Forumz - best wonder there is?

Jeg begynner å elske dette forumet. Egentlig begynner jeg å elske forumer generelt...

Sant nok, noen er bedre enn andre, både i innhold og funksjonalitet. Noen florerer av aktivitet, andre er dødsoner. god gammal tilbud og etterspørsel i en verden av valgmuligheter - ingenting å felle tårer over.

Poenget mitt er at hvis jeg skal skrive med folk på facebook, så kan jeg ikke gjøre sånn her, jeg kan ikke gjøre sånn her, jeg tror ikke engang jeg kan gjøre sånn hereller engang sånn her. Jeg kan definitivt ikke gjøre sånn her de gangene jeg føler meg breial.

Og når man svarer folk på twitter må man skrive @twittster, istedenfor et

nydelig sitat

Jeg deretter kan svare på.

Har disse tingene noe å si? I høyeste grad. I en hektisk verden av information overwhelm, mye valgmuligheter og lite tid, er det å kunne svare effektivt og tydelig selv i en intrikat diskusjon av største betydning.

Har ikke facebook skjønt dette? Er de ikke i stand til å lage en bedre funksjonalitet? Eller er de ikke interessert i å stimulere til innholdsrik debatt?

En ting virker sikkert: så lenge de store nettsamfunnene fortsetter å ligge så langt bak diskusjonsforumer i brukervennlighet for innholdsrik kommunikasjon, vil forumsfæren forbli en viktig arena innenfor sosiale medier. På meg virker det som en undervurdert arena som det snakkes lite om.

Er forumsfæren jokeren innenfor sosiale medier?

Som bringer meg til et praktisk spørsmål: hvis jeg har en wordpressblogg og har lyst til å legge til et nettforum på siden, hva er de beste alternativene? Jeg syns funksjonaliteten her og på diskusjon.no er topp, men vet ikke om jeg liker layouten...hva finnes der ute?

Forum er konge, heldigvis skjønner målrettede folk det.

Tja, du har webforumet.no...

Jaja...så hvis jeg har en wordpressblogg og vil legge inn et forum med lignende layout som webforumet eller diskusjon.no eller gud forby kvinneguiden... Hva slags program trengs for å legge dette til en wordpress blogg? Komplisert affære eller piece of cake?

Hilsen en som har teknisk forbedringspotensiale som en uutforsket verden av eventyr...

Hupsey

Medlem
Jeg tror det beste for Wordpress er mingle forum. Enkelt å sette opp, gode funksjoner. Last det ned fra wordpress.org

TorsteinO

Art Director & grunder
Poenget mitt er at hvis jeg skal skrive med folk på facebook, så kan jeg ikke gjøre sånn her, jeg kan ikke gjøre sånn her, jeg tror ikke engang jeg kan gjøre sånn hereller engang sånn her. Jeg kan definitivt ikke gjøre sånn her de gangene jeg føler meg breial.

Og når man svarer folk på twitter må man skrive @twittster, istedenfor et

Jeg deretter kan svare på.

Har disse tingene noe å si? I høyeste grad. I en hektisk verden av information overwhelm, mye valgmuligheter og lite tid, er det å kunne svare effektivt og tydelig selv i en intrikat diskusjon av største betydning.

Har ikke facebook skjønt dette? Er de ikke i stand til å lage en bedre funksjonalitet? Eller er de ikke interessert i å stimulere til innholdsrik debatt?

En ting virker sikkert: så lenge de store nettsamfunnene fortsetter å ligge så langt bak diskusjonsforumer i brukervennlighet for innholdsrik kommunikasjon, vil forumsfæren forbli en viktig arena innenfor sosiale medier. På meg virker det som en undervurdert arena som det snakkes lite om.

Er forumsfæren jokeren innenfor sosiale medier?

For å si det helt enkelt - hvis man hadde kunnet lage uthevet tekst, større tekst, mindre tekst, velge andre fonter for innlegg osv osv - hvordan tror du facebook hadde sett ut da? Jo, det skal jeg fortelle deg: TOTALT kaos. Det er VELDIG bevisst at de har utelatt den slags funksjonalitet, og jeg vil også si at det er et smart valg.

For å si det helt enkelt - hvis man hadde kunnet lage uthevet tekst, større tekst, mindre tekst, velge andre fonter for innlegg osv osv - hvordan tror du facebook hadde sett ut da? Jo, det skal jeg fortelle deg: TOTALT kaos. Det er VELDIG bevisst at de har utelatt den slags funksjonalitet, og jeg vil også si at det er et smart valg.

Så snakker vi en slags tradeoff mellom stil og brukervennlighet?

Mitt spørsmål er: Hvor kommer fremtidens politiske debatt å finne sted? På TV? I dont think so. Twitter? Ikke med 160 tegn.

Per idag er facebook lite egnet som arena for seriøs debatt. Hvis vi glemmer dette med store skrifttyper og farger og lignende... Det største problemet er at man ikke har denne funksjonen

Torstein skrev: noen fine ord om fin stil

Hvis en politiker skal diskutere ting med en hel haug med eksperter og amatører eller gud vet hva, så duger ikke dagens facebook funksjonalitet. Det blir alt for kaotisk.

Facebook er stilrent og fint med stor brukermasse, men har svak funksjonalitet for seriøs debatt. Også innenfor chat og privatmeldinger er det per idag skikkelig dårlig. Forumer (som det her) har god funksjonalitet, men mangler den store brukermassen og har kanskje også mye å gå på visuellt.

Vi snakker om fremtidens demokrati her, og noe mangler...

Det trengs ett stort system, eller flere systemer tett knyttet inn i hverandre, med virkemidlene som trengs for seriøs debatt + god stil og brukervennlighet ellers...

Menmen, skal ikke klage...det har jo tross alt vært en stor utvikling bare det siste året, og man kan ikke regne med at alt er fullendt ennå!

TorsteinO

Art Director & grunder
Nei, kaos er det motsatte av brukervennlighet, så det er ikke noen tradeoff mellom stil og brukervennlighet det der. Å legge til masse valgmuligheter for at brukerne skal kunne "style" teksten er ikke brukervennlighet, det er unødvendige valgmuligheter, som igjen er det motsatte av brukervennlighet.

Det blir også litt komisk når du avviser f.ex. Twitter fordi det der er begrenset til 160 tegn, som jo bare er et valg for funksjonalitet Twitter-utviklerne selv har valgt, mens du tydeligvis mener at det skal være mer "korrekt" at denne funksjonaliteten skal komme på facebook? Det er akkurat det samme: Facebook har valgt å droppe dette, og twitter har valgt å droppe noen andre ting (lengre poster).

Sitat-funksjonalitet kan FB helt garantert få til, og for den saks skyld går det jo fint å lage egne apps som tillater det - tilogmed egne apps som på alle vesentlige måter er praktisk talt identiske med dagens forumer.

Men... tror du egentlig dette er noe de fleste - eller for den saks skyld MANGE - av FB-brukerne savner? Jeg tror ikke det. Facebook er ikke en plattform for dype diskusjoner. Blogger og forumer er flott egnet for diskusjoner, facebook er i mye større grad "lett underholdning" og tidtrøyte.

Prøver man å dekke ALT på en plattform, så ender det gjerne med at den blir for kaotisk med for mange valg og muligheter til at den blir bra. Det er bedre å gjøre litt færre ting, men å gjøre disse BRA, enn å skulle kunne gjøre ALT og da ikke gjøre noen av dem bra.

Sist redigert:
Nei, kaos er det motsatte av brukervennlighet, så det er ikke noen tradeoff mellom stil og brukervennlighet det der. Å legge til masse valgmuligheter for at brukerne skal kunne "style" teksten er ikke brukervennlighet, det er unødvendige valgmuligheter, som igjen er det motsatte av brukervennlighet.

Det blir også litt komisk når du avviser f.ex. Twitter fordi det der er begrenset til 160 tegn, som jo bare er et valg for funksjonalitet Twitter-utviklerne selv har valgt, mens du tydeligvis mener at det skal være mer "korrekt" at denne funksjonaliteten skal komme på facebook? Det er akkurat det samme: Facebook har valgt å droppe dette, og twitter har valgt å droppe noen andre ting (lengre poster).

Sitat-funksjonalitet kan FB helt garantert få til, og for den saks skyld går det jo fint å lage egne apps som tillater det - tilogmed egne apps som på alle vesentlige måter er praktisk talt identiske med dagens forumer.

Men... tror du egentlig dette er noe de fleste - eller for den saks skyld MANGE - av FB-brukerne savner? Jeg tror ikke det. Facebook er ikke en plattform for dype diskusjoner. Blogger og forumer er flott egnet for diskusjoner, facebook er i mye større grad "lett underholdning" og tidtrøyte.

Prøver man å dekke ALT på en plattform, så ender det gjerne med at den blir for kaotisk med for mange valg og muligheter til at den blir bra. Det er bedre å gjøre litt færre ting, men å gjøre disse BRA, enn å skulle kunne gjøre ALT og da ikke gjøre noen av dem bra.

Ltt underholdning og seriøs debatt kan gli fint inn i hverandre. Hvorfor skal ikke en plattform kunne tilby begge deler? Kan ikke skjønne at det trenger å bli kaotisk.

Men som du nevner kan kanskje alt løses gjennom apps. Og det er klart at facebook har gjort store forandringer på kort tid, og det er ingen grunn til å anta at de er ferdige enda.

zapotek

Medlem
Så snakker vi en slags tradeoff mellom stil og brukervennlighet?

Mitt spørsmål er: Hvor kommer fremtidens politiske debatt å finne sted? På TV? I dont think so. Twitter? Ikke med 160 tegn.

Grensen på 160 tegn er jo et av de største suksessfaktorene til Twitter...

Topp