Forskjell på utgift og fradrag?

junelunatum

New Member
Ok, her kommer nok et dumt spørsmål - hva er egentlig forskjell på utgifter og fradrag? Skulle gjerne spurt en regnskapsfører om dette, men er fortsatt på leting etter en regnskapsfører som er villig til å ha meg som kunde siden bedriften er så liten. Jeg driver et nyoppstartet, ikke MVA-pliktig ENK.

F. eks lurer jeg på dette ift kurs. Jeg har forstått at dette ikke er fradragsberettiget annet enn i særtilfeller, f. eks skriver skatteetaten: "Kostnader du har til å holde ved like en utdanning, og/eller til å holde deg à jour med utviklingen i faget, er fradragsberettiget hvis du bruker utdanningen til å oppnå inntekt."
Hvis jeg nå tar et kurs som ikke er fradragsberettiget, blir det likevel rett å betale faktura med firmaets navn/konto, og føre det som en kostnad for firmaet?
Gjelder lignende for f. eks klær?

Og hva med kostnader som er fradragsberettiget, f. eks fagforeningskontigent? Blir det riktig å både betale den med firmaets konto og i tillegg føre det som fradrag?

Steve Cash

Medlem
I et enkeltpersonforetak kan du betale hvilke regninger du vil med firmaskontoen, men hvis det ikke er skattemessig fradragsberettiget fører du det til privat. Slik sett er det heller ikke ulovlig å betale mat og klær fra firmakontoen, men det gjør regnskapet unødvendig omfattende, ettersom du må postere det mot privat, så jeg anbefaler å betale rene privatutgifter av privatkonto.

Kostnad som er fradragsberettiget fører du til den kostandskontoen den hører hjemme, næringsoppgave 1 med rettledning gir en brukbar, men ikke fullstendig, rettledning om hvor forskjellige kostnader hører hjemme.

Fagforeningskontingent er litt spesielt, ettersom den normalt trekkes direkte på selvangivelsen, og ikke i regnskapet. Kontingent til næringsorganisasjon føres derimot i regnskapet i den grad det er fradragsberettiget.

junelunatum

New Member
Dette forsto jeg ikke helt.. Det er vel annet enn fradragsberettiget kostnad som kan føres som utgift, og som dermed reduserer næringsinntekt? Jeg tenker f. eks utstyr kjøpt inn i forbindelse med oppstart av foretak.

Steve Cash

Medlem
Det spørs hva du mener med utstyr. Investering i varig driftsmiddel til kostpris 15 000 kroner eller mer må aktiveres for avskrivning. Driftsmiddel regnes som varig hvis det har en anttt brukstid på tre år eller mer. Ved oppstart eller utvidelse av virksomhet kan flere driftsmidler som hører sammen bli sett under ett når en skal avgjøre om de skal aktiveres skattemessig. F.eks. vil en snekker som kjøper mange småverktøy som regel måtte aktivere summen samlet, selv om hver enhet koster under 15 000 kroner. Kostpris vil si beløp eks. mva hvis en har fradragsrett for mva.

junelunatum

New Member
Takk for svar Steve Cash. Det jeg har innvestert i er enda ikke samlet over 15.000,-
Det er til et helseforetak, og blant annet design av nettside, behandlingsbenk, innvesteringer til lokalet (skjermvegg), laken/håndduk/pute til behandlingsbenk, undervisningsmateriell, og treningsutstyr.

I framtida vil utgifter være regnskapsprogram, journalprogram, husleie og evt kurs.

Jeg blir ikke klok på alt dette, men alt dette er jo reelle driftsutgifter som jeg ikke hadde hatt om jeg ikke drev dette foretaket.

Steve Cash

Medlem
Og dermed kan du kostnadføre dem med skattemessig virkning. Hvis du bruker næringsoppgave må du føre på konti som passer til de forskjellige postene der. Hvis du selger for under 50000 i året og ikke er mva-registrert kan du sette inntekter og kostnader direkte på selvangivelsen.

Topp