Generelle tips og triks for lavere bounce rate?

testdriver

Ha det bra..
Bounce rate er jo en såpass ekstrem faktor mht ROI, så her tenkte jeg å ha en tråd hvor folk kunne spytte inn sine beste generelle tips og triks for å senke bounce raten.

Linker til gode artikler tas også gjerne imot.

I det siste har jeg eksprimentert litt med veldig tids- og nyhetsaktuelle bannere (ikke reklame for eksterne sider, men til egne undersider). Som for eksempel "Spring Sale" akkurat nå. Ser ut til å gi meg rundt 10% lavere bounce rate.

Fyr løs med dine beste tips og triks! :)
 

kongen

kongemedlem
beste generelle tips og triks for å senke bounce raten.

Vær ærlig og relevant!

Alltid vær ærlig i annonsen i forhold til hva du selger. Hvis en person er ute etter å kjøpe seg en Toyota, ser en annonse om Toyota, og havner på en landingsside om Toyota, da "bouncer" han ikke tilbake. Men hvis han derimot havner på en landingsside som handler om Mercedes, da klikker han "Tilbake" knappen raskt.

Dessuten høres "bounce" ut som et pornouttrykk (Yeah, I like it when you bounce up and down on my ¤%&#)
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg tror at en bi-effekt av en call-2-action eller var det click-2-action er at besøkeren blir litt mer innstillt på å tilbringe tid på nettsiden. Så ingen scrolling men heller resten av info'en på neste side.
Jeg ser det ihvertfall andre plasser, f.eks. tv-serien 24. Siste halvdel jobbes det for å bygge opp nok spenning til at folk ser neste episode. Likt kan vel gjøres med en nettside. Jeg har også lest litt om det en annen plass, skal finne lenken og oversette til norsk (da det var på en nederlandsk nettside).

Tenkemåten må brukes gjennomgående, fordi det er ingen forutsetning at folk kommer inn gjennom forsiden. Og "verre" blir det: jo mer sofistikerte search-engines, jo mer deeplinking.
Jakob Nielsen har en fin artikkel om dette også.. :)
 

testdriver

Ha det bra..
Takk for gode bidrag. :)

Hadde vært veldig interessant om du oversatte den, ja. Absolutt!

Fant noe av Jakob Nielsen: Reduce Bounce Rates: Fight for the Second Click (Jakob Nielsen's Alertbox)

Ang dette med call-2-action så har jeg merket god effekt av å forberede Adwords-besøkende ved å bruke ord som "buy" e.l. i annonsen. Da slipper man kanskje noe søppeltrafikk, samtidig som at det kan forsterke kjøpemodusen.

Har man mye PPC-trafikk man kan tracke, bør man se på bounce rate på hvert nøkkelord og hver annonse, og optimalisere utfra det. CTR må selvsagt tas i betraktning.

Man kan se på refererende linker og vurdere landingssidens relevanse. Hvis man har et bedre alternativ, kontakte webmaster og spørre om å endre linken.

Mange bloggere kan bli flinkere til å hele tiden referere til andre innlegg. Står om det i linken ovenfor.
 
Sist redigert:
Topp