Hente ut banktransaksjoner

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Finnes det noen måter man gjennom en ekstern applikasjon kan hente ut data fra bankkontoer? Med det tenker jeg hovedsakelig på å se hvor mye penger som står på kontor, se både inn og ut transaksjoner osv.

Har sett litt på bankID, men siden det er en signeringstjeneste vil det bli litt lite brukervennlig i lengden da jeg trenger noe som går automatisk.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Takk for et fantastisk bra og utfyllende svar, Peter. Til din informasjon så finnes det allerede en rekke tjenester som allerede gjør dette. Se bare på mint, rudder, smartypig og en rekke flere. Dette er verktøyer for personlig økonomi som henter ut informasjon om transaksjoner fra bankkontoen din.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg får tilsendt en pdf med konto-info periodisk (Sparebank1 SR), samt for hver innbetaling. Kanskje kan du gjøre noe på denne måten, men det er nok en dag forsinket tror jeg (= det blir registrert på konto før det sendes ut en pdf).
Det blir i såfall en app som leser innehold fra en eller annen epost-konto, og leser pdf-filen.

En API er mye bedre såklart, men jeg tipper det blir nok en egen API til hver bank.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
En Norsk version av mint hadde vært herlig. Satt å siklet på det i går og synes det er utrolig synd noe slikt ikke finnes for det norske markedet. Har ikke de tekniske kunnskapene eller kapitalen til å utvikle noe slikt selv, så denne tråden er igrunn bare for å tenke høyt. Investorerer kan fort tette de manglende hullene for å få realisert et slikt prosjekt.

Har tittet litt på bankID, men det er vel bare en ren signeringstjeneste? Jeg vet at citibank holder til i Norge og de har mulighet for å lese av transaksjoner. Hvordan vet jeg ikke.

peterandrej

pensjonert moderator
Takk for et fantastisk bra og utfyllende svar, Peter. Til din informasjon så finnes det allerede en rekke tjenester som allerede gjør dette. Se bare på mint, rudder, smartypig og en rekke flere. Dette er verktøyer for personlig økonomi som henter ut informasjon om transaksjoner fra bankkontoen din.

Ja, det skjønner jeg, og jeg skjønte hva du mente, og jeg beklager at du ikke fant dette det spor morsomt, men måten du formulerte spørsmålet på kunne faktisk rimelig enkelt misforstås.

La oss si at jeg stiller spørsmålet "Hvordan kan jeg enklest ta livet av Kristin Halvorsen?" Da kunne jo det blitt misforstått slik at jeg ønsker å ta livet av finansministeren, og det ville jo vært teit - men det ville vært morsomt hvis både du og jeg og alle andre her visste at jeg hadde en GULLFISK som het Kristin Halvorsen.

Må ikke være så sur vettu :)

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Så du forsto hva jeg mente, men valgte å svare fra en vinkel hvor du misforsto hva jeg skulle fram til? Spørsmålet er jo såre enkelt, finnes det noen leverandører, tjenester eller APIer for noen norske banker som tilbyr en ekstern kilde å hente ut informasjon om transaksjoner på en gitt konto?

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg synes mint.com er utrolig spennende (og ikke minst ser det nyttig ut), så jeg lurer på om noe slikt hadde fått en livsrett i Norge.

sta

Medlem
Mamut totaløkonomi henter ut data fra Nettbank.

Det er sant, jeg brukte faktisk dette for noen år tilbake og det fungerte utmerket. Jeg ser at programmet støtter de samme bankene som det regnskapssystemet jeg benytter nå, så jeg vil tro at det er snakk om samme API. Kan det være at disse bankene bruker samme selskap for drifting av nettbankene og at det er gjennom dem man får tilgang?

SolidHost

Medlem
Tviler på det. Er veldig mange banker som bruker EDB Businessdata sine systemer og Terra sine systemer, men Skandiabanken har f. eks et eget system. Er nok en del forskjellige API ute og går her, uten at jeg skal si det for sikkert...

Topp