter... hvordan ser dette BOM-tegnet ut? Eller mener du at det står "BOM" i klartekst, muffins?

Sist redigert av en moderator:

Helge

Profesjonell Googlesøker
BOM er bare en advarsel og ikke en egentlig feil, den blir validert.

UTF-16 f.eks trenger BOM for å fungere skikkelig, blandt andre. UTF-8 er ikke en av de, men noen text editorer legger det til uansett, slik at de lettere kjenner igjen filen som UTF-8.

Visst du åpner filen i et program som ikke støtter UTF-8 BOM, så vil du enten: ikke se noe som helst forskjell, eller så vil du se “” i starten av dokumentet

For å fjerne det så åpner du filen i Notepad++ og velger Check Format -> UTF-8 uten BOM.

.:: NOTEPAD++ ::.

Gaasehud

Medlem
Jeg hadde denne feilen for lenge siden da jeg brukte Notepad (altså Notepad som følger med Windows). Da jeg gikk over til Dreamweaver fikk jeg fikset dette, tror det ble løst ved at jeg kopierte koden over til et nytt HTML-dokument i Dw og lagret over den gamle. Uansett ikke noe farlig dette med BOM, som Helge sier. :)

Topp