Fototapetbutikk - tilbakemelding på produktvisning ønskes

n0stra

Medlem

Jobber med en ny butikk som skal tilby fototapet og canvasprint. Har skaffet avtale med fotolia som er en stor stockimagesupplier som har en god API og god support på området. Har nå jobbet med å integrere dette i magento CMS.

I tillegg hadde vi et ønske om å visuelt kunne la kunde selv bestemme hvordan evt beskjæring av bildet ville bli seende ut. Dette for å unngå missforståelser og missfornøyde kunder. Det sier seg selv at det ville vært tilnærmet ingen som har en vegg med samme proposjoner som fotografiene.

Siden ingen av overnevnte eksisterte fra før av har vi jobbet med en webutvikler som har fått på plass endel ting, nå jobber vi stort sett med det visuelle gjennom css, design og plassering.

Grunndesignet på butikken vil bli slik dere ser med sort bakgrunn og hovedsaklig bruk av sort og hvitt. Enkelt og greit, god kontrast mot bildene og med full bredde (ingen venstre eller høyremeny). Dette for å legge fokuset på bildene.

Vet at det er litt krøll med css opp mot endel nettlesere og dette jobber vi med. Men vil veldig gjerne ha tilbakemelding om hvor brukervennlig det blir seende ut med den grunnideen vi her presenterer. Bildemotivet vises nå på øverste venstre flate, høyre flate inneholder informasjon og valg for bredde og høydevalg, valg for å låse proposjoner, priskalkulering, valg av antall motiver og "legg i handlekurv". Under vil man finne informasjon om produkt hvor vi også blir å legge til flere bilder for montering, tips og forslag til andre motiv i samme kategori.

Ellers vil vi lage noen grunnkategorier av type "bestselger", "by skylines" og andre som kan være av spesiell interesse. Samt et eget søkefelt hvor man kan velge kategorier og underkategorier for eksempelvis type Arkitektur, Mennesker, Natur, kunstverk osv. Jobber litt med ideer der men tror vi blir å kopiere mye fra Fotolias egen oversikt bare med litt justeringer samt fornorsking selvsagt:

Fotolia.com - Search by descriptive and conceptual categories

hansson

Langveisfarende
Likte ikke så godt templaten du bruker her. I forhold til den lyse og hyggelige veggfolie.no gir ikke denne mørke siden her lyst til å handle. Ser litt for uferdig ut til å kunne bedømme, men jeg likte ikke den smale sidebredden, den litt maskuline headeren/menyen og det litt rotete oppsettet. Siden jeg antar at flest damer driver og dekorerer hus (ihvertfall gjør de mye av grunnarbeidet med å finne ting og foreslå avgjørelser) ville jeg holdt nettstedet lyst og mer feminint.

Knallbra idé, og veldig bra å kunne søke på frie kombinasjoner av temaer, velge avgrensninger av temaer og kanskje velge fargestikk hvis det finnes i api-et. Tipper mange sitter og tenker "skulle jeg hatt noe grønt på dette rommet".

n0stra

Medlem
hansson: takk for innspill, når det gjelder å lage det enkelt, one column og med sort bakgrunn har dette med tester hvor vi har sett litt på både det som fungerte for oss og hva som fungerte på endel folk. Bilder kommer rett og slett bedre frem med sort ramme - velkjent i fotoverdenen forsåvidt. Regner med det blir friska opp litt av motivene vi skal legge til både av illustrasjoner, logo osv.

Siden de gjør stadig endringer i sorteringssystemet er jeg litt avventende med å lage for låste løsninger selv om vi ønsker akkurat det samme. Som å velge farge eksempelvis. Vi kan i begynnelsen iallefall lage egne kategorier og linke disse opp mot id'ene til bildene fra fotolia. I mellomtiden venter jeg på feedback fra API-utvikleren deres.

Menyer og valg i header osv er ikke satt som sagt, driver mest med det tekniske og plassering av valg i forhold til søkemotor for bilder og de valgene og informasjonen man får opp etter å ha gått inn på et motiv. Font, farger, småendringer i plassering, ekstrainformasjon, bilder, illustrasjoner osv vil legges til når resten er mer satt. Nå er det jo mye som må gjøres med midtstilling, endring av språk, mm.

Veldig interessert i å høre om det er noe som mangler med tanke på hvordan en ny kunde vil oppfatte det å enkelt kunne både forstå bruken av siden, søkesystemet, justeringen av format på bildet osv.

Topp