Fratrekk for utgifter?

kongen

kongemedlem
La oss si jeg skal starte en mediebedrift som lager nettsteder innen forskjellige nisjer, hvordan er reglene for hva man kan trekke fra av utgifter før skatt?

1) Hvis jeg skal lage et nettsted om reiser; kan jeg trekke fra utgifter for reiser når reisingen resulterer i bilder og artikler på nettstedet? Hvor mange reiser kan man trekke fra per et år før det begynner å se suspekt ut?

2) Hvis jeg skal lage et nettsted om dykking; kan jeg trekke fra utgifter for dykketurer og dykkerutstyr når dykkingen resulterer i bilder og artikler på nettstedet?

3) Hvis jeg skal lage et nettsted om vasking av hus; kan jeg trekke fra utgifter for vaskebyrå når vaskingen resulterer i bilder og artikler på nettstedet?

4) Hvis jeg skal lage et nettsted om hyttebygging; kan jeg trekke fra utgifter for bygging av hytte når byggingen resulterer i bilder og artikler på nettstedet?

Dag Frogner

Supermedlem
Det kan umulig være så enkelt Tonny. Jeg har nettopp kjøpt meg ny bil og jeg er jo avhengig av denne for å komme meg rundt til kunder, være med på arrangement i forbindelse med trommeportalen osv osv. Men jeg tviler sterkt på at skatteetaten lar meg skrive av den på firmaet.

Hva hvis jeg kjøper nytt hus? Dette må jo kunne skrives av på firmaet siden dette er noe jeg må ha for å kunne drive hjemmefra?

Selvfølgelig satt på spissen, men det utsagnet ditt er ikke helt vanntett.

Dag Frogner

Supermedlem
Ehh...nei. Men hver gang dette kommer opp så sier du det samme: "De pengene du bruker på å tjene penger skal gå til fradrag"

Men jeg prøver jo å si at det ikke er så enkelt, ved å illustrere dette med f.eks bilkjøp. Dette er noe jeg MÅ ha, men det betyr ikke at jeg kan skrive av kjøpssummen på skatten.

Enten må du finne et annet standardsvar å gi til folk, eller så må du regne med at folk kommer til å stusse litt, for det du sier er ikke 100% korrekt.

Bjørnar

Gründer
KN: du kan ikke bruke bilkjøpet som en utgiftspost 100%, fordi du bruker den privat også. så Tonny har fortsatt rett, etter mitt skjønn.

metallian

Medlem
Tonny har rett men jeg synes uttalelsen trenger litt bearbeiding:

"De pengene du bruker på å tjene penger skal gå til fradrag, dette gjelder også bruk av private ressurser "

F.eks deler av bil,hus(hjemmekontor),telefon, internett etc :)

sta

Medlem
De pengene du bruker på å tjene penger skal gå til fradrag, dette gjelder også bruk av private ressurser "

F.eks deler av bil,hus(hjemmekontor),telefon, internett etc :)

Det er helt korrekt, men det er viktig å merke seg at det er et hav av regler rundt dette. Som en tommelfingerregel er det sant at utgifter som går til inntektserhvervelse kan kostnadsføres, men i praksis er situasjonen mer nyansert. Eksempler:

* Bilkostnader
* Hjemmekontor
* Telefon/Internett
* Reisekostnader
* Forpleining, f.eks. ifbm. kundemøter på restaurant
* Utgifter til arbeidstøy (f.eks. dress, skjorter, slips, etc.)

For alle de ovennevnte utgiftstypene finnes det et regelverk å forholde seg til. Å bare "blindt" trekke fra hele utgiften på regnskapet kan fort bli kostbart ved et bokettersyn.

Jeg har vært igjennom et par bokettersyn i min tid som grunder, og kan bekrefte at utgifter til bil, telefon, reiser og forpleining er ting skatteetaten sjekker ekstra nøye, så det lønner seg absolutt å sette seg godt inn i regelverket og ikke bare tro at alle kostnader kan utgiftsføres.

Topp