Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Googles siste stunt

Hupsey

Medlem
Et utdrag:


"For instance, people who search for a particular novelist like Ernest Hemingway could, under the new system, find a list of the author's books they could browse through and information pages about other related authors or books, according to people familiar with the company's plans. Presumably Google could suggest books to buy, too"

Hmmm
 

Tonny Kluften

Administrator
Her antydes det at Google skal konkrete svar på det en person søker etter istedenfor å presentere nettsider med samme info. Så hvor får Google svarene fra? Jo, fra mine og dine nettsider. Google tar litt her og litt der, mikser det sammen og presenterer det som egen info. Do no evil???

"Alle" seriøse nettsteder i dag eksisterer fordi de har reklame som finansierer driften. Hvordan skal de seriøse nettstedene som Google da henter informasjon fra overleve? Vil det da ende med at Google til slutt ikke har noe steder å hente info? Veldig mange nettsteder vil dø hvis de ikke får treff fra søkeresultatene.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Google er en opt-out tjeneste (det er vel alle søkemotorer).
Det de gjør er i bunn og grunn "ulovlig" (scraping av innhold).
Hadde jeg, du eller hvermannsen gjort det samme hadde man fort fått så skapet hadde blitt plassert, men ettersom man er stOOOOr kan man gjøre det slik.

Den dagen google slutter å sende trafikk for å betale for at de "får lov" til å scrape nettsider vil nok en god del benytte seg av opt-out muligheten.
Et slikt skritt vil rett og slett bli begynnelsen på slutten for google.
 

adeneo

Medlem
Det pussige er vel at Google ikke tillater noen form for scraping av deres nettsider, og har brukt store ressurser på beskytte seg mot slikt, både i form av beskyttelse mot screen scraping, ingen Google sider kan settes i en iFrame, overgang til Ajax løsninger for enkelte sider, slik som keyword tools sidene, samtidig som man har laget API'er for blant annet søk og keywords som koster penger å bruke og hvor man skal betale for informasjon som Google selv henter gratis ved nettopp scraping.
 

zapotek

Medlem
De har jo nærmet seg dette lenge. Du kan f.eks. google "været i Oslo", så ser du hvordan været blir idag og de nærmeste dagene øverste i søkeresultatet uten at du trenger å klikke på noen av lenkene. Rich snippets er jo også et steg i denne retningen. Basicly kan hele matoppskrifter med fremgangsmåte og ingredienser vises direkte i SERPS.

Tror Google beveger seg på en syltynn line her om de drar dette for langt. De store mediehusene i verden vil garantert sette ned foten den dagen G kun scraper innhold uten å gi trafikk tilbake.
 
Fjollete opplegg. Tror bare jeg kommer til å droppe all nettoptimalisering, og bare gå over til å drive nettbutikker der man reklamerer offline. Det Google sier her er jo fullstendig uholdbart for oss som prøver å leve av nettet. Hadde enda de andre søkemotorene hatt trafikk som er noe å snakke om, så hadde det jo vært "greit", men trafikken jeg får fra Bing og Yahoo er liksom ikke det helt store.

Irriterende, altså. Jeg lurer forresten på hvordan det kommer til å gå med Adwords/Adsense.
 
Topp