Har TLD på domenet noe å si for SEO?

Dag Frogner

Supermedlem
La oss si at jeg starter nynettside.no og nynettside.com. Disse er 100% like og SEO-messig blir det gjort akkurat det samme på begge to. Det skal være norskt innhold på sidene.

Vil .no-siden har et fortrinn pga at det er et norsk domene når innholdet er norskt? Eller har ikke endelsen på domenet noe å si i det hele tatt og at .com-versjonen vil gjøre det like bra?

adeneo

Medlem
Google utgir ikke informasjon om hvordan de kommer frem til sine rankinger, men i utgangspunktet er det innhold og linker som avgjør, ikke domenenavnet.

På den andre siden vil det være mer hensiktsmessig med et .no domene dersom siden er på Norsk og tiltenkt nordmenn, jeg ville da tro at det kanskje var lettere å ranke høyere på google.no enn dersom samme side benyttet .com, og at det kanskje var flere Norske sider som igjen linket til din .no side enn tilsvarende .com, men dette har mye med type side og innhold å gjøre også.

Derimot hvis du har to like sider på to forskjellige domener kan du få problemer med duplikat innhold dersom det ikke settes opp riktig.

zapotek

Medlem
Som vanlig blir dette synsing, men jeg har testet mye gjennom årenes løp og kan ikke se at det er noen forskjell på .no, .net, .org og .com på Norske sider.

Tipper dog at .se .dk . be osv kan gi dårligere resultat (uten å ha prøvd en annen nasjons TLD på Norske sider).

Dag Frogner

Supermedlem
Takker for svar folkens. :)

Grunnen til at jeg spør er at det ofte selges domener rundt omkring som er .com / .net / .org hvor det allerede finnes en .no-side. Om denne (.no) er gammel og har godt unikt innhold og en del innlenker, kan det jo tenkes at det kan bli mer eller mindre umulig å rangere bedre med en .com f.eks dersom endelsen på domenet har mye å si.

Eggan

medlem
Som vanlig blir dette synsing, men jeg har testet mye gjennom årenes løp og kan ikke se at det er noen forskjell på .no, .net, .org og .com på Norske sider.

Tipper dog at .se .dk . be osv kan gi dårligere resultat (uten å ha prøvd en annen nasjons TLD på Norske sider).

Har du erfaring med .co? Har nemlig enda ikke sett en eneste .co side rettet mot Norge.

Topp