Har en tanke om et nettsted, innspill?

Tony J

Alle skal få
Lurer på om det er noe marked for en tjeneste som kan sosialisere transporthjelp av mennesker og ting fra a+b. Eks: kompiskjøring, reise, flytting ? Har domenet transporthjelp.no som jeg funderer kan være et bra navn på en slik tjeneste. Håper på innspill.

Tony J

Alle skal få
Vil bare takke for den massive responsen. Er dette noe som enkelt kan gjøres med wordpress?

zapotek

Medlem
Newyork har et poeng. Nordmenn har høy terskel for å kjøre en biltur sammen med et fremmed menneske.

OldHP

Medlem
Kjenner en som i Oslo har laget en nettside om transport .. ehm.. saken går ut på at det opplegget skal være miljøvennlig så det er en liten politisk vri bak det.. man betaler 200 kr til firmaet og du får "gratis trikk" i et halvt år eller et. Blir du tatt og får bot så sender du boten til det firmaet og de betaler boten.Et likt tilbud finnes i Sverige og har fungert i flere år.. men er vel forsåvidt ulovlig.

Newyork har et poeng. Nordmenn har høy terskel for å kjøre en biltur sammen med et fremmed menneske.

Nordmenn hadde nok sikkert en høy terskel om å la totalt fremmede mennesker komme å sove på sofaen sin også, men likevel er det altså i skrivende stund 4500 nordmenn som er villige til å låne ut sofaen sin på couchsurfing.com

Høy terskel betyr ikke at den ikke kan senkes ;)

peterandrej

pensjonert moderator
Nordmenn hadde nok sikkert en høy terskel om å la totalt fremmede mennesker komme å sove på sofaen sin også, men likevel er det altså i skrivende stund 4500 nordmenn som er villige til å låne ut sofaen sin på couchsurfing.com

Høy terskel betyr ikke at den ikke kan senkes ;)

Couchsurfing har suksess fordi tjenesten har ekstremt mange brukere. En annen fordel er at sofasurfing retter seg mot et ekstremt bredt publikum, mens carpooling retter seg mot et ytterst smalt publikum. Man trenger transport på et gitt tidspunkt, fra A til B. Det er noe HELT annet enn å låne en sofa "i løpet av sommeren".

Når VG ikke klarte å få nok brukere til å bruke en lignende tjeneste har jeg svært liten tro på at en liten aktør skal klare det. Jeg regner det som rimelig urealistisk, MED MINDRE tjenesten retter seg mot små, spesifikke områder i Oslo. En tjeneste for kun én bydel kan faktisk gå bra, siden det er mye lettere å gjøre en slik tjeneste kjent i et lite område. Du kan faktisk henge opp plakater på den lokale kiosken liksom.

Bjørnar

Gründer
Mulig jeg husker feil, men begynte ikke dette blant annet med den askeskyen fra island? Eller var det kanskje bare et ledd i markedsføringen? Askefast? Sjekk Haikesentralen. Det var ialle fall da jeg først så den.

Couchsurfing har suksess fordi tjenesten har ekstremt mange brukere. En annen fordel er at sofasurfing retter seg mot et ekstremt bredt publikum, mens carpooling retter seg mot et ytterst smalt publikum. Man trenger transport på et gitt tidspunkt, fra A til B. Det er noe HELT annet enn å låne en sofa "i løpet av sommeren".

Når VG ikke klarte å få nok brukere til å bruke en lignende tjeneste har jeg svært liten tro på at en liten aktør skal klare det. Jeg regner det som rimelig urealistisk, MED MINDRE tjenesten retter seg mot små, spesifikke områder i Oslo. En tjeneste for kun én bydel kan faktisk gå bra, siden det er mye lettere å gjøre en slik tjeneste kjent i et lite område. Du kan faktisk henge opp plakater på den lokale kiosken liksom.

For min del foretrekker jeg folk som ser muligheter fremfor begrensninger. Å skylde på suksessen til couchsurfing på at de har ekstremt mange brukere, blir en ganske merkelig måte å tenke på spør du meg. Ekstremt mange brukere er resultatet av suksess, ikke omvendt. De startet ikke akkurat med mange brukere.

Selvsagt er det litt mer tricky med tidspunkt og steder skal matche, men dette er en utfordring, og utfordringer kan løses av de som er villige til å løse dem (og som er optimistiske). Jeg ser at haiking gjennom facebook er populært, da blir det gjerne venner og venners venner, da gjerne mellom både større byer og steder. F.eks Bergen-Oslo, Trondheim-Bergen, Trondheim-Stjørdal. Så om en kobler opp gode facebookmuligheter og gjerne appmuligheter mot en slik tjeneste kan dette kanskje by på en god løsning.

Topp