Gnitne affiliatenettverk!(?)

picxx

WF 09
Spørsmålstegnet fordi jeg lurer på om dere synes det samme, utropstegn fordi jeg synes de er gnitne (gniene..gjærrige).

Registrerer at atter ett affiliateselskap har satt ned referrerutbetalingene de har med 50% til affiliates. Denne gangen gjelder det TD. Mulig jeg er litt på etterskudd her og at dette er gammelt nytt, men jeg sjekker ikke programoversiktene hver dag og har heller ikke fått noen e-post om at det er foretatt endringer i utbetalingene på programmet.

Andre jeg kommer på i farten er mmmedier, som på ett eller annet tidspunkt bare rett og slett sluttet å telle konverteringer (=0 i utbetaling), euroads som justerte fra 160.- til 5.- for hver referral og Zanox som justerte fra 20Euro til 2 Euro. Kommer ikke på andre i farten, men er sikkert flere.

Det eneste norske jeg faktisk kan skryte av er lille 047 [<--aff.], som ikke bare gir SU betaling men i tillegg også faktisk betaler prosent på 2.nd tier. konverteringer.

Hos utenlandske selskap er det jo ikke helt uvanlig med recurring (2.nd tier) referral inntekter på 5-10%, så jeg står igjen med et lite spørsmålstegn om det er nettverkene som ikke gidder å verdsette affiliates, eller at affiliates gjør en såpass god jobb med å promotere disse nettverkene gratis at man ikke trenger andre incentives for å skaffe nye affiliates?

Selvsagt kan det også hende at bunnlinjene til affiliateselskapene er såpass små, og med så marginale marginer at de ser seg nødt til å kutte akkurat her, men det tviler jeg egentlig litt på.

Hva mener du?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det er en god del som har kuttet ut affiliate helt som annonseringsmodell da det spiser for mye av marginene for de som ikke selger digitale produkter. Jeg har en kunde som har kuttet det helt da vi drar inn bedre ROI fra display, PPC og andre kanaler. Vi bruker webanalyse-verktøy for å måle og justere hele tiden, noe som gir en langt bedre avkastning.

picxx

WF 09
Jo, selvsagt kan man frostå at annonsørerer trekker seg fra affiliatenettverk hvis de finner metoder som skaffer mere på bunnlinja enn det gjør via et affiliatenettverk.
Likevel forklarer ikke det hvorfor affiliatenettverkene nedjusterer eller slutter med incentives for å skaffe affiliates?
Det kan jo selvsagt være en gylden sirkel, der hvor man mangler annonsører kutter man også incentives ut mot affiliates, men kan ikke med min godeste velvilje se at f.eks. TD har fått så mange mindre annonsører i løpet av den siste tiden .. heller det motsatte vil jeg våge å påstå.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det som kanskje er litt interessant i denne sammenhengen er at vi skal annonsere nå snart og da tenkte vi ikke bruke TD og Euroads, men 047 (Asle: ring!!) ;)
Har kanskje noe å gjøre med det som ikke er stort, muligens fordi jeg mener at man da har bedre kontroll på kvaliteten.

Topp