Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Guide: Lag din egen plugin - Google Analytics for Wordpress

alterego

Medlem
Ved å legge til Google Analytics på din Wordpress-side, kan du overvåke hvem som har besøkt nettsiden, hva de har sett på og hvordan de kom dit.

Den enkleste måten å gjøre dette på er ved å bruke en plugin, f.eks. den populære Google Analytics By Yoast, som bl.a. gir deg oversikt direkte via Wordpress Admin, men noen ganger kan det være at du ønsker å holde ting litt enklere og selv sette inn analytics-sporingskoden på nettsiden.

Google ønsker at du skal sette inn koden i <head> seksjonen på din nettside, men med denne metoden trenger du ikke å gjøre det. Du kan bare lage en enkel plugin som automatisk setter inn sporingskoden på hver enkelt side du oppretter.

Klar for å lage din egen plugin for Wordpress?

Dette trenger du:
- En nettside som kjører Wordpress
- Tilgang til nettsiden via FTP
- Et program for å redigere kode
- Google Analytics konto

Jeg bruker Notepad++ til å redigere kode og Filezilla som FTP-klient, begge er gratis.

Slik gjør du:
Hvis du ikke har laget en plugin før, kan det være greit å vite at det er mye enklere enn du skulle tro. Bare følg oppskriften trinn-for-trinn:

1. Sjekk at ditt aktive Wordpress-tema inneholder filen header.php og at den filen inneholder koblingen wp_head.

2. Opprett en ny fil i plugins-mappen din.

3. Skaff deg sporingskoden fra Google Analytics kontoen din.

4. Legg til litt kode, inkludert sporingskoden, i pluginen din.

5. Aktiver pluginen (utvidelsen).

Sjekk tema-filen for wp_head koblingen
En plugin plasserer kode på din nettside ved å legge kode til en kobling (hook) som allerede er skrevet for temaet (themet) ditt. Alle velskrevne tema vil inneholde wp_head koblingen i dens header.php fil. Denne koblingen brukes av flere plugins for å sette inn skripter, stiler m.m.

For å sjekke om ditt tema inneholder wp_head kan du logge deg på med FTP og gå til wp-content mappen. Der finner du tema-mappen og inne der igjen finner du ditt aktive tema. Hvis du f.eks. bruker Twenty Fifteen som tema, finner du den i mappen wp-content/themes/twentyfifteen.

Merk: Det er bare det aktive temaet du trenger å gjøre dette med og de andre temaene kan du ignorere.

I tema-mappen finner du en fil som heter header.php. Åpne den.

Filen header.php inkluderer all kode som kjøres på begynnelsen av hver side, inkludert <head> seksjonen av en side. Her skal du finne wp_head koblingen på slutten av <head> seksjonen.

Du tenker kanskje at du like godt kunne lagt til sporingskoden direkte i header.php, men da ville sporingskoden forsvunnet straks temaet ble oppdatert, noe som mange ganger skjer automatisk, og derfor er det bedre å bruke en plugin.

Nå som du har fått bekreftet at filen header.php inkluderer wp_head i <header> seksjonen, kan vi gå til neste trinn.

Merk: Dersom temaet ditt ikke inneholder nevnte kode, bør du se etter et annet tema. Et velskrevet tema inneholder alltid <head> og kobling til wp_head.

Finn Google Analytics sporingskoden
Når du legger til nettsiden din til din Google Analytics konto, får du en sporingskode. Denne koden må du legge til på nettsidene dine for at Google skal kunne spore besøkende til de enkelte sidene.

Hvis du allerede har en Google konto kan du få tilgang til sporingskoden der. Har du ikke en eksisterende Google analytics konto, må du opprette den. Du finner Google Analytics her: https://www.google.com/analytics/

Når du logger inn på Google Analytics finner du sporingskoden din ved å gå til Administrator-seksjonen, på Område velger du den aktuelle nettsiden (nedtrekksmeny), trykk ".js Sporingsinfo" og deretter "Sporingskode".

Kopier alt, inkludert åpnings- og avslutnings tag'ene (<script>). Snart skal du lime dette inn i din nye plugin.

Merk: Hvis du ikke har lagt til nettsiden din i Google Analytics enda, kan du opprette nytt område ved å trykke på nedtrekksmenyen i "Område" og velge "Opprett et nytt område" og følge anvisningene.

Lage selve pluginen
Nå skal du lage pluginen og lime inn sporingskoden.

Gå via FTP til din nettsides plugin-mappe (wp-content/plugins) og opprett en ny PHP-fil. Gi filen det navnet du ønsker, f.eks. min-google-analytics.php.

Åpne den nylagde filen i programmet du bruker for å redigere kode (f.eks. Notepad++). Legg til denne koden:

Kode:
<?php
/*
Plugin Navn: Enkel Google Analytics Plugin
Plugin URI: http://dinnettside.no
Description: Legger til en Google Analytics sporingskode i temaets <head>, ved å koble til wp_head.
Author: Ditt navn
Version: 1.0
*/
?>

Denne koden forteller Wordpress at dette er en plugin, hvem som har laget den og hva den gjør. Rediger detaljene slik at dette fremstår som din plugin.

Nedenfor denne koden skal du nå legge til funksjonen som inneholder sporingskoden:

Kode:
function min_google_analytics() { ?>

<?php }
add_action( 'wp_head', 'min_google_analytics', 10 );

For øyeblikket er dette en tom funksjon som heter "min_google_analytics()" og den er knyttet til "wp_head", som betyr at den vil bli brukt hver gang Wordpress bruker den koblingen, f.eks. på slutten av <head> seksjonen på hver side.

Neste trinn er å kopiere sporingskoden til funksjonen du har laget.

Din funksjon vil da se ut som dette (hele koden):

Kode:
<?php
/*
Plugin Navn: Enkel Google Analytics Plugin
Plugin URI: http://dinnettside.no
Description: Legger til en Google Analytics sporingskode i temaets <head>, ved å koble til wp_head.
Author: Ditt navn
Version: 1.0
*/
?>
function min_google_analytics() { ?>
    <script>
        (function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
        (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
        m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
        })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');
       
        ga('create', 'UA-XXXXXXXX-XX', 'auto');
        ga('send', 'pageview');
       
        </script>
<?php }
add_action( 'wp_head', 'min_google_analytics', 10 );

Lagre plugin-filen og last den opp via FTP til plugin-mappen (wp-content/plugins).

Merk: Jeg har endret sporings-ID til XXX for at du ikke skal legge inn min sporingskode. Du må legge inn din egen sporings-ID der det står UA-XXXXXXXX-XX.

Aktiver pluginen
Gå til Wordpress Admin og til Plugins/Utvidelser. Der vil du nå se din plugin på listen over pluginer. Trykk på Aktiver for å aktivere pluginen.
 
Topp