Hindre indexering av sider

Hupsey

Medlem
Slik jeg forstår det er det 2 vanlige måter å hindre at sider kommer i søkemoter, robots.txt og meta kode.
Er en slik metakode i header like god å bruke som robots.txt?:<meta name="robots" content="noindex,nofollow">

Er det noen spesiell grunn for å bruke den ene metoden foran den andre?

Jeg tenker å bruke dette i wordpress temlates for sider som ikke skal indexeres..

Hupsey

Medlem
I admin i wordpress kan du bare skru av synlighet så vil ikke nettstedet indekseres.
Ja, det er en grei måte dersom du ønsker å hidere indeksering av hele nettstedet.
Men jeg tenker på å hindre indeksering av enkeltsider.
Robots.txt fil er vel den mest brukte måten, men det jeg lurer på er om man vil få like bra resultat ved å blokkere søkemotorene med meta tekst som skrevet i første inlegg.

picxx

WF 09
Resultatet blir nok det samme, men det blir jo mere jobb da.
Man trenger bare en robots.txt, og den plasserer du i root.

Hupsey

Medlem
Jeg ønsker å lage en template for sider som ikke skal indexeres.Om du har en side som du ikke ønsker indexert, kan du bare velge en "no-index" template fra teksteditoren i Wordpress..Templaten lager jeg kun en gang, og den følger med i zip filen til themet.
Slik jeg ser det kan det være enklere for brukeren å kun velge en template når man skriver posten fremfor å laste opp en robots.txt fil..Om du foreksempel har to nettsider og ønsker å bruke samme tekst to sider kan man da velge "no-index" template på en av sidene for å unngå at det blir regnet som duplisert innhold.

Topp