Det er ikke lov å sende en sak til inkasso uten å ha sendt faktura.
Rekkefølgen er slik:
Faktura
Purring på faktura, med inkassovarsel
Inkasso
Du skal altså ha fått faktura, purring og inkassovarsel før saken kan sendes til inkasso. Man skal normalt også kunne overse eller glemme en betaling i ny og ne, dvs. at det normalt bør være sendt minst 2 henvendelser før saken sendes til inkasso.
Hvis du bestrider et krav direkte overfor motparten (f.eks. skriftlig klage til selgeren) kan saken heller ikke sendes til inkasso - han må løse dette direkte med deg. Hvis dere ikke blir enig kan han velge å få saken behandlet rettslig (forliksrådet, men jeg tror forliksrådet er blitt erstattet av konfliktråd).
Inkassobyråer har vanligvis faste satser, men de varierer også med størrelsen på beløpet som skal innkreves og med type henvendelse de sender ut. Det er dyrere med 2. gangs varsel fra inkassobyrå enn med krav som blir betalt på første henvendelse.
Normal prosedyre hvis man mottar inkassokrav er å ta kontakt med inkassobyrået - f.eks. for å sjekke at kravet er legitimt eller sjekke andre ting. Henvendelse på telefon duger lenge nok hvis man bare skal sjekke fakta i saken. Det lønner seg vanligvis å sjekke fakta før man protesterer på noe.
En vanlig grunn til at man ikke mottar faktura kan f.eks. skyldes adresseendringer, dvs. at man har flyttet i løpet av perioden. Kreditor får da vanligvis krav i retur eller de forblir ubesvart. Kreditor har IKKE plikt til å foreta en omfattende sjekk av slike ting, dvs. at en faktura som er sendt til en gammel adresse er gyldig hvis du ikke har varslet ham om adresseendring.
Jeg har ikke peiling på foreldesfrister, men jeg tror de er på 2 år etter at beløpet siste gang er forsøkt innkrevet. Kravet kan altså være gyldig hvis man har forsøkt å innkreve det for mindre enn 2 år siden.