Har du eller din bedrift en gammel laptop til overs?

ChrisE

Medlem
Min far har i en lengere tid drevet en veledighetsorganisasjon med navn Lite Gjør Mye (Litegjørmye) sammen med noen venner. Han har bodd 3 år i Ghana i en jobb relatert sammenheng. Nå har han førtidspensioneret seg og bruker mye av sin tid på dette. Før han pansjoneret seg, så har han hatt flere stillinger høyt oppe i norsk næringsliv og han bruker sitt nettverk for å samle inn penger til disse prosjektene i Ghana. Igjennom sine tre år i Ghana både som norsk konsul og CEO i et stort firma, så har han bygget opp bred erfaring og et stort nettverk som gjør at han får til prosjekter lokalt som veldig mange andre ikke ville klart. Han betaler alle administrative utgifter selv(reise, hotell osv.), bortsett fra en fast ansatt som min far har jobbet tett sammen med i mange år og som han stoler hundre prosent på.
Det er mulig å leser mer om prosjektene på Lite Gjør Mye sine hjemmesider.

Min far har bedt meg om å finne billige PCer på finn.no som han kan ta med ned til Ghana for å lære og trene barn/studenter. Jeg har sagt meg villig til å hjelpe han, men foreslo først å slenge ut en tråd her på forumet. Er det noen enkelt personer eller bedrifter som sitter på
gamle laptop`er de ønsker å donere bort, eventuelt selge billig? De vil hovedsakelig bli brukt til Word, Excel og internett, så det er ikke akkurat nødvendig med noen kraftige maskiner.

Dette kan kanskje være en fin mulighet for bedrifter som ønsker å kvitte seg med noen maskiner og samtidig få god samvittighet? ;) Min far kan selvfølgelig ta bilder av PCene i bruk og få de sendt til bedriften. Kanskje det hadde vært morro å ha et bilde på kontoret eller i bedriftens personal blad?

Det er bare å stille spørsmål her i tråden eller sende meg en melding privat. Jeg gir gjerne ut min far sitt telefon nummer på privat melding om det skulle være noen spørsmål eller henvendelser. Det er ikke han personlig som skal stå for selve opplæringen og han er veldig lite teknisk av seg, så om det er noen tekniske spørsmål så kan de stilles til meg. ¨Han har mulighet å hente PC´ene i Oslo/Akershus området, samt betale for frakt hvis det skal sendes med post. Jeg er litt usikker på om jeg har mulighet å komme meg på internett før utover kvelden, så svar kan komme litt sent.

Det er ikke sikkert vi får noen napp her, men det er ihvertfall verdt et forsøk ;)

Litegjørmye

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har noen eldre maskiner som skal bort i løpet av 2011, men har ikke oversikt over det enda. Hva med å høre med Tonny om han kan gjøre tråden sticky, så bumper du den en gang i ny og ne? Synes det høres ut som et greit prosjekt sammenlignet mot å kaste det eller gi de bort til en eller annen geek.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg HATER det der med dumping av avfall... Ser at mange kjører bort fint fungerende tv'er til el-retur fordi de har kjøpt seg en fin LCD-TV, og derfor er det søppel? Hvem er vi til å fortelle andre at de ikke har lov å bruke vår søppel? Rimelig selvgod.
Men jaja, slik er nå vel reglene og det er som Tonny sier best å passe på.

Ellers kult med litegjørmye. Jeg var i Ghana for en stund siden ifm stiftelsen som mine svigerforeldre har der (Kumasi -> Sunyani -> NSoatre) og neste gang jeg reiser ned skal jeg gjerne kjøre forbi deres prosjekt. Det er ikke sålangt fra Anomabo beach ser jeg, og der er det meget behagelig å være.

ChrisE

Medlem
Så lenge maskinen kjører word og excel, samt kan surfe internett, så er det ikke noe krav ;)

Så morro å høre Pong! Jeg har selv bodd i Accra 2 år. Det er riktignok 7-8 år siden. Jeg har aldri selv vært nord i Ghana, men reist mye nedover kysten(Takoradi) og litt oppover Lake Volta. Det er morro å høre fra folk som har vært i Ghana ;)

Når det gjelder dumping, så tror jeg ikke det blir noe problem. Det er ikke snakk om alt for mange laptop`er. Samt han har et ganske godt nettverk, så det går nok fint.

Santo

Active Member
Jeg HATER det der med dumping av avfall... Ser at mange kjører bort fint fungerende tv'er til el-retur fordi de har kjøpt seg en fin LCD-TV, og derfor er det søppel? Hvem er vi til å fortelle andre at de ikke har lov å bruke vår søppel? Rimelig selvgod.

Lett for deg å si... Har du sett noen av disse dokumentarene som viser de store haugene med elektronisk avfall som havner opp i afrikanske land og Kina som ikke har noe ordentlig apparat til å ta seg av det? Der hvor folk f.eks. sitter helt uten verneutstyr og smelter elektroniske printkort over åpen flamme for å lettere kunne fjerne komponenter som de vil ha tak i, osv.

Jeg har sett en god del slike dokumentarer og de fleste viser at det meste av det som starter med en god ide om å samle inn "brukbart utstyr" i vestlige land havner opp som rent avfall dit det kommer. Og dette avfallet blir ribbet for verdifulle metaller av mennesker uten noen form for verneutstyr eller miljøomtanke. Ofte er det også barn som er med på dette.

Ta en titt på disse:

FBI - Connecting people del 3
NRK Nett-TV - hastighetsmåling

Ikke om elektronikk direkte, men likevel en dokumentar om avfall som havner i fattige deler av verden:

Jernkråkene
NRK Nett-TV - hastighetsmåling

Sist redigert:

ChrisE

Medlem
Kan vi vær så snill ikke diksutere giftavfall i denne tråden. Det tar fokus fra det positive vi prøver å få til.

looper

Medlem
Til Hyperion: TIA- THIS IS AFRICA! Har selv vært i Tanzania med NORAD og da hadde vi med en gammel PC. Du skulle sett hvordan kidsa der nede hoppet når den ble koblet opp i en meget tvilsom kabel.

Jeg skal se hva jeg klarer å hoste opp.
Godt inch!

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
OT, men allikevel relevant - tror jeg.

Hva skjedde med disse lettvekter maskinen Google(?) laget som skulle være tilpasset Afrika? Er dette prosjektet skrinlagt?

Topp