Frilansere i utlandet og arbeidsgiveravgift?

laozi

New Member
Hei,

Jeg skal til å registrere et enkeltmannsforetak, hvis alt går etter planen kan jeg starte å publisere egne informasjonsprodukter på internett samt promotere andres produkter gjennom affiliate-tjenester på fulltid i fremtiden, men nå har jeg full jobb ved siden av.

En ting jeg lurer på er arbeidsgiveravgift? Jeg leser at frilansere skal man betale arbeidsgiveravgift for, men hva hvis disse er i utlandet? Jeg tenker på å leie folk til å utføre tjenester via Fiverr og også kanskje outsource tjenester til noen hvor jeg har dem arbeidende hele dagen for meg (f.eks. folk i Filippinene via freelancer.com).

Spørsmålet er, må jeg betale arbeidsgiveravgift av dette? Jeg forstår det vel sånn at dette bare gjelder personer som er bosatt i Norge og registrert her (det gjelder vel også de som er bosatt her kun en liten tid og så jobber fra hjemlandet)?

Er det noe annet jeg må tenke på og registrere i forbindelse med dette?

På forhånd tusen takk for svar, og tusen takk for at det finnes et forum som dette!! :)

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Uhm, jeg ville oppfordre dem å ordne virksomheten sin som bedrift - slik at du kjøper tjenester av en bedrift. Dermed slipper du arbeidsgiveravgift (nå ville det vært merkelig å betale arbeidsgiveravgift for noen som ikke oppholder seg i Norge i mine øyne, men norske myndigheter har en del meninger på det området - f.eks. at utenlandske bedrifter blir pålagt å inndrive norsk mva - så dette bør du sjekke en annen plass uansett da det ikke holder å henvise til noen innlegg i et forum når du får spørsmål om dette).

Kjøper du tjenester i utlandet må du betale mva over tjenesten.

Men ellers må jeg si at jeg ikke helt skjønner meg på frilans-statusen slik begrepet håndteres her i landet.

laozi

New Member

hansson

Langveisfarende
Godt spørsmål. Så lenge utlendingen ikke er medlem av norsk folketrygd tror jeg ikke det norske firmaet skal betale arbeidsgiveravgift. Hvis du går via et nettsted som freelancer.com el.l. er uansett ikke dette noe tema, da betalingen din går via nettstedet og ikke direkte til frilanseren. Nettstedet er en impresario/agent og er selvfølgelig firmaregistrert, og dette blir et vanlig kjøp av tjeneste fra utenlandsk firma (husk at det skal innrapporteres moms på slike kjøp).

Topp