Kjapp og trygg hosting for Wordpress

HJELP: Hvordan lage kontakt-boks?

Vegard

New Member
Hei,

Jeg holder på med en side for Stord Forsikring, og det siste de ønsker seg på siden nå, før jeg kan si meg ferdig med min andre profesjonelle nettside, er kontakt-boks. Eller en boks der brukerne kan legge inn informasjon om bilmerke, modell osv.!

Noen her som vet hvordan man setter inn en slik boks, og får den til å fungere (at når man trykker på en "send knapp" under feltene man fyller inn, at det kommer til deres epost?). Er det avansert, at man må inn med PHP eller slikt også, hadde jeg satt veldig stor pris på om noen snille sjeler her kunne hjulpet meg med dette.

Takker for tips eller ferdiglagde kontakt-bokser. :)
 

erlsae

Medlem
Velkommen til forumet!

Hehe når jeg ser designet innser jeg at det er håp for alle å lage nettsider til bedrifter. Har du i det hele tatt tenkt på SEO? Hvorfor har du CSS på hver enkelt .html fil? Ikke responsivt > https://www.webforumet.no/forum/threads/21-april-må-nettstedet-ditt-være-mobilvennlig.26113 ? :D

Angående spørsmålet ditt, så kan løsningen være å modifisere et allerede ferdig kontaktskjema. Du må til med PHP, da PHP er motoren og HTML vil være karosseriet. Du finner mange ved å google "Contact Form Script + 2015", men pass på at enkelte (mange...) er usikre og kan være utsatt... Er du heldig så kanskje en annen her på forumet har tid til overs og kan hjelpe deg.
 

BlitZz

Member
Som erlsae sier, PHP er det du må bruke for å kunne få selve informasjonen fra "kontakt boksen" aka formet.
Det du trenger for å lage det "skikkelig" er PHP, html, css og javascript (Helst jquery, slik at du kan enkelt bruke ajax for å sende og motta informasjon fra PHP/databasen din uten å måtte reloade siden eller bli redirektet til en stygg hvit side der det står "Success".. Ikke gjør det vær så snill ^^

Linker for å få deg i gang:
Husk da også at om det er sensitiv informasjon burde du ikke bruke "GET" i ajax callen din.. Da dette ikke er like sikkert som "POST".

Lykke til!
 
Må bare legge til noe (beklager @Tonny Kluften :) )
Jeg personlig liker brutal ærlighet. Stikker litt i begynnelsen, men tror det er den beste måten å bli bedre og virkelig se hva som er viktig. Bedre å høre slikt tidlig, enn å snakke rundt grøten. Men, det er forskjell på det å være brutalt ærlig og det å være spydig (som blir diskutert mye om dagen på forumet). Hvis man spør om tilbakemeldinger på et åpent forum, vil man selvfølgelig få noen kommentarer som kan tolkes som spydige. Slik er det, og slikt får man tåle. Vi har alle vært der.

Hvis OP mister all motivasjon av det som er kommet av tilbakemeldinger på hans to jobber den siste tiden, så bør han vurdere om dette er noe for ham. Hvis OP derimot fortsetter å arbeide med faget og fortsetter å spørre om tilbakemeldinger, så viser han at han har bein i nesa og virkelig er på rett vei. Jeg har troa på det siste :)

Og til OP, se på den her. Ferdig kode du kan leke litt med og sette direkte inn på hjemmesiden: http://www.freecontactform.com/email_form.php
 

adeneo

Medlem
For å komme til poenget, en kontaktboks er ikke noe annet et skjema
PHP:
<form method="GET" action="script_som_tar_imot.php">
    <div class="form-group">
        <label for="navn">Navn :</label>
        <input type="text" name="navn" placeholder="navn" />
    </div>
    <div class="form-group">
        <label for="epost">E-post :</label>
        <input type="email" name="epost" placeholder="epost" />
    </div>
    <div class="form-group">
        <label for="message">Beskjed :</label>
        <textarea name="message"></textarea>
    </div>
    <input type="submit" value="Send skjema" />
</form>

Legg merke til at alle inputs som skal sendes må ha et navn.
Skjemaet sendes i dette tilfellet som en GET request, som også er default, i tillegg støttes POST.

Det er filen "script_som_tar_imot.php" på serveren som tar i mot skjemaet og lastes inn.
Default dersom et filnavn ikke angis er å poste til seg selv, altså den filen skjemaet er i.

Man blir med andre ord redirected til den filen som angis, og håndtering av dataene skjer der, noe sånt
PHP:
<?php

    $navn = $_GET['navn'];
    $mail = $_GET['epost'];
    $msg  = $_GET['message']; // GET inneholder navnene fra skjemaet

    // send for eksempel en e-post ...

    $to      = 'vegard@webdisigneren.no';
    $subject = 'Melding fra min fantastiske nettside !';
    $message = 'fra : ' . $navn . "\r\n" . 'melding : ' . $msg;
    $headers = 'From: ' . $mail . "\r\n" . 'Reply-To: ' . $mail . "\r\n" ;

    mail($to, $subject, $message, $headers);

?>
 
Topp