Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Gjeld fra Sverige -> Serbia

Jens1986

Medlem
Hei!

Vi har en programmerer fra Serbia som gjør mye jobb for oss. Han er svært dyktig, redelig og billig. Ettersom vi har jobbet mye sammen har han spurt meg om hjelp, men jeg har ikke så god peiling på dette, så jeg spør her:

Han har jobbet freelance (/tatt en jobb) for et svensk firma som programmerer. De har kontrakt på plass, men nå som jobben er gjort er alle passord endret, og de svarer ikke på mail/tlf og betaler ikke faktura. Programmererens far er advokat i Serbia, og har sendt brev/krav, men de svarer fortsatt ikke.

Hva er neste steg? Dette er en dønn ærlig fyr som er svært hartarbeidende og hyggelig, så håper noen kan komme med noen råd jeg kan gi ham så han får betalingen sin. Det er snakk om 4 måneders jobb og lange netter.
 

Steve Cash

Medlem
Det må vel bli å bruke et inkassobyrå som har lisens til å drive inkasso i Sverige, noe som kanskje er lettere sagt enn gjort hvis han sitter i Serbia og fjernleverer til Sverige. Norske inkassobyråer har (som regel) samarbeidspartnere i utlandet som kan bistå, det er er mulig serbiske byråer også har det. Be ham kontakte et serbisk byrå til å begynne med. Du skriver faktura, altså er dette neppe et lønnsforhold, men hvis en kan få det til at det er det står han antakelig sterkere.
 

mra

Active Member
Med mindre vi snakker et betydelig beløp, kanskje 100.000kr.++,så er desverre det beste rådet nok å bare glemme saken. Vi har tidligere brukt TMC Group og jeg tror nok de er redelige, men det koster. Gjerne 4-5.000kr. up-front og 30-50% av kravet i gebyr. Nekter debitor å betale, har han egentlig ikke mye annet valg enn å dra dem i retten i Sverige, og det vil jo koste. Og om han får en dom mot dem i retten, er han fremdeles ikke garantert å få betalt, da vil folkene bak firmaet høyst sannsynlig bare slå selskapet konkurs og han er like langt.
 

Steve Cash

Medlem
Ja, det er selvfølgelig en fare for at det går den veien, men en bør være litt mer offensiv hvis en har penger til gode. Trådstarter skriver 4 måners arbeid, det er ikke småtteri for noen, jeg vil fortsatt anbefale å bruke litt tid og penger på å finne ut hvor landet ligger.
 

hansson

Langveisfarende
Trekker du inkassosaken innen 10 dager etter registrering hos Contando betaler du ingenting. Trekker du den seinere enn 10 dager betaler du påløpt provisjon, dvs. påløpte salærer og evt. offentlige gebyrer, og evt. prosenter av innbetalt beløp/renter hvis det er kommet inn noe. Contando legger saken på overvåking kostnadsfritt, men hvis du ikke vil være med på dette så må du kunne få slippe.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Hei Tonny, vi er smertelig klare over at systemene for inkassobyråer ikke er så brukervennlige. Det er dessverre ikke noe Conta/Contando har noen påvirkning på, da dette er et system for inkassobyråer utviklet og drevet av et annet firma. På grunn av at Contando er et vanlig inkassobyrå kan ikke Conta Inkasso brukes her, siden det er laget for egeninkasso. Alternativet for deg kunne være å gå tilbake til den flett nye versjonen av Conta Inkasso (https://conta-inkasso.no). Bygd opp fra bunnen av og gjort så brukervennlig vi kunne. Fakturaer fra Conta Faktura kan du som før sende direkte inn i Conta Inkasso.
 
Topp