Fortollingens gang

Jessica

Medlem
Hei hei,

Når man kjøper store kolli fra utlandet blir dette stoppet i tollen og fortollet.

Noen som vet ca hva de tar for dette? Jeg vet at tollen ligger på 11,7 eller tilsvarende, men det skal vel komme et tilleggsgebyr for servicen og fortolle/regne inn MVA?

Kommer kollien deretter på postkontor, slik at jeg reiser inn til mitt eget postkontor og der blir bedt om å betale før jeg får pakken - eller må man hente det hos selve tollvesenet?

Liker best om varene mine kommer helt frem, har jo tross alt betalt shipping til min adresse.. men aner ikke hva de gjør med store kvantum?? Kanskje ikke plass til store konti i min kjære "post i butikk??"

Noen med erfaringer på disse to tingene?

hansson

Langveisfarende
Dette avhenger av transportøren som brukes. Hvis det f.eks. er UPS, DHL eller FedEx som flyr tingene dine til Norge, tar de seg av fortolling og moms, og leverer alt på døra hos deg. Hvor mye de tar for denne totaltjenesten må du nesten sjekke med dem om. Posten samarbeider etter det jeg veit bare med andre posttjenester rundt i verden, så kommer forsendelsen "i posten" fra Kina så lander den på nærmeste postkontor eller post i butikk. Kommer varene med vogntog kjøres de enten til et godkjent tollager der du kan hente varene selv ("Tollager: Lagringssted godkjent av Tollvesenet, hvor ufortollet vare kan lagres innen de frister og på de betingelser som Tollvesenet bestemmer, eller som følger av lov eller forskrift." (fra toll.no)), eller transportfirmaet hyrer et fortollingsagent-firma som krever inn MVA og toll på vegne av tollvesenet, og gjør det mulig å kjøre varene videre innover i Norge uten mye om og men. Tollvesenet oppbevarer ingen pakker selv såvidt jeg veit.

Jessica

Medlem
Takk for fint og informativt svar :) Liker bedre tanken på at det kommer i mitt distrikt enn at jeg stadig må kjøre til toll-lager rundt omkring ;)

hansson

Langveisfarende
Dette avtaler du med selgeren/transportøren. De gjør det du vil de skal gjøre, så lenge du har råd til det. En godstransport på vei koster ca 800 kroner + mva. i gebyrer for å få over grensa + mva for varene. Kan tenke meg DHL og co tar noe lignende i gebyr for å fikse alt papirarbeidet for deg.

Grooo

Medlem
Varene dine kommer hjem til deg. Om de ikke er ferdig fortollet står det klistremerke med "ufortollet gods, må ikke åpnes" på sendingen.
Hvis det sendes med Posten og du ikke er hjemme når de forsøker levere må du på postkontoret. Alle andre ringer og avtaler først

Jessica

Medlem
Takk Grooo, det er godt å høre dine erfaringer. Er så mange bekymringer små i forkant av en oppstart :)

hansson

Langveisfarende
Du tenker kanskje litt for mye, Jessica? Da refererer jeg også til de andre postene dine om hvor mye man tjener, om man jobber hel- eller deltid, osv. Du virker oppegående nok til å ikke gjøre dumme ting, og for å komme videre må du rett og slett bare få nettbutikken på nett asap og ta det derfra. Du vil kanskje ikke få noen salg i det hele tatt de første ukene, så du har rikelig tid med å finne ut av ting etterhvert og underveis. Hvis du selger til 1 kunde og du ser at noe er feil (for lav pris, for dyr porto, produktet kommer i retur fordi det er dårlig, etc.) så fikser du dette, og det har ikke skjedd noen store økonomiske katastrofer. Jo mer tid nettbutikken faktisk eksisterer på nettet, desto bedre vil den trolig ranke på Google, og desto flere har sjanse til å finne den. En nettbutikk som ikke eksisterer på nettet er per definisjon bare "ingenting", og det er umulig å måle effekten av "ingenting". Det er umulig å spå i fremtiden også, og umulig å si om akkurat din butikk slår til. Det er bare til å ta skrittet og gjøre det, og hvis det ikke fungerer helt etter drømmen, så fikser du ting slik at det fungerer bedre. Det tar kanskje 2 år å få den helt slik du vil, og da løsner det! Hvis du må slutte i jobben for å drive nettbutikk på heltid, så er det vel en hyggelig nyhet hvis det er dette som er drømmen din? Da tar det ikke mer enn noen måneder med oppsigelsestid, så jobber du på heltid. Ikke noe å tenke på på forhånd en gang. Og helt umulig å planlegge før du vet hvordan det går!

Jessica

Medlem
Takk Hansson.. I know :)) Jeg er en tenker av dimensjoner, ikke fordi det er noen stor plan å bli millinær eller lignende - på ingen måte. Det er nok mer at dette er en stor drøm jeg har bært lenge, og at jeg derfor synes det er kjempespennende å høre deres erfaringer :)

Jeg skulle mer enn gjerne startet opp ASAP - men kommer til å flytte om bare 5 måneder. I tillegg reiser jeg på ferie et par uker til sommeren. Selv tenkte jeg at det ville være gunstigere å vente med nettbutikken til jeg har nye adressen i boks (med tanke på eventuelle returer osv). I tillegg til at jeg synes det virker uproft å komme med en nettbutikk som er stengt en halv måned i sommer, og derfor ikke kan sende ut varene. (Har ingen som kan ta det ansvaret mens jeg er vekk, ellers ville det vært en mulighet).

Men mye av det du sier er veldig veldig rett - og jeg setter pris på din oppriktighet, og oppmuntring til å gutse :) Kanskje jeg rett og slett skal starte opp tidligere enn jeg tenker og heller la det gå seg til underveis.

Igjen takk - veldig motiverende og fin tilbakemelding.

Topp