Gode statistikk-verktøy. Hva anbefaler du?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg er på utkikk etter et bra statistikkverktøy som kan gi meg detaljerte statistikker om hvor lenge brukerne befinner seg på hver eneste sidevisning på nettstedet. Statistikken må også inkludere IP-adresse på hver eneste sidevisning.

Kort sagt vil jeg altså se hvor lenge IP: XX.XX.XX.XX var på index før han gikk videre til en annen del av nettstedet.

Live statistikk hjelper ikke. Jeg vil ha muligheten for og kunne gå tilbake og se over gammel statistikk. Om det også er funksjoner for live statistikk vil gi det hele et stort pluss.

Det går helt greit om hele verktøyet må installeres på min server. Det er faktisk også noe jeg foretrekker.

Analytics er mer eller mindre uaktuelt om disse funksjoner er der. 24 timer forsinket statistikk er ikke godt nok. :(

Har ingen gode forslag, men hvis det er nøyaktig den funksjonaliteten du beskriver her du er ute etter og du ikke trenger så innmari mye mer enn det vil jeg egentlig foreslå at du lager en slik funksjon selv, i PHP. Har fått det inntrykket at du har kunnskapen til det, så innmari vanskelig er det jo ikke.

Du lager en MySQL-tabell med en kolonne for primærnøkkel, en kolonne for IP-adresse, en kolonne for tidspunkt og en kolonne for side. Deretter skriver du en liten PHP-snutt (tar deg maks en halvtime) som interagerer med denne tabellen: Hver gang noen kjører PHP-snutten, skal den legge inn en ny rad i statistikktabellen din, der den lagrer $_SERVER['REMOTE_ADDR'] i ip-kolonnen, time() i tidspunktkolonnen og $_SERVER['REQUEST_URI'] i side-kolonnen. Dette scriptet inkluderer du på alle sidene på nettsiden din -- i footer eller lignende.

Presto, så har du all statistikken du trenger.

OK, det er litt mer jobb å skrive et script som leser denne informasjonen og putter den ut i et format du forstår, men det gjør deg bare en erfaring rikere. Ved å kjøre en mysql-query WHERE ipadresse= [oppgitt IP] sortert etter tidspunkt, vil du få opp en liste over alle sidevisninger den IP-adressen har hatt på din server, og da er det piece of cake å gjøre om dette til lesbare datoer, la scriptet regne ut antall sekunder mellom hvert besøk, angi et visst antall sekunder (f.eks. 1800) som markerer «Nå har han vært inaktiv så lenge at han sannsynligvis har forlatt siden, så neste klikk skal regnes som et nytt besøk», og outputte sideadressen eller et alias for denne.

Merk: Krever at du har god plass i databasen.

Kanskje har noen allerede laget noe slikt, men det er da gøyere å lage slikt selv, er det ikke?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Ja, du sier noe. Ser jo ikke ut til at det skal være all verdens vanskeligste sak og kode sammen nei. Helt enig, det er moro og kode slikt sammen selv. :)

H

Hagland

Guest
Total tid

Vil en på denne måten kunne se hvor lenge brukeren har vært inne på siden?
I forslaget til kode er det vel bare et "start" tidspunkt?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Løsningen jeg brukte her var vel egentlig og kjøre opp en ny sidevisning sammen med IP og tiden i unixformat med time() for hver eneste gang siden lastet til databasen. Lastet forsåvidt også opp brukerid til brukeren som var innlogget dersom brukeren var innlogget, men akkurat det spiller jo en liten rolle akkurat her i tråden. Det vil jo absolutt gi en god pekepinn på hvor lenge en bruker er på nettstedet når dataen blir hentet ut igjen fra databasen. Da ser jeg jo også i databasen når brukeren sist var aktiv, og det vil gi en ok pekepinn på hvor lenge brukeren var på nettstedet. Slik som allerede nevnt, så er det jo ikke veldig sannsynlig at brukeren er på nettstedet dersom det ikke har vært aktivitet i f.eks 1800 sekunder.

For å se akkurat hvor lenge brukeren var på nettstedet så må man vel ty til Javascript uansett vil jeg tro. Dvs, jeg med mine kunnskaper vet ikke om noen PHPfunksjoner som kan sitte og glo på brukerens aktivitet, og ikke tror jeg at jeg kommer til å høre om det i fremtiden heller. I mitt tilfelle var det ikke så viktig om tiden viste 1800 sekunder feil.

Topp