Hindre at brukerne går kan "surfe" i mappene på webhotellet?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg har et lite nettsted. På nettstedet har jeg valgt og legge alle bildene på et subdomene som heter images.mittnettsted.no, en løsning jeg er ganske fornøyd med. På dette subdomenet har jeg flere mapper igjen som f.eks "headerbilder" , "profilbilder" og gjerne også "artikkelbilder."

Hva kan jeg gjøre for at brukeren ikke skal få tilgang til disse mappene dersom de navigerer direkte til dem? Da vil jeg at brukerne f.eks skal bli videresendt til fremsiden av selve hoveddomenet.

Hva kan jeg gjøre for at brukeren blir sendt direkte til fremsiden av hoveddomenet dersom de skriver inn en direkte link til et bilde?

kongen

kongemedlem
Hva kan jeg gjøre for at brukeren ikke skal få tilgang til disse mappene dersom de navigerer direkte til dem? Da vil jeg at brukerne f.eks skal bli videresendt til fremsiden av selve hoveddomenet.

Du kan lage en index.html fil i mappene som redirecter til fremsiden av hoveddomene. I <head> putter du denne koden:

HTML:
<META HTTP-EQUIV=Refresh CONTENT="0; URL=http://www.mitt-hoveddomene.com">

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Stemmer ja, det tenkte jeg ikke på i farten. Takk for den. Nå sørget du for at datamusen min fikk to ekstra klikk. Jeg måtte jo gi ryktepoeng. Skal jeg sende faktura for datamusslitasje i posten eller epost? Hehe, neida, jeg tuller meg. :)

Noen tips til hva jeg kan gjøre for at brukeren blir sendt direkte til fremsiden av hoveddomenet dersom de skriver inn en direkte link til et bilde?

kongen

kongemedlem
Skal jeg sende faktura for datamusslitasje i posten eller epost?

Du kan sende den på epost, etter jeg har sendt deg regning for tastaturslitasje. Og denne setningen skriver jeg bare for å øke regningen litt ekstra :p

Noen tips til hva jeg kan gjøre for at brukeren blir sendt direkte til fremsiden av hoveddomenet dersom de skriver inn en direkte link til et bilde?

Har ikke gjort noe slikt selv, men kanskje denne tutorialen kan hjelpe deg.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jau, og vise annonser for et bilde som et hotlinket er jo gode ting, men jeg tenker hovedsakelig på hva vi kan gjøre for å sende brukere som går direkte til bildet på min server. F.eks hxxp://images.mittdomene.com/bilde.jpg. Hva kan jeg da gjøre for at brukeren skal bli sendt avgårde et annet sted istedenfor å se bildet direkte i nettleseren.

picxx

WF 09
Hva kan jeg da gjøre for at brukeren skal bli sendt avgårde et annet sted istedenfor å se bildet direkte i nettleseren.

hmmm....kinkig spørsmål og vet ikke om det er noe godt svar på det?
Om du legger til en kommando på bildene vil jo denne også være virksom på de sidene du bruker de bildene på, m.a.o. vil alle sider (på ditt eget domene) som viser bildene også sende brukeren til forsiden.
Vet ikke om dette er mulig, men du kan jo forsøke å streame bildene ved hjelp av php på egen side, mens du redirecter all access til filene i mappa til frontsiden....

Mulig noen som har noe bedre svar her? :)

Topp